"Senkit nem érhetett meglepetésként" - ezekkel a szavakkal próbálta védeni a fideszes L. Simon László, hogy kedden a kormánytöbbség sürgősséggel napirendre vette, majd jobbikos képviselők segítségével, a parlamentben már meg is szavazta a reklámadót.
A törvény szerint már idén fizetnie kell a szolgáltatóknak minden sajtótermékekben, szabadtéri hordozókon, járműveken, vagy akár épületeken megjelentetett, sőt interneten közölt hirdetések árbevétele után: 500 millió forinttól 1 százalékot, 5 és 10 milliárd között 10 százalékot, 10 és 15 milliárd között 20 százalékot, 15 és 20 milliárd után 30 százalékot, 20 fölött pedig már 40 százalékot. A kifjezetten az RTL Klubra szabott törvényt - hiszen egyedül a csatorna könyvelhet el 20 milliárd fölötti reklámbevételt, amely után a törvény alapján 4,5 milliárd lesz a különadója - eddig a sajtó "lex RTL"-ként kezelte, annak ellenére is, hogy a TV2 zsebét is legalább 1,8 milliárddal megkönnyítette volna a reklámadó; kedd este azonban L. Simon váratlanul olyan módosító indítványt adott be, amely azt tenné lehetővé, hogy az RTL konkurensének mégse kelljen akkora adót fizetnie.
Mégpedig azért, mert L. Simon szerint a TV2 "veszteséges", és lehetőséget kíván adni arra, hogy ne romoljon tovább a helyzete. Ezzel szemben a szavazás utáni sajtótájékoztatón a képviselő már úgy érvelt, hogy az adó az "igazságos közteherviselést" célozza, amely azért is döcögős magyarázat, mert az RTL eddig is fizetett annyit, mint az adóból összesen bevételként várt 10 milliárd forint - másrészt a jelek szerint mégis kivételez azzal a csatornával, amelyről februári eladása óta nem tisztázódott, hogy valóban Fidesz-közelbe került, vagy sem.
A múlt hétfőn L. Simon által benyújtott javaslat valójában annál is inkább váratlanul érte a szektort, hogy Varga Mihály gazdasági miniszter még tavaly ősszel is azt mondta: 2014-ben egész biztosan nem vezetik be az adót. Ráadásul azokkal a szakmai szervezetekkel - így a Magyar Reklámszövetséggel (MRSZ) -, amelyekkel egy éve még hajlandó volt leülni a kormánypárt, idén már nem sikerült egyeztetni a törvény részleteiről. A teljes magyar média- és reklámpiac letámadása a semmiből érkezett. "A szakmai szervezetek nem ismernek olyan felmérést, amely a reklámadó pozitív gazdasági hatását támasztaná alá.
Az általunk ismert, neves közgazdászok által készített tanulmányok ennek az ellenkezőjét, a reklámadó inflációnövelő hatását emelik ki" - hangsúlyozta a törvény elfogadása után az MRSZ, hozzátéve, hogy a kommunikációs iparág eddig is kivette részét a közös teherviselésből, hiszen számos jogcímen kell különféle adókat fizetnie. "Semmiképpen nem mutat az igazságos közteherviselés irányába az a koncepció, amely alapján az összes befizetendő adó nagyobb részét egyetlen vállalkozás fizetné meg" - utaltak az RTL helyzetére. Az MRSZ az államfőhöz is fordul, hogy ne írja alá a törvényt, hanem küldje vissza az Országgyűlésnek.
Persze a törvény - amely ellen egy hete gyakorlatilag egységesen tiltakozott a kormánypárti és ellenzéki sajtó - nem csak az RTL zsebébe nyúl, ám prominens fideszesek napok óta nem győznek ellenszenvet kelteni kizárólag az RTL műsoraival szemben. Míg a Miniszterelnökséget vezető Lázár János múltkor egyenesen zsarolónak nevezte a csatornát - és hasonlóan nyilatkozott aztán a Fidesz-frakcióvezető Rogán Antal -, a fideszes Gulyás Gergely már a cukros üdítőhöz hasonlítva nagy társadalmi károk okozójának titulálta.
Az RTL máris ellentámadásba lendült, hiszen felidézte, hogy három éve még Gulyás ingyenjegyet kért és kapott is az RTL-től az X-Faktor döntőjére, amit élőben, az RTL stúdiójában nézett végig. Több vezető politikus is részesült az RTL "meghívásaiból". Lapunk emellett úgy tudja, Gulyás egyik rokona is az RTL-nél dolgozik, így Gulyás Gergelynek különösen kényelmetlen lehetett beleállni az RTL elleni harcba. Rogánt ugyancsak kedveli a bulvármédia: a TV2-n futó Jóban rosszban sorozatban még epizódszerepet is kért magának és feleségének néhány éve, de a csatorna több műsorában is együtt szerepeltek.
Ehhez képest L. Simon azzal is próbálta védeni a reklámadót, hogy az ifjúság körében "olyan pusztítást végez néhány médium, amit nem árt ellensúlyozni". Ezt azonban Vásárhelyi Mária szociológus szerint aligha billenti helyre a reklámadó, hiszen színvonalemelkedéssel nem jár majd, ha több adót kell fizetni. "Épp, hogy további színvonalcsökkenést jelent, hiszen a tulajdonos nyilván nem a profitján, hanem a tartalmakon fogja megspórolni az adót" - mondta lapunknak hozzátéve: szerinte ez még nem lefutott a meccs, az RTL mögött ugyanis egy jelentős külföldi tulajdonos áll.
Az RTL más frontokon is jelezte, hogy felveszik a kesztyűt: közölték, hogy a főcsatornájukon is sugározni fogják a nem mindenhol elérhető RTL II-n futó, a kormánnyal szemben amúgy is kritikusabb Híradót június 16-től - igaz, éjjel fél 12 körül. A csatorna riportere tegnap L. Simont is megizzasztotta a tájékoztatón: felvetette ugyanis a politikusnak, hogy a testvére azzal vádolja, nehéz helyzetbe hozta őt egy öröklési üggyel kapcsolatban. De a kérdés nem tetszett L. Simonnak, ezért nem is válaszolt rá.