Okostelefonokra szabott alkalmazással robbant be a személyszállítás piacára egy amerikai cég, az Uber. S mit kínálnak? Ahelyett, hogy az utazni vágyó egy taxistársaságot hívna, egy alkalmazás segítségével választhat egyet a közelben lévő - az Uberrel szerződött - bármilyen (taxi, magánautó) kocsi közül.
Az út végén nincs közvetlen fizetés, a szállítás díját az utas bankkártyájáról vonják le. Az összeg 80 százaléka a sofőré, 20 százalék jár az Ubernek. Az út végén utas és sofőrje kölcsönösen értékelhetik egymást virtuális csillagok segítségével.
A fővárosban működő mintegy 5 200 taxisnak az ellen nincs kifogása, hogy egy új szereplő tűnik fel a piacon, a versenyt nem akarják korlátozni, ám ahhoz ragaszkodnak, hogy az új szolgáltató ugyanazoknak a szigorú feltételeknek feleljen meg, mint a jelenleg piacon lévők. Így foglalható össze a lapunk által megkérdezett taxis cégek, érdekképviseletek véleménye az Amerikában és több európai városban már hódító Uber cég szolgáltatásáról.
Az új szereplő megjelenésével kapcsolatban a legfontosabbnak a megfelelőséget tartja Horváth Csaba, a fővárosi taxipiac egyik legjelentősebb szereplőjének, a mintegy 700 taxival működő Budapest Taxinak az ügyvezető igazgatója. Ez azt jelenti, hogy mindannak meg kell felelnie az Ubernek is, amit a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kialakított a fővárosban - járművel, a sofőrrel, a Pályaalkalmassági Vizsgálattal, a taxiórával, a számlaadással, a drosztmatrica díjjal és a fix tarifákkal kapcsolatban.
- A probléma az, hogy a jelenlegi jogszabályok szerint, a BKK egy ellenőrzés alkalmával csupán az Uber taxi sofőrjét bírságolhatja meg, ha nem felel meg az előírásoknak, az Ubert mint céget nem. E tekintetben joghézag van - emelte ki Horváth Csaba. Hozzátette: ezen a helyzeten segíthet a személyszállítási taxis szolgáltatást szabályozó tervezett kormányrendelet, ami már az idén ősszel hatályba léphet.
Ez szabályozza a taxis és használója közötti viszonyrendszert, a megfelelőségi elvárásokat, és alkalmas lehet arra is, hogy az Uber típusú szolgáltatóval szemben is fellépjenek és megkövetelje tőlük ugyanazokat működési feltételeket,
mint más piaci szereplőtől. - Az Uber annyira friss, hogy a magyar taxisok pontos információkkal még nem rendelkezhetnek működéséről. A hazai taxis cégek természetesen nem örülnek, ami érthető, mert jó néhány kérdést vet fel ez a rendszer - mondta Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke. Úgy véli, hogy az Uber egyelőre még nem jelent komoly veszélyt, ám ha sikerülne megvetnie lábát a budapesti piacon, akkor az megváltoztathatja a személyszállítás kialakult rendjét.
Farkas Zsolt kiemelte, 2013 szeptembere óta kizárólag hatóságilag rögzített áron lehet utast szállítani a fővárosban, ami azt jelenti, hogy az árat sem csökkenteni, sem emelni nem lehet. Ezt az Ubernek is - mint új piacra lépőnek - be kell tartania. Ám a szakszervezeti elnök szerint nem az ár az egyetlen gond, amit az Uber megjelenése okozhat.
A taxi sofőröket rendkívül szigorú feltételek alapján választják ki, akiknek évtizedes vezetési tapasztalattal kell rendelkeznie, emellett pályaalkalmassági vizsgát is kell tenniük. Viszont az Ubernél semmi garancia sincs arra, hogy a mobilos alkalmazáson "kifogott" taxinak rutinos, megbízható a vezetője, ugyanis szinte bárki, akinek van autója dolgozhat taxisként az Ubernek.
Metál Zoltán, a mintegy 1.500, elsősorban egyéni vállalkozó taxis érdekeit védő, Országos Taxis Szövetség elnöke lapunk érdeklődésére elmondta: "Egyelőre úgy látom, hogy az Uber mind az EU, mind pedig a fővárosi szabályokat megkerülve szeretne működni. Ám amíg nem látjuk a hazai cégbejegyzést, addig nehéz konkrét ítéletet alkotni. A 2012-ben megalkotott személyszállítási törvény ugyanis szigorú feltételeket szab, ki, milyen eszközzel taxizhat.
Aki ezeket nem tartja be, vagy tevékenységi engedély nélkül akar szolgáltatni, azt a törvény 600 ezer forintos bírsággal sújthatja. Ennek alapján óvva intenék minden taxist, hogy az Uberrel dolgozzon együtt. Az Uber egy ügyeskedő amerikai "spanyolviasz"-szerű találmánya, aki úgy gondolta, áron alul, tevékenység engedélye nélkül megtalálja a kereslet-kínálatot. De ami működik az USÁ-ban, az nem biztos, hogy az EU-ban, illetve Budapesten is életképes lesz."
A csaknem 40 éve taxizó Miklós László érdeklődésünkre elmondta: az Uber taxis szolgáltatókkal szemben a jelenleg a fővárosi piacon lévő társaságok garanciát jelentenek a kiváló minőségre. Ezeknél a cégeknél az utas panaszt tehet, reklamálhat, ha nem felelt meg a szolgáltatás színvonala, ha túlárazást tapasztalt. Azonban az Ubernél erre nincs lehetőség, az utas legfeljebb a taxisnak adott csillagokkal fejezheti ki véleményét.
"Ráadásul a taxis cégeknél komoly belső ellenőrzés működik, amely odafigyel, a sofőr kulturált megjelenésére, tiszta ingjére, az autó külső-belső tisztaságára is" - emelte ki Miklós László.