Budapest;közlekedés;kerékpár;BKK;BuBi;

2014-07-11 21:00:00

Botrányos Bubi

Lassan tragikomédiába fullad a budapesti közbringarendszer, a Bubi története. A rendszert az eredeti tervek szerint április 7-én kellett volna átadni. Kiépültek a dokkolóállomások, helyükre kerültek a napelemek és a kerékpártok, amelyek azóta is állnak - az átadás hónapról hónapra csúszik, s ma már senki nem tud vagy akar válaszolni arra: mikortól bizicklizhetnek az érdeklődők a Bubival.

Mint a rétestészta nyúlik a budapesti közbringrendszer tragikomikus története. A nyilvánosság nem kap választ a lapok kérdéseire, hogy pontosan mikor indulhat az először áprilisra, majd júliusra halasztott Bubi indulása, vagy nem tud, vagy nem akar senki semmit mondani, miközben kiépültek a dokkolóállomások, helyükre kerültek a napelemek és - ha lezárva is - a biciklik is a helyükön áznak az esőben, forrósodnak a napon. A Budapesti Közlekedési Központot (BKK), sem szóban, sem írásban nem válaszol a kérdésekre, és a BKK hivatalos közleményére vár a szoftverfejlesztő T-Systems Magyarország Zrt. is.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója korábban azt mondta, hogy a rendszert a szerződés szerint április 7-én kellett volna átadni, azóta minden nap után 1,8 millió forint kötbért számol fel a BKK, így eddig 104 millió forint gyűlt össze, a kötbér legmagasabb összege 180 millió forint, ezt július 16-án érné el az alvállalkozó konzorcium. Az áprilisi átadás csúszásának okairól Vitézy azt mondta, a két hónapos késedelem oka a számítógépes háttérrendszer véglegesítésének elhúzódásából származik. A hírek szerint a május 30. és június 2. között végzett belső tesztelésen a rendszer megbukott, még a nyilvános próbaüzem megindításához szükséges alapvető funkciók sem működtek megbízhatóan. Június végén megírtuk: a javított szoftver tesztelése újabb hónapokat igényelnek, akkor az átadást augusztus 31-re ígérte a BKK, ami azért blamázs, mert ezzel a Bubi "kihagyta" a teljes nyári szezont, a turisztikailag legfontosabb időszakot.

A Népszava egyébként úgy értesült, hogy a szoftverhibákat a T-Systems már kijavította, a korábbi zavarokat az okozhatta, hogy a megrendelő túl sokat akart egyszerre, és ennek a "túl soknak" egyes elemei működtek ugyan, de az egész rendszer kissé nehezen állt össze. A Népszava informátora lehetségesnek tartja, hogy a mostani hallgatást mögött kötbérvita, vagy a főpolgármester és a BKK vezérigazgatója közötti ellentét állhat.

                        Bővítik a kerékpárkölcsönzési rendszert Esztergomban
Nagyon rövid idő alatt népszerű lett Esztergomban Magyarország egyik első közösségi kerékpárkölcsönzési rendszere, amelyet a helyi kerékpárgyártó Neuzer Kft. 60 millió forintos költséggel saját erőből fejlesztett ki. Tavaly szeptemberben rendszeresítették a város legforgalmasabb  pontjain a kölcsönzést, amit azóta folyamatosan bővítettek,  fejlesztettek. Így jelenleg hat állomáson, már 93 dokkolóval, félszáz  kölcsönözhető kerékpárral állnak az érdeklődök rendelkezésére. Félszáz kerékpár állandóan úton van. Azok, akik igazolják, hogy munkába járáshoz kölcsönzik a kerékpárt, jelentős kedvezményt kapnak a Neuzer Kft.-től. A rendszer teljes kiépítése után tíz állomáson 160 dokkoló működik majd Esztergomban, a kölcsönözhető kerékpárok száma  pedig eléri a százat. Bevezették a bankkártyás fizetést is, és a PIN-kód megadásával lehet bérelni a járműveket. Egy központi diszpécserállomás napi 24 órán át figyeli a kerékpárok mozgását a városban. A Neuzer Kft. által kifejlesztett rendszer, a dokkoló állomások, a számítógépes vezérlőoszlop, az egyedi tervezésű kerékpárok, a szervizhálózat és a marketingháttér alkalmas arra, hogy bármelyik városban alkalmazható legyen nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is. Hévízen a napokban nyitott meg egy négy állomásos kerékpárkölcsönzőt az esztergomi Neuzer Kft. A  társaság fő célja népszerűsíteni a városon belüli környezetbarát, a település levegőjét nem szennyező kerékpáros közlekedést.