Az MNB a tíz pénzintézetnél fogyasztóvédelmi vizsgálatot folytatott azért, hogy megállapítsa: az érintett piaci szereplők 2012. január 1-je és 2014. április 25-e közt a jogszabályokkal összhangban változtattak-e egyoldalúan konstrukcióik díjain, jutalékain vagy költségein - tudta meg a Népszava Binder Istvántól, az MNB felügyeleti szóvivőjétől.
A jegybank most lezárt vizsgálata során a díj- és költségemelkedéseknél állapított meg jogsértést. Mint megtudtuk a jogsértések ezúttal - akárcsak korábban - a következők voltak: hiányzott a díjmódosításra lehetőséget adó, meghirdetett ok-lista a szerződésekben. Emellett a kedvezőtlen szerződésmódosítást annak hatályba lépése előtt kevesebb, mint 2 hónappal hirdették meg, és nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról. Volt, hogy elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát. Az egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás új díjfajta bevezetésekor történt. Sok ügyfél fájlalta azt, hogy a korábbi "díjmentes, ingyenes, 0 forintos" tranzakciót tettek fizetendővé, ami szintén új díj bevezetésével járt, ugyanakkor megváltoztatták a díjszámítás módját.
A megbírságolt 9 szolgáltató közül többet a jogsértően elvont díjtöbblet visszafizetésére kötelezett a tanács. (Egy esetben ettől eltekintettek, mert már a vizsgálat alatt visszafizette a bank a díjkülönbözetet.)
Az összesen 71,5 millió forintból az AXA Bank Europe SA Magyarországi Fióktelepét egymagát 47,5 millió forintra bírságolták meg. A Széchenyi István Hitelszövetkezet 5,5 millió forintot fizethet, a BNP PARIBAS Magyarországi Fióktelepe, a MagNet Magyar Közösségi Bank Zrt., a Szentesi Hitelszövetkezet, a Commerzbank Zrt., a Magyar Vidék Hitelszövetkezet, a Tiszántúli Első Hitelszövetkezet, az EvoBank Zrt. és a Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt. 1,5 és 3,5 millió forint közötti büntetést kapott.
Az MNB a megbüntetetteken kívül 10 másik intézménynél is vizsgálódott, de náluk nem talált kivetnivalót. Nem követett el jogsértést - a többi között - a Magyar Cetelem Bank, a Merkantil Váltó és Vagyonbefektető Bank Zrt., a Sberbank Magyarország Zrt., a Kereskedelmi és Hitelbank Zrt. és az UniCredit Bank Hungary Zrt.
Az MNB összesítése szerint a visszafizetésre kötelezett 33 pénzügyi szervezet közül 27 pénzügyi szervezet összességében mintegy 3,12 milliárd forintnyi összeget térített vissza csaknem 800 ezer fogyasztónak. Eszerint a jegybanki intézkedéseknek átlagosan az ügyfelek közel 4 ezer forintot kapott vissza.
Hat pénzintézet viszont nem fizetett, hanem bírósághoz fordult jogorvoslatért. Ezek az ügyfelek akkor kaphatják vissza pénzüket, ha a bírói testületek ítéletei megerősítik, hogy az MNB határozatai jogszerűek.