NFH;panaszok;rezsicsökkentés;rezsipontok;

2014-07-16 07:24:00

Naponta egy ember jut egy rezsipontra

Egyre többen keresik fel a rezsipontokat: január óta már több mint 4500-an fordultak a kirendeltségekhez, ahol az ügyfelek általában a rezsicsökkentéssel kapcsolatban fogalmaznak meg panaszokat - mondta Németh Szilárd, a Fidesz országgyűlési képviselője tegnap a rezsipontok működéséről beszámoló sajtótájékoztatóján. A kormánypárt rezsicsökkentésért felelős politikusa a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság épületében nyilatkozott, ahol a közelmúltban nyílt meg a második fővárosi rezsipont, amire azért volt szükség - indokolta -, mert a budapesti kormányhivatal kirendeltsége nagyon leterhelt volt.

A rezsipontok forgalma a vg.hu számításai szerint amúgy "óriási" lehet. Az országban húsz rezsipont üzemel, amelyek január 13-a óta vannak nyitva. Ez 4500 ügyféllel számolva azt jelenti, hogy egy rezsipontot egy napon átlagosan 1,22 ember keres fel. Ez a szám jelezhet komoly előrelépést is: márciusig még csak 0,94 látogatót kellett fogadnia egy nap egy átlagos rezsipontnak. Vagyis a felfutás valóban látványos. Lapunk úgy számol, ha ilyen ütemben folytatódik a rezsipontok elleni ügyfél invázió, akkor az év végére két napra már három panaszkodó fogyasztó juthat egy-egy irodára.

A rezsipontokhoz a közszolgáltatásokkal kapcsolatban felmerülő általános kérdésekkel és vélelmezett jogsértésekkel is lehet fordulni. A panaszok egy része információhiányból adódik. Az egyik leggyakoribb eset, hogy miután a fogyasztó kilépett az egyetemes szolgáltatásból - például egy nagy távközlési céggel kötött gáz- vagy villamosenergia-szolgáltatási szerződést -, szóvá teszi, hogy nem érzi a rezsicsökkentés hatását. Ám ők "nem is érezhetik", mert ezekben az esetekben szabadpiaci szerződésekről van szó, "az egy más kérdés, hogy erről elfelejtették őket tájékoztatni", amiért már büntetett is a hatóság - mondta a rezsibiztos, majd felhívta az érintettek figyelmét, hogy - a szerződésfelmondási határidő letelte után - bármikor visszatérhetnek az egyetemes szolgáltatás körébe.

Németh Szilárd arról nem beszélt, hogy a kormány még tavaly azt ígérte: megoldást talál a szabadpiacra kilépett felhasználók rezsijének csökkentésére is. Ám ebből nem lett semmi.
Németh közölte viszont, ha a parlament elfogadja a júniusban benyújtott törvénymódosítási javaslatát, akkor kiterjesztik a rezsipontok feladat- és hatáskörét, így azokban minden olyan közszolgáltatás ügyében tudnak majd segíteni, amelyeket érintett a rezsicsökkentés. A fideszes politikus előterjesztése céljának "a még mindig meglévő, fogyasztókkal szembeni szolgáltatói túlhatalom" visszaszorítását, a fogyasztók érdekeinek minél erősebb védelmét és a tudatos fogyasztói magatartás kialakítását, megerősítését nevezte.