Maláj utasszállító - Kínos helyzetben a szeparatisták és Oroszország

Kínos politikai és diplomáciai helyzetbe kerülhetnek a szeparatisták és Oroszország a Malaysia Airlines Amszterdam-Kuala Lumpur járatának lelövése után - mondta Tálas Péter, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóközpontjának igazgatója.

Csütörtök délután lezuhant egy malajziai utasszállító repülőgép Ukrajnában az orosz határ közelében, Donyecktől keletre, egyes jelentések szerint rakétatalálat érte. A gép 280 utasa és 15 fős személyzete életét vesztette.

Tálas Péter az MTI-nek azt mondta, Oroszország láthatóan nem tudja szavatolni a nemzetközi légi közlekedés biztonságát és feltehetően az oroszok fegyvereivel lőtték le a gépet, mivel a nemzetközi közvélemény tudja, hogy az oroszok támogatják a szeparatistákat. Hozzátette: úgy tűnik, a szeparatisták azt hitték, hogy egy ukrán katonai szállítógépet lőttek le, és kínos, hogy az esetet a magát Donyecki Népköztársaságnak nevező állam hadügyminisztere jelentette be.

Ezt követően a donyeckiek ellen további, akár uniós szankciókat is foganatosíthatnak, és vita kezdődik majd arról, hogy ki a felelős az esetért - vélekedett. Ebben az oroszok Tálas Péter szerint "mosni fogják a kezeiket", de a nehézfegyverzet egy részét ők szállítják, 10 kilométer magasban lévő gépet pedig vállról indítható rakétával nem lehet lelőni.

A szakértő szerint ezzel együtt Oroszország is kellemetlen helyzetbe kerülhet, mert tudni, hogy Moszkva támogatja a szeparatistákat. További probléma, hogy nem tudják a szakadárokat fegyelmezni, pedig Oroszország nagyhatalom, ezt kötelessége lenne megtenni. A történtek után nyomás helyeződhet Oroszországra, hogy hagyjon fel a donyeckiek támogatásával, mert már a nemzetközi légiközlekedést is fenyegeti a háború - mondta Tálas Péter.

Szerző

Ukrán válság - Putyin a repülőgép-szerencsétlenségről is beszélt Obamával

 Az orosz államfő a maláj utasszállító repülőgépet ért szerencsétlenségről is tájékoztatta Barack Obama amerikai elnököt csütörtöki telefonbeszélgetésük során, és komoly csalódottságát fejezte ki az Oroszországgal szemben foganatosított újabb amerikai szankciók miatt - közölte a Kreml sajtószolgálata.

Vlagyimir Putyin megosztotta amerikai kollégájával a repülőgép-szerencsétlenségről közvetlenül hozzá beérkezett információkat is - írták a Kreml honlapján elhelyezett közleményben.
Az orosz államfő és az amerikai elnök részletesen megvitatták az ukrán helyzetet, s Putyin a délkelet-ukrajnai harci cselekmények azonnali és feltétel nélküli beszüntetésére szólította fel a konfliktusban álló feleket.

Szerző

Fél éven belül két tragédia a Malaysia Airlinesnál

Fél éven belül a Malaysia Airlines két Boeing 777-es repülőgépével történt légi szerencsétlenség: március 8-án a Dél-kínai-tenger felett tűnt el az egyik repülőgép, míg csütörtökön Kelet-Ukrajna felett lőttek le egyet.

A Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba repülő 17-es járatát a 9M-MRD lajstromjelű Boeing 777-200-as teljesítette. Ez a repülőgép tizenhét éve pontosan ezen a napon repült először: 1997. július 17-én.
A gépen 247 turistaosztályú és 35 business osztályú ülés volt. A legfrissebb adatok szerint a repülőgépen 280 utas és a 15 fős személyzet volt.
A flightradar24.com oldal a repülőgéptől utoljára közép-európai idő szerint 15.21-kor kapott adatokat, 33 ezer láb magasságban: az utasszállító Donyecktől keletre, az orosz-ukrán határt keresztezte.

A március 8-án eltűnt MAH370-es járatot ugyanilyen típusú repülőgép teljesítette. A repülőgép Kuala Lumpurból Pekingbe tartott, majd a Dél-kínai-tenger fölött a légiforgalmi irányítás egy órával a felszállás után elvesztette vele a kapcsolatot, roncsait azóta sem találták meg. A fedélzeten 227 utas és 14 fős személyzet volt.

A Boeing 777-es először 1994-ben szállt fel, a legtöbb ilyen típusú repülőgépet az Emirates, a United Airlines és az Air France üzemelteti. A szélestörzsű, interkontinentális járatok üzemelésére kifejlesztett repülő változattól függően 314-550 utas szállítására alkalmas, hosszúsága 63-73 méter, szárnyfesztávolsága 64, magassága 18 méter. Legnagyobb felszállósúlya 247 és 300 tonna között változik, utazósebessége 490 csomó (905 kilométer óránként), meghajtásáról a Rollce Royce, a Pratt and Whittney, vagy a General Electric hajtóművei gondoskodnak.
A Wikipedia szerint a 777-es típust a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépének tartják.

A Malaysia Airlines Malajzia nemzeti légitársasága, 1947 óta működik, több mint 60 célállomásra repülnek 110 repülőgéppel. A tavalyi évet 1,1 milliárd ringgit adózás utáni veszteséggel zárták, idén az első félévben pedig nagyobb részben a 370-es járatuk eltűnése és az ebből fakadó bizalomvesztés miatt 59 százalékkal nőtt a veszteségük 443 millió ringgitre (30 milliárd forint).
A légitársaság tizenhárom 777-est üzemeltetett, emellett hat darabbal rendelkeznek a világ legnagyobb utasszállító repülőgépéből, az Airbus A380-asból.

Az Amszterdami Nemzetközi Repülőtér (hivatalos nevén Amsterdam Airport Schipol) Hollandia legnagyobb forgalmú légikikötője, egyebek mellett a nemzeti légitársaság, a KLM bázisrepülőtere. Utasforgalma alapján Európa negyedik, a világ tizennegyedik legforgalmasabb repülőtere, 2013-ban 52,5 millió utast kezeltek.

Szerző