Előfizetés

Igyunk vizet - de milyet?

Juhász Dániel írása a Népszavának
Publikálás dátuma
2014.07.19. 07:13
Vízparton könnyebb: a Velence Korzó homokos strandja a Velencei-tónál FOTÓ: MTI/MÁTHÉ ZOLTÁN
Életbe lépett szombat hajnalban az országos tiszti főorvos által a tartós kánikula miatt elrendelt hőségriasztás. Az Országos Meteorológiai Szolgálat hét megyére és a fővárosra adott ki másodfokú figyelmeztetést. A következő napokban egyre melegebb léghullámok érkeznek a Kárpát-medence fölé. A hőségriasztás egyelőre vasárnap éjfélig van érvényben.

A nyári kánikulában fokozottan ügyelni kell a szükséges folyadékbevitelre, hiszen a hőségben folyadékszükségletünk többszörösére nőhet, a nem megfelelő folyadékfogyasztás pedig már rövid időn belül problémákat okozhat: a fejfájástól, szédüléstől kezdve az izomgörcsökig több, súlyos tünet jelentkezhet, szélsőséges esetben akár eszméletvesztés is előfordulhat. A nyári folyadékbevitel fontosságáról a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségét (MDOSZ) kérdeztük.

A dietetikusok egybehangzó véleménye alapján elmondható, hogy a legmegfelelőbb szomjoltó minden tekintetben a víz. A nyári hőség idején az ember vízháztartásának egyensúlya könnyedén felborulhat, hiszen szervezetünk ilyenkor jóval több folyadékot veszít, amelynek egyik legfőbb oka éppen a test hűtését szolgáló, nagymértékű izzadás. A test megnövekedett folyadékveszteségét mindenképpen ki kell elégíteni, a többlet vízigény azonban egyénenként eltérő lehet: nagyban befolyásolja a külső hőmérséklet, a testtömeg, a fizikai aktivitás. Egy felnőtt ember szervezetének több mint 60 százaléka víz, ám csupán egy-két százaléknyi folyadékveszteség is okozhat egészségügyi problémákat. Nagyon fontos: ne csak akkor igyunk, amikor szomjasak vagyunk, hanem a nap folyamán egyenletesen, a főbb étkezések között is juttassunk folyadékot a szervezetünkbe.
Mit és mennyit igyunk? Egy felnőtt ember átlagos napi folyadékigénye másfél-két liter, a nyári időszakban azonban a vízigény növekedhet: a külső körülményektől, a testfelülettől vagy a fizikai aktivitástól függően naponta akár négy-öt liter vizet is gond nélkül elfogyaszthatunk, a napi másfél liter viszont mindenképpen a minimális folyadékbevitelt jelenti. Az MDOSZ Táplálkozási Akadémiájának egy 2012-es tanulmánya szerint a tikkasztóan forró napokon a legmegfelelőbb ital az egyszerű víz, ásványvíz, esetleg a cukor nélkül készített zöld tea, gyümölcstea, de bátran fogyaszthatunk natúr zöldség- és gyümölcsleveket is. Mindemellett - napi folyadékbevitelünk változatossá tétele érdekében - ihatunk cukrozott üdítőitalokat vagy cukorral ízesített teákat is, ám naponta legfeljebb csak egy-két pohárral. A tej valamint a teljes italok ugyancsak hasznosak, hiszen a tej 87-89 százaléka víz. Az alkoholtartalmú italok ugyanakkor egyáltalán nem jó szomjoltók, mert fokozzák az izzadást és a vizeletkiválasztást, ezzel növelve a test folyadékveszteségét. A kávé, a fekete tea és más koffein tartalmú italok szintén vízhajtó hatásúak, ezért csak mértékkel fogyasztandók.

Az ásványvíz fogyasztásával nemcsak szervezetünk vízháztartását tarthatjuk egyensúlyban, hanem az anyagcsere-folyamatok során elveszített ásványi anyagokat is pótolhatjuk. Az MDOSZ tanácsa, hogy az ásványvíz kiválasztásánál ügyeljünk a termék nátriumtartalmára: lehetőség szerint minél alacsonyabb - 20 mg/liter alatti - nátriumszintű vizet válasszunk, hiszen az ételek sózásával megfelelő mennyiséget viszünk be a szervezetünkbe, mindemellett a nagy nátriumtartalmú víz fogyasztása magas vérnyomás és vizenyők esetén sem ajánlott. A palackos ásványvizek eltérő mennyiségben tartalmaznak ásványi anyagokat, ezért a dietetikusok szerint ajánlott, hogy ne folyamatosan ugyanazt a típust, márkát fogyasszuk, lehetőség szerint hetente-kéthetente váltsunk. Az ásványvíz mellett, vagy azok részleges hiányában csapvizet is ihatunk, hiszen Magyarországon igen jó a csapvíz minősége.

Az MDOSZ felhívja a figyelmet a kiemelten érzékeny csoportok - a gyerekek, idősek és a várandós nők - megfelelő folyadékpótlására, hiszen ők érzékenyebbek a melegre, terhesség és szoptatás idején pedig még inkább megnő a szervezet folyadékigénye. A gyerekek könnyedén megfeledkezhetnek arról, hogy a folyadékveszteséget pótolni kell, a hőség ellenére is aktívak, fokozva az izzadsággal történő folyadékvesztést, így az ő esetükben nem elhanyagolható a felelősségteljes szülői magatartás, figyelem. Az egy és három év közötti gyerekek napi folyadékszükséglete nagyjából 9 dl, a négy és nyolc éves korosztály számára napi 1,2 liter ajánlott, az ennél idősebbeknek pedig nagyjából annyi folyadékra van szükségük, mint a felnőtteknek.

Az idősebb korosztálynál az öregedési folyamatok természetes részeként csökken a szomjúságérzet, így ezen csoportok esetében különösen fontos a tudatos folyadékfogyasztás észben tartása: a szülők, családtagok figyelmeztessék, emlékeztessék gyermekkorú vagy idősödő szeretteiket a rendszeres folyadékpótlásra.

Mindemellett a kiemelten érzékeny csoportba tartozóknak kánikula idején nem ajánlott túl sok időt a napon tölteni, különösen a déli órákban. Ilyenkor igyekezzenek árnyékban, hűvösebb szobában maradni, és csak a reggeli, késő délutáni vagy kora esti órákban tartózkodjanak a szabadban - figyelmeztet az MDOSZ.

                                                A tiszta víz is mérgezhet
Vízmérgezés akkor léphet fel, ha valaki annyi vizet iszik, hogy a szervezetében lévő tápanyagok felhígulnak, s nem tudják ellátni a feladatukat - írja a webbeteg.hu. Ez gyakori a sportolás közbeni folyadékvesztés pótlásánál, de valamilyen háttérben meghúzódó egészségügyi probléma is okozhatja. Amikor a vér nátriumtartalma túl alacsony, a sejtek működése nem megfelelő, s ez izzadást okoz. A krónikus vízmérgezés (yponatremia) esetén a nátriumszint fokozatosan csökken, akár napokig is túl alacsony szinten van, a tünetek pedig mérsékeltek. Az akut vízmérgezés esetén a nátriumszint hirtelen esik le, ez nagyon súlyos tünetekkel, agyduzzanattal, kómával és esetlegesen halállal jár. A vízmérgezés tünete lehet a szédülés, hányás, fejfájás, zavarodottság, letargia, kimerültség, étvágytalanság, érzékenység, izomgyengeség, de eszméletvesztés vagy kóma is.

A koordinált indulás mellett az Együtt–PM

Megrekedtek a tárgyalások az Együtt-PM, a DK és az MSZP között az önkormányzati választásokkal kapcsolatos együttműködésről, de az egyeztetések folytatódnak - jelentette be Juhász Péter, az Együtt-PM társelnöke. A pártszövetség négy pontban foglalta össze az ellenzéki együttműködésben való részvételük feltételeit, amelyek Karácsony Gergely, az Együtt-PM másik társelnöke szerint nem minősülnek "hadüzenetnek", mert előzetesen megosztották azokat a szövetségeseikkel és "a többi baloldali párt is tisztában van vele, hogy azokat nyilvánosságra hozzák".

Karácsony kifejtette, csak olyan fővárosi kerületekben támogatják a teljes összefogást, ahol jó esély kínálkozik a győzelemre; a legtöbb ilyen kerületben "viszonylag jól" állnak a tárgyalások. Úgy vélte, ahol a külön indulás több mandátumot hozhat, ott nincs értelme összefogni. Második feltételként az "egyharmados szabályt" említette Karácsony, vagyis, hogy az EP-választások eredményeit - amelyek alapján három, nagyjából azonos támogatottságú párt van Budapesten - figyelembe kell venni az önkormányzati választási szövetség megkötésekor.

A harmadik pont értelmében "az összefogás nem lehet összemosás", azaz minden, a szövetségben részt vevő pártnak meg kell őriznie saját arculatát. Az Együtt-PM ezért önálló kompenzációs listát indít Budapesten, ez pedig az új választási rendszerben csak úgy lehetséges, ha legalább 12 kerületben állít polgármester-jelöltet. A negyedik feltétel Karácsony szerint a közös főpolgármester-jelöltet érinti, amelyre olyan embert kell jelölni, aki "mindhárom pártot képviseli, de mindháromtól egyenlő távolságra van", és képes lehet legyőzni Tarlós Istvánt. Az Együtt-PM saját jelöltjét azonban nem nevezte meg, de közlése szerint több jelöltjük is van.

Juhász viszont kijelentette, a szocialista Horváth Csabánál "bármely személyt alkalmasabbnak tart" a közös, hárompárti főpolgármester-jelölt pozíciójára. Karácsony Gergely "politikai blöffnek" nevezte az MSZP ajánlatát, amely szerint támogatnák az Együtt-PM főpolgármester-jelöltjét a teljes összefogásért cserébe, vagyis, hogy minden kerületben közös jelölteket indítanak.

Istenért hagyta ott focikarrierjét Orbán Gáspár?

Egészen más okból adhatta fel futballkarrierjét a kormányfő fia, mint azt eddig a sajtó sejteni vélte - Orbán Gáspár visszavonulására ugyanis még májusban utalt egy ugandai segélyszervezet. A Puskás Akadémia 22 éves futballistája, mint ismert, a foci vb-n került rivaldafénybe, miután édesapjával, a FIFA-vendég Orbán Viktorral a VIP-páholyból nézhette végig a döntőt. Orbán Gáspár azonban nem örült az erről szóló beszámolóknak, a 444.hu-nak azt írta, mivel nem közszereplő, ezért ne foglalkozzon vele a sajtó. Csütörtökön aztán már megjelentek a hírek visszavonulásáról, amelyek szerint nem szeretne édesapja árnyékában élni.

Most a Hír24 talált rá az ugandai Empower a Child nevű segélyszervezet május 23-i Facebook-bejegyzésére, amely múlt időben írt futballkarrierjéről. Eszerint Orbán Gáspár, aki korábban már részt vett afrikai gyermekek edzésében, felhagyott magyarországi hivatásával, hogy tovább segítsen a gyerekeknek. "Ő egy egykori profi focista, aki azután hagyott fel hivatásával, hogy Isten hívta szolgálni az ő királyságát" - írták az oldalra kitett fotók mellé. Ha ez még nem is fedné a valóságot, Szabó Gergely, a Videoton sajtófőnöke tegnap megerősítette: az elhatározás már korábban megszülethetett a kormányfő fiában. Szabó a Facebookon azt írta, Gáspár "a focit már rég abbahagyta", mert "volt egy elég makacs sportsérülése, ami folyamatosan kiújult".

Eközben a Blikk arról írt, hogy Tereskova húsz Orbán-portréját vásárolta meg egy miskolci nőgyógyász, aki még állandó kiállítást is szeretne összeállítani a popart-képekből a magánklinikáján, amúgy pedig nagy tisztelője a miniszterelnöknek. A lap szerint a festő Tereskova alig győzi gyártani az Orbán Viktorról készült festményeket, eddig 115-öt adott el 6,5 millióért.