Orbán Viktor;önkormányzati választások;vétójog;

A főpolgármester és a kormányfő a jelek szerint ezúttal biztosra mennek, és csak a voksolás után alakítanak a szabályokon FOTÓ:

- Orbán megvétózza a demokráciát

Ismét felülírhatja a választói akaratot a fővárosban a Fidesz-KDNP, ám ezúttal biztosra mennek, csak az őszi önkormányzati voksolás után alakítanak a szabályokon úgy, ahogy nekik akkor majd megfelel. Tarlós István főpolgármester, amennyiben újraválasztják, vétójogot kaphat a fővárosi közgyűlésben, így elvileg még egy baloldali többséggel szemben is keresztülverhetné akaratát, de legalábbis megakadályozhatná az érdemi döntéshozatalt. Az újabb tervek beleillenek a választási rendszert érintő "last minute" szabályváltoztatások sorába, valamint abba a hatalomfelfogásba, melyet Orbán Viktor tett egyértelművé a hétvégén.

Lesz vétójoga Budapest főpolgármesterének, de csak a választások után döntenek a jogkörről. Gulyás Gergely szerint a Fidesz-frakció támogatja az új lehetőség bevezetését, azt azonban kiemelte, hogy ez érdemben nem változtatna a közgyűlés működésén. Az Országgyűlés kormánypárti alelnöke a Hír Tv-ben arról is beszélt, hogy szerinte az új választási törvénnyel a fővárosi önkormányzat és kerületi vezetés között szorosabb lehet az együttműködés.

A műsorvezetői kérdésre, hogy mennyire elfogadható az, hogy a fővárosiak úgy választanak főpolgármestert, hogy még nem tudják mi a dolga, Gulyás azt mondta: "hogy nagyjából milyen jogkörökkel rendelkezik a főpolgármester, azt mindenki tudhatja, ráadásul nem árulunk zsákbamacskát a tekintetben, hogy ezt a módosítást a megválasztott főpolgármester személyétől függetlenül tudnánk támogatni. Annak ellenére, hogy én ma nemhogy nem látok kihívót - mert az ellenzék láthatatlanná teszi pillanatnyilag -, de nagyon csekély esélyt látok arra, hogy az elmúlt négy év teljesítményéből kiindulva ne Tarlós István legyen októbert követően Budapest főpolgármestere" - mondta Gulyás.

A fideszes politikus arról is beszélt, Tarlós jelezte, csak akkor tudja elfogadni az új szabályokat, ha ezzel párhuzamosan megerősítik a főpolgármestert a közgyűlésben. Tarlós a múlt héten még aggodalmának adott hangot, amiért az új önkormányzati választási szabályokkal a fővárosi közgyűlésbe bekerülő kerületi polgármesterek súlya lényegében nagyobb, mint magáé a közvetlenül választott főpolgármesteré. Tarlós szerint ugyanis nem a közgyűlésbe jutó jelöltek, illetve a választási szabályok alkotmányossága, hanem a polgármesteri hatáskörökről szóló szabályozás alakulása a döntő.

Tömör orbánizmus
- Ha Orbán Viktor csak a felét is komolyan gondolja annak, amit mondott, akkor is meg kell állapítani, hogy déli szomszédjainknál "nagyon súlyos forgatókönyv" van kialakulóban - írta hétfői, "Lázálomszerű megnyilatkozás" címet viselő kommentárjában a pozsonyi Pravda. A szlovák lap szerint Orbán Viktor Tusnádfürdőn ugyan semmi olyat nem mondott, amit korábban más alkalmakkor ne mondott volna, de ezúttal "az orbánizmus tömör, egységes formát kapott, s csaknem manifesztum jellege volt". A lap szerint azt, ahogyan Orbán Viktor "támadta a liberális államot és a demokráciát mint olyat", az Európai Uniónak nagyon komolyan kell vennie, mivel egy olyan ország, amely "Orbán értelmezése szerint" se nem nyugati, se nem liberális, és talán nem is demokratikus, soha nem lett volna az EU része.
- Orbán Viktor rendszeres tusnádfürdői kinyilatkoztatásait már évek óta nagy figyelem övezi, mivel a miniszterelnök támogatói körében "minden óvatosságát elveszíti", ugyanakkor mostani beszéde nyíltság terén minden eddigit felülmúlt, mivel lényegében kimondta, hogy a nyugati típusú liberális demokrácia és a nyugati értékek követése Magyarországon véget ért - írta hétfői kommentárjában a pozsonyi liberális Sme. A lap "Orbán végez a demokráciával" című írásában megjegyzi: érdekes lesz követni, miként "egyeznek ki" a magyar miniszterelnök szavaival azok a nyugati és szlovák konzervatívok, akik eddig védték attól, hogy az Európai Unió "bármi hatékonyabb intézkedést hozzon Orbán rezsimje ellen". Hozzáteszi: kérdéses, ráébrednek-e, hogy az egykor liberális Orbán számára az általa ma már gyűlölt és elutasított liberalizmus nem csupán a homoszexuálisok házasságkötését jelenti, hanem mindent, ami akadályozza őt a "hatékony kormányzásban".

A Fidesz főpolgármester-jelöltje erről a TV2-ben beszélt még a múlt héten, amikor az alkotmánybírósági döntésre reagálva kijelentette: "nem magában véve ez az alkotmánybírósági döntés befolyásolja az én belső értékítéletemet a dologról. (...) Az kétségtelenül furcsa, hogy a második körös súlyozott szavazásnál egy húszezer lakosú kerület polgármesterének a szavazata számít, a több mint háromszázezer szavazattal rendelkező főpolgármesteré pedig személyektől függetlenül nem". Tarlós hangsúlyozta: nem ez, hanem "az a döntő, hogy a főpolgármesternek meglegyenek azok a minimális jogosítványai, hogy ne gúzsba kötve táncolva kelljen" a várost vezetni.

Egyértelmű tehát, hogy a jelenlegi főpolgármester, akit a kormánypártok újrajelölnek az októberi megmérettetésre, támogatja a főpolgármesteri vétójog ötletét. Tarlós erről még korábban, az RTL Klub felvetésére azt mondta, a vétójog sokat segítene az új választási szabályokkal lényegében működésképtelenné tett közgyűlési rendszeren. Az MSZP ellenben attól tart, hogy ez a vétójog csak a Fidesznek és Tarlós Istvánnak járna, és ha más nyerné meg a főpolgármester-választást, akkor nem kapná meg ezt a jogot.

Horváth Csaba, a szocialisták fővárosi frakcióvezetője szerint, ha a kormányoldalt tisztességes szándék vezérelné, akkor még a választás előtt, függetlenül attól, hogy ki kerül majd a főpolgármesteri székbe, változtatna az önkormányzati törvény idevágó passzusain. Az Együtt-PM társelnöke, Szigetvári Viktor pedig azt nyilatkozta, a választás bojkottálásán gondolkodnak, és ha megszavazzák a vétójogot, akkor nem állítanak jelölteket, helyette kerületi polgármestereket fognak támogatni.

Gulyás ezzel szemben - már az RTL híradójának - azt állította, hogy rendes eljárásban nem tudják elfogadni az idevágó törvényjavaslatot az október 12-i önkormányzati választásig, mindössze ez az oka, hogy majd csak a voksolás után kerítenek sort a szabályváltoztatásra. Nem ezt erősíti azonban, hogy a kormányfő már korábban bejelentette, hogy az önkormányzati rendszert is újból át kívánja alakítani, méghozzá a helyi akaratnyilvánításon nyugvó képviselőtestületek kárára.

Amikor legalábbis Orbán Viktor kinevezte régi-új főispánjait, a miniszterelnök - mint megírtuk - kijelentette: az államnak jelen kell lennie, elérhetőnek kell lennie az állampolgárok számára egészen a járások szintjéig, enélkül nem lehet jól megszervezni az életüket. Szükségük van arra, hogy az önkormányzatok mellett a központi állam is jelen legyen, de középszintű közigazgatásra is szükség van - jelentette ki. Orbán hozzátette: 2015 januárjára újragondolják a középszintű közigazgatási hatásköröket, és ez új munkaköröket, feladatokat ígér a kormánymegbízottaknak is - tudósított az MTI.

Az Unióhoz fordul az Együtt-PM
Az Együtt-PM Szövetség az Európai Bizottság fordul Orbán Viktor miniszterelnök Tusnádfürdőn mondott beszéde miatt, segítséget kérve a független civil szervezetek "üldöztetése", így "Magyarország putyinizálódása miatt".
Karácsony Gergely és Szigetvári Viktor, az Együtt-PM társelnökei közleményükben úgy fogalmaztak: a szövetség "nem fogja hagyni, hogy Orbán Viktor putyini bábállamot csináljon" Magyarországból.
"Minden eszközzel, minden eddiginél keményebben fogunk küzdeni, hogy felépítsük a rendszert elutasító ellenállást, megdöntsük az Orbán-uralmat, és helyreállítsuk a jogállamot Magyarországon" - fogalmaztak.
A szövetség szerint Orbán legutóbbi beszédével "valami eltört", mert a kormányfő most mondta ki először nyilvánosan, hogy "fel kívánja számolni a magyar demokráciát, és helyette egy oligarchikus államszervezet kialakítását tűzi ki célul, melynek példája a putyini Oroszország".

Mindez természetesen nem csupán a fővárosi közgyűlés működési rendjét érintő változtatásokat ígér, ráadásul az sokat mondó, hogy miközben egy adott önkormányzati struktúrában, egy alig több mint két éve elfogadott, teljesen új önkormányzati törvény hatásköreit ismerve választanak meg a polgárok helyi vezetőket és képviselőtestületeket, amelyek és akik ráadásul immár nem négy, hanem öt évre kapnak felhatalmazást, a kormány ismét bele kíván avatkozni a rendszerbe. Mindez kísértetiesen egybevág azzal, amit a miniszterelnök Tusnádfürdőn mondott.

Emlékezetes: Orbán arról beszélt, hogy az új magyar államszerveződés alapja egy munkaalapú állam, amely nem liberális természetű. A jóléti állam és társadalmi rendszer pedig kimerítette tartalékait, ebben a pillanatban sikertelenségre van ítélve, amin változtatni kell. A liberális társadalomszervezési elvekkel, módszerekkel szakítani kell - jelentette ki a kormányfő, aki szerint a korábbi liberális magyar állam nem védte meg a közösségi vagyont, nem védte meg az országot az eladósodottságtól, a családokat pedig az "adósrabszolgaságtól".

A magyar nemzet "nem egyének puszta halmaza, hanem egy közösség, amelyet szervezni, erősíteni és építeni kell" - fogalmazott, kijelentve, hogy ilyen értelemben "...az az állam, amit Magyarországon építünk illiberális állam, nem liberális állam". Orbán Viktor beszédében példa értékű, vagy "sztárállamokat" is megjelölt, amelyekben az illiberalizmus sikeres és az állam szintén. A magyar miniszterelnök Szingapúrt, Oroszországot, Törökországot és Kínát jelölte meg, mint követendő példa.

Torzított eredmények
- Már a parlamenti választások eljárási szabályaiban torzították a választói akaratot, hiszen bevezették a győzteskompenzáció jogintézményét, mellyel a vesztes jelöltekre leadott voksok lényegében elveszítették jelentőségüket, így sérült a választójog egyenlőségének elve, hiszen volt szavazat, ami duplán hasznosult.
- Az országgyűlési választáson a külföldön dolgozó, itthoni lakcímmel rendelkező magyarok nehezebben szavazhattak, mint a határon túliak, amellyel szintén sérült a szavazategyenlőség, sőt, mindez érdemben torzíthatta az eredményeket is.
- Az egyéni választókerületi versenyeket jelentősen befolyásolhatta a 2011-ben zárt ajtók mögött, teljes titokban megrajzolt választókerületi térkép, mely még az EBESZ-jelentése szerint is egyértelműen a Fidesznek kedvezett, és amely - a modellszámítások szerint - akár 5-6 százalékkal is képes a voksolás eredményének torzítására.
- Ezentúl a fővárosi közgyűlésbe automatikusan bekerülnek a kerületi polgármesterek. Az új rendszer nemcsak szavatolhatja a fideszes többséget a közgyűlésben - akár a választói akaratot torzítva -, de lényegében megkerülhetetlenné teszi a kerületeket a fővárosi döntésekben, hiszen a közgyűlés kétharmadát ők alkotják majd, ráadásul a kerületek eltérő nagysága és lakosságszáma miatt egyes választók többet érnek, mint mások.
- Az őszi önkormányzati választás után érdemben módosul a helyhatósági rendszer, jogköröket vonhatnak el az önkormányzatoktól, így a választópolgárok nem arra adnak majd felhatalmazást a voksoláson induló jelölteknek, amit azok végül csinálnak. A főpolgármester például várhatóan vétójogot kap, így egy mondjuk vele ellentétes politikai irányultságú közgyűlés többséget is akadályozhat majd az érdemi döntéshozatalban.

Tarlós István főpolgármester és Wintermantel Zsolt fővárosi közlekedési tanácsnok mindenről beszél, csak a valóságról nem. Amit a metrófelújításokról és metróépítésről hétfői közleményükben írnak, az egyszerűen nem igaz. A fideszes politikusok állításai tételesen cáfolhatók - írja közleményében Kunhalmi Ágnes.