Az úgynevezett infrastrukturális hozzájárulás a külföldi uniós állampolgárok közvetett diszkriminációjához vezethet, hiszen a tárca koncepciója alapján a díjat ugyan a német autósoknak is meg kell fizetniük, de az új teher bevezetésével egy időben, annak értékével megfelelő mértékben csökkentik a gépjárműadót.
Ezt a két intézkedést pedig együtt kell vizsgálni - vélekednek a Bundestag szakértői. Szerintük az is hátrányos megkülönböztetésnek minősülhet, hogy a német autósok díját differenciálják az autó különböző jellemzői - köztük az első forgalomba helyezés időpontja és a motor környezetvédelmi besorolása - alapján, a külföldiekkel viszont egységes díjat - a tervek szerint 103,04 eurót - fizettetnének az éves matricáért.
Az sem fér össze a diszkrimináció tilalmával a szakértők szerint, hogy az útdíjrendszer nagyobb terhet jelent a külföldi uniós vállalkozásoknak, mint a német cégeknek. A közlekedési minisztérium szóvivője a beszámolókra reagálva tévesnek nevezete a Bundestag tudományos szolgálatának értékelését. Az úthasználati díjról a tárca tervei szerint az idén alkotnak jogszabályt, és 2016-ban vezetik be a rendszert.