Szeptemberben indul Spanyolországban a budapesti CAF villamosok gyártása

Publikálás dátuma
2014.08.13. 14:01
Fotó: caf.es
Aláírta a Budapesti Közlekedési Központ és a CAF a villamos-szállítási szerződés módosítását, melynek értelmében további 10 új, alacsony padlós légkondicionált villamos érkezik a spanyol vasúti járműgyártó cégtől Budapestre a Fővárosi Önkormányzat kiemelt projektje keretében.

Összesen 47 új villamos érkezik a fővárosba 2016 első feléig. A dokumentumot Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója és Felipe Rodrigo Magal, a CAF területi igazgatója látta el kézjegyével.

 Az eredeti szállítási szerződést idén februárban kötötték meg mintegy 27 milliárd forint értékben, akkor 37 db CAF Urbos3 típusú villamost rendeltünk. A most aláírt szerződésmódosítás alapján 2016-ban további 10 új villamos érkezik majd Budapestre a kormány és a Fővárosi Önkormányzat támogatásának köszönhetően. Ezek a járművek részben már a Dunakeszi Járműjavítóban készülhetnek el, és ott tesztelik őket a CAF és a kormány korábbi megállapodása szerint. A szerződésmódosítás alapján a 37 darabos alapmennyiség szállítását a CAF felgyorsítja, így a korábban a jogorvoslati támadások miatt elhúzódó tenderfolyamat késedelmét is sikerül behozni, és minden uniós forrást megmentettek a projektben.

Az új villamosok rekordgyorsasággal kaptak előzetes típusengedélyt a BKK, a CAF és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) közötti szoros együttműködésnek köszönhetően. Ennek birtokában a prototípus járművek gyártása a szükséges anyagbeszerzés lezárultával már szeptemberben elindul.

A szerződés lehetőséget teremtett további 87 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állásával összesen akár 124 vadonatúj villamost helyezhetnek üzembe 2020-ig a fővárosban. A további 87 jármű igény szerint rövid és hosszú kialakítású is lehet, valamint ezen belül elképzelhető 20 olyan villamos vásárlása, amely felsővezeték nélküli üzemre is alkalmas. A szerződés értéke ezzel együtt összesen mintegy 75 milliárd forint. Az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamos-állomány jelentős fiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel.

A rövidebb (34 méteres) villamosok a jelenleg – főként európai uniós forrásból – megújuló 3-as vonalra, valamint a várhatóan 2015 végére kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra kerülnek majd. A mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb, 56 méteres szerelvények pedig az 1-es villamos vonalán járnak majd.

Az új villamosok alacsony padlósak, tehát segíti az utasok közlekedését, és kényelmesebbé teszi a járművek használatát. További előnyös műszaki megoldás, hogy az utastérben nincsenek „lábtartó dobogón” elhelyezett ülések. A rövid változat egyszerre 200 utast szállíthat 46 ülőhellyel. A hosszú típus 345 utas szállítására alkalmas 81 ülőhellyel. A járművek utastere légkondicionált, fűtött, fedélzeti utastájékoztató rendszerüket a FUTÁR-ba integrálják, sőt kamerákkal is ellátják őket.

Az első CAF villamosok jövőre állnak forgalomba a budapesti villamos-vonalakon. Ezzel egy időben megkezdődhet a legöregebb, 40-45 éves elavult villamosok selejtezése is.

 

 

Szerző

KSH: Továbbra is kiemelkedő az ipar teljesítménye

Az év első hat hónapjában 9,4%-kal volt magasabb az ipari termelés, mint az előző év azonos időszakában. Az előző hónaphoz képest, júniusban 1,8%-kal emelkedett a szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás – közölte a nemzetgazdasági tárca.

A KSH adatai alapján az ipari termelés 2014 júniusában 11,3%-kal haladta meg az egy évvel korábbit, mely egyrészt az alacsony bázisnak, másrészt a feldolgozóipar 12,9 százalékos növekedésének köszönhető.  A feldolgozóipar tizenhárom alága közül tizenkettőben mértek termelésbővülést, amelyekben 1,1 és 53,8 százalék közötti volumenbővülés volt megfigyelhető az előző év azonos hónapjához képest. A termelés bővüléséhez elsősorban a járműgyártás, illetve az ehhez kapcsolódó beszállítói ágazatokon kívül az élelmiszeripar és az elektronikus fogyasztási cikkek gyártásának növekedése járult hozzá.

 Idén júniusban a KSH által megfigyelt feldolgozóipari ágazatok összes új rendelése 17,7 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, amely kedvező a nemzetgazdasági ág növekedési kilátásait illetően.

2014 első hat hónapjában – 2013 azonos időszakához viszonyítva – az egy alkalmazásban állóra jutó ipari termelés 7,2%-os bővülése a legalább öt főt foglalkoztató vállalkozások körében 2,3%-os létszámnövekedés mellett következett be.

 A húzóágazattá váló járműgyártáson kívül a bővüléshez júniusban a feldolgozóipari ágazatok szinte mindegyike hozzájárult, melynek belföldi eladásai júniusban 11%-kal haladták meg az egy évvel korábbit. A belső kereslet élénkülését mutatja, hogy az ipar belföldi értékesítése január–júniusban 1%-kal, júniusban 8,4%-kal nőtt 2013 azonos időszakához képest.

 Folyamatos kimagasló teljesítményt nyújt az ipari export, ami az év első hat hónapjában 12,2%-kal, júniusban 15,1%-kal bővült 2013 azonos időszakához viszonyítva. A feldolgozóipar exportértékesítésének közel felét adó két alágból a több mint egyharmad részt képviselő járműgyártás kivitele júniusban 24,4%-kal nőtt.  A másik meghatározó alág, a feldolgozóipari export majdnem egyhetedét adó számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásának exportvolumene 1,2%-kal emelkedett.

Területi bontást illetőn 2014 első félévében az ipari termelés mindegyik régióban növekedett. A legnagyobb mértékű volumenbővülést a Nyugat-Dunántúlon mértek 20 százalékkal, a többi régióban 3,8 és 15 százalék közötti volumenbővülést mértek. Megyék tekintetében ismét Győr-Moson-Sopron megyében nőtt legjobban az ipari termelés, ahol január-júniusban 26,1 százalékos növekedést mértek az előző év azonos időszakához képest.

 

 

Szerző
Témák
KSH ipar

Esély az öreg lovaknak

Publikálás dátuma
2014.08.13. 13:36
Fotó: Gettyimages.
A lovak haszonállatoknak számítanak, ezért a túl öreg, tenyésztéshez, munkavégzéshez alkalmatlan, vagy csak drágán gyógyítható állat a vágóhídon végzi. A nemzetközi állatjóléti szervezet, a Négy Mancs, két magyar partnerével igyekszik minél több lónak esélyt adni a további életre.  

A menhelyre került szerencsés lovak többsége „csak” békében él élete végéig, de néha nagyon érdekes történetek kerekednek ki. Robert Hengl, a Négy Mancs lovakkal foglalkozó projektvezetője: “A pálmonostorai Lakota Ranchon él Jake. Őt Romániából hoztuk ide, ahol három társával a szomszéd földjén legeltek, mire az illető kivágta a nyelvüket. Az egyik falubéli talált rá a vérző lovakra és hívta segítségül a Négy Mancsot. Az állatorvosunk ellátta őket, illetve Jake-et, aki a legrosszabb állapotban volt, Bukaresten műtöttük meg. Amikor felépült, elkezdtünk neki megfelelő otthont keresni és egy év után hoztuk ide, Magyarországra.”

Isabel Miraux, a Lakota Ranch vezetője örömmel fogadta Jake-t. Habár Jake az elején nagyon ijedt volt, az itteni megfelelő körülmények között felépült és újra megtanult az emberekben bízni. Mára csupán annyi emlékeztet a régi szörnyűségre, hogy Jake szájából az abrak egy része kipotyog, nyelvének hiányzó vége miatt.

Bár ez egyáltalán nem könnyű, a Négy Mancs és a magyar menhelyek megpróbálnak a lovaknak új, megfelelő gazdát találni. Az egyik sikeres példa Tobi, akit Varga Viktóra, 17 éves tanuló fogadott örökbe. Tobit egy távoli telken hagyta egyedül a gazdája, olyan hosszú időre, hogy a patája ránőtt a patkóra. Már biztosnak tűnt, hogy a vágóhídon végzi, ám a vágóhíd megkeresésére a Négy Mancs megmentette. A kezelés után Jászárokszálláson várt új gazdájára, de pár évbe telt, míg megtaláltuk a megfelelő embert.

 Varga Viktória meséli: “Amikor először meghallottam Tobi történetét, kételkedtem benne, hogy tudnék egy sérült lóval foglalkozni. De hajtott a kíváncsiság, hogy milyen lehet így elmentünk meglátogatni őt. Amikor bementem hozzá a karámba, odajött és ráhajtotta a fejét a vállamra. Rögtön tudtam, hogy ezzel a lóval szeretnék foglalkozni. Most már teljesen egészséges, és nagyon sokat edzünk együtt. Nagyon jó barátok lettünk.”

 

 

Szerző