Röszke ismét bedugult

Hatórás várakozás alakult ki a röszkei határátkelőhely belépőoldalán szombat délelőttre a szabadságuk leteltével Nyugat-Európába visszatérő vendégmunkások miatt.

A személygépkocsik és kamionok a kilépőoldalon is háromórás várakozásra kényszerülnek, ezért ha a sor eléri az M5-ös autópálya röszkei csomópontját, a forgalmat szakaszosan Tompa felé terelik el.

A hétvége hátralévő részében Röszke mellett Ásotthalmon is erős forgalom várható, ezért azt javasolják az autósoknak, válasszák a tompai, a hercegszántói, illetve a bácsalmási vagy a tiszaszigeti átkelőt. A két utóbbit reggel 7 és este 7 között vehetik igénybe az uniós és a szerb állampolgárok.

Útnak indulás előtt érdemes tájékozódni az aktuális helyzetről a rendőrség honlapján (police.hu) vagy a Szegedi Határrendészeti Kirendeltség ügyeletén (+36304661021).

Szerző

Sértette a kertészeket a Marx-szobor?

Újabb érvet hozott fel Marx szobrának áthelyezésére a Corvinus egyetem rektora. Az egyetemi polgároknak eljuttatott közleményében Rostoványi Zsolt ezúttal úgy fogalmazott, a szobrot nem ideológiai okból, hanem azért viszik át a Fővám téri épület aulájából a szeptemberben megnyíló egyetemtörténeti kiállításra, mert sértette a volt kertészeti egyetem dolgozóit, hogy a főépületben annak az embernek a szobra van, aki korábban a közgazdasági kart működtető egyetem névadója volt (A Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemet 1990-ben nevezték át Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemmé, amely később egyesült az Államigazgatási Főiskolával és a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetemmel).

"Ha a Corvinus Egyetem központi épülete a Villányi úton, a Budai Campus területén lenne, s benne csupán a Kertészeti Egyetem múltjára vonatkozó szobrot találnánk, joggal lennének elégedetlenek a Közgáz Campus dolgozói" - írta a rektor, akinek az MTI-ben megjelent közleményéből kimaradt a kertészeti kar "sértődöttségére" utaló rész.

Augusztus elején sem beszélt erről Rostoványi, amikor bejelentette a Marx-szobor áthelyezését. A rektor akkor úgy indokolt, mivel a Corvinus egyik elődintézményét Marx Károlyról nevezték el, "így ő is a múlt része, de nem a jelené". Illetve, hogy olyan új műalkotást akarnak Marx helyére, amely valamilyen módon utal az egyetem új névadójára, Corvin Mátyásra. Csakhogy januárban Rostoványi lényegében ugyanezzel az érveléssel utasította vissza a KDNP ifjúsági szervezetének, illetve alelnökének, Rétvári Bencének a követelését, hogy a filozófus szobra végleg tűnjön el. A rektor akkor úgy fogalmazott, a rendszerváltáskor már felvetődött a szobor eltávolításának ötlete, az egyetem azonban úgy döntött, hogy helyén hagyja azt, mivel "az alkotás az egyetem múltjának, történetének része, s az eltávolítása a múltat nem változtatná meg". Rostoványi akkor rámutatott: ellentmondásos Marx munkásságának és történelmi szerepének megítélése, ugyanakkor meghatározó nyugati egyetemeken munkássága a tananyag részét képezi, nyugati országokban több tucat közterület viseli a nevét.

Karl Marx szobrának áthelyezése ellen tüntettek tegnap a Budapesti Corvinus Egyetem Fővám téri épületénél. A demonstráción részt vett többek között Krausz Tamás történész, Tamás Gáspár Miklós filozófus és Komjáthi Imre, az MSZP elnökségi tagja.

Szerző

Már biztos: Bubi nélkül fut el a nyár

Publikálás dátuma
2014.08.16. 07:12
Tesztelik, tesztelik, de mindhiába FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Újabb két héttel hosszabbítják meg a fővárosi közbringarendszer tesztüzemét - derült ki a tesztelésben résztvevőknek küldött e-mailből. A július 17-én, további ezer önkéntes tesztelő bevonásával kezdődött, majd augusztus elején két héttel meghosszabbított nyilvános próbaüzem a hétvégén lejár, a hibák javítása miatt azonban augusztus 31-ig a tesztelést újból kitolják.

Nem mondhatni, hogy a BKK elsiette a dolgot: az átadás eredeti időpontja április 7. volt, ám a rendszerhibáknak és leállásoknak köszönhetően a közlekedési vállalat kénytelen volt újabb határidőket kiírni - míg végül már határidők sem születtek. Most már azonban biztosnak látszik, hogy elindítják a zöld drótszamarakat, ugyanakkor a rendszer - az eddigi tapasztalatok alapján - továbbra sem tökéletes. A fejlesztő T-Systems Magyarország Kft. ígérete szerint a hónap végéig véglegesítik a rendszert.

A BKK nagy nyomás alatt volt: az átadás jelenleg nem a legjobb megoldás, hiszen az állandóan fellépő rendszer- és járműhibák előreláthatólag sok borsot fognak még törni a biciklizni vágyók és a közlekedési vállalat orra alá. A szerződésbontás sem jó opció: túl sokat veszítene vele a főváros, ráadásul az Európai Unió hozzájárulása is szükséges lenne. A projekt összköltsége 1,1 milliárd forint, ennek 85 százalékát az EU állja, az önrészt a fővárosi önkormányzat fizeti, további százmillióval pedig a Mol támogatja a beruházást. A hibákból fakadó késések miatt a kivitelezőnek kötbért kellet fizetnie, ám július 16-án elérték ennek vállalkozói szerződésben rögzített maximumát (csaknem 180 millió forintot). Tegnap azonban megszületett a "megoldás": nem indítják a rendszert, nem is bontanak szerződést. A T-Systems újból időt kért, közlésük szerint a következő két hétben megpróbálják korrigálni a hibákat annak érdekében, hogy az "éles üzemben" már stabil rendszer fogadja a biciklistákat.

A BKK-nál is bizakodóak: a Népszabadságnak tett nyilatkozatukban azt állítják, hogy a jelenlegi próbaüzem tapasztalatai jók, a tesztelés alatt tapasztalt problémákat igyekeznek orvosolni: többen is beszámoltak arról, hogy a váltók nem működnek rendesen, az informatikai rendszer is sokat vacakol, a biciklik pedig nehezek és lomhák. A BKK szerint ez azért van, mert a kerékpárok megerősített vázzal és strapabíró tömör gumikkal készültek - így a hagyományos kerékpároknál igen, de más városok bérbringáinál nem nehezebbek. Ennek ellenére tervezik más típusú tömör gumiabroncsok használatát. Csoda lenne, ha ezen az elkövetkező két hétben javítani tudnának - ahogy az is, hogy szeptembertől gond nélkül Bubizhassunk.

Szerző