Napi Extra;Lánchíd;Ráday Mihály;Budapesti Közlekedési Központ;járdák szélesítése;Széchenyi lánchíd;Budapesti Városvédő Egyesület;

2014-08-18 07:16:00

Veszélyben az oroszlánok?

A Lánchíd járdáinak kiszélesítését tervezi a Budapesti Közlekedési Központ. Másnap a BKK közleményben reagált a hetilap állításaira: a járdák szélesítéséről semmilyen döntés nem született, pusztán vizsgálatok zajlanak. Az időközben nyilvánosságra került tervezői tanulmány szerint a járdát akár 3 méteresre is szélesíthetnék, a Műemléki Tervtanács azonban tiltakozik, szerintük a bővítés jelentősen átszabná a híd jellegzetes külalakját. Ráday Mihály városvédő szerint a Lánchíd a főváros és az egész ország jelképe, és bár felújítása időszerű, ilyen mértékben nem lenne szabad átalakítani.

Idén elkezdődött a Széchenyi lánchíd és a Várhegy-alagút műszakilag szükségessé vált felújításának megtervezése a BKK megrendelésére - olvasható a közlekedési vállalat közleményében.

A híd járdáinak "kismértékű" kiszélesítéséről azonban döntés még nem született, a tervek elkészítésénél pedig - ígérik - figyelembe veszik a világörökségi értékek megóvásával és felújításával kapcsolatos szempontokat is. A közlemény szerint a felújítás műszaki tartalmáról a fővárosi közgyűlés leghamarabb 2015-ben dönthet.

A BKK emlékeztet: 1849-es átadása óta a Lánchíd valamennyi szerkezeti elemét átépítették, egyszer a járdát is kiszélesítették 40 centiméterrel - ma már csak a pillérkapuzatok, a hídfők és a járdakorlátok eredetiek. A vállalat szerint a járda még így sem bizonyul elég szélesnek, egyre sűrűbben alakulnak ki konfliktusok gyalogosok és biciklisek között.

A BKK a járda kiszélesítésének szükségességét is éppen ezzel magyarázza: a Lánchíd környékén végbement "idegenforgalmi nevezetességek és fejlesztések" (mint a Várkert bazár illetve a Várnegyed fejlesztése) miatt egyre jelentősebb gyalogos- és turistaforgalommal kell számolni, ezáltal növekedhet a baleseti kockázat biciklisek és a gyalogosok között.

A vállalat szerint a tervek hangsúlyos eleme, hogy a biciklisek áthaladását a híd felújítása után ne a járdán, hanem az úttesten biztosítsák "egyéb forgalombiztonsági beavatkozásokkal".  A héten nyilvánosságra került, a Főmterv Zrt. és az MSC Kft. által készített tanulmányterv szerint a járda szélesítésének vizsgált változatai a következők voltak:
1. a jelenlegi járdaszélesség megtartása
2. a hasznos szélesség 80 centiméterrel való növelése
3. a hasznos szélesség 1,80 méterrel való növelése.

Utóbbi változatot a tervezők sem tartották kivitelezhetőnek, hiszen a járda 4 méterre való szélesítése esetén a híd arányai drasztikusan megváltoznának, jelentősen átalakulna a megépítés óta változatlan kapuzat képe. A második megoldás azonban szerkezetileg megvalósíthatónak látják a tanulmány készítői, ám mint írják, az átalakítás érintené a híd kapuzatának és hídfőinek megjelenését, szükségessé tenné a hídfők átépítését, az oroszlánok áthelyezését is.

Ráday Mihály, a Budapesti Városvédő Egyesület elnöke a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában ellentmondást nem tűrő hangon kijelentette: "takarodjon a Lánchídról mindenki, aki hozzá akar nyúlni". Ráday szerint a Lánchídhoz, ami a főváros, sőt, az egész ország jelképe, nem szabad így hozzányúlni. A BKK érveivel kapcsolatban úgy nyilatkozott: "a BKK először is szűnjön meg.

Londonban a Big Ben-t sem fogják kiszélesíteni azért, mert több turista akar felmászni rá". A városvédő szerint, ha a biciklista a Lánchídon szeretne áttekerni, szálljon le és gyalogoljon át, "ezen a rövid szakaszon nyugodtan lehet tolni a biciklit. Ha nem akar leszállni, menjen át egy másik hídon". Bár az átalakításokkal nem, a híd felújításával azonban Ráday is egyetért, az szerinte is szükséges és időszerű. "De ilyen mértékben ezt a hidat nem szabad piszkálni" - mondta.