Kérdéses a légimentés jövője: egy új európai uniós szabályozás értelmében októbertől nem szállhatnak fel azok a helikopterek, amelyek csak egyetlen hajtóművel rendelkeznek - az EU érvelése szerint a motor esetleges meghibásodása katasztrófához vezethet, ezért szükséges a kéthajtóműves gépek használata. Mint azt korábban megírtuk, az OMSZ irányítása alatt működő Magyar Légimentő Nonprofit Kft. hét bázisról, összesen hét helikopterrel végzi a munkáját, a debreceni és a szentesi bázison található, saját tulajdonú két gép októbertől nem üzemelhet, a további öt, kétmotoros járművet a Helikopter Air Transport GmbH cégtől bérli. Bár ezek pótlására még május 2-án írtak ki közbeszerzést, annak eredményéről még mindig nem tudni semmit, ami azért is gond, mert a gépek pótlása már így is csúszik.
A légimentés feltételeiről - illetve azok esetleges hiányáról - még júliusban intézett kérdést Balog Zoltán emberi erőforrások miniszteréhez Demeter Márta szocialista országgyűlési képviselő. Kérdéseire - legalábbis azok egy részére - Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára válaszolt. Tájékoztatása szerint a közbeszerzésre június 23-ig lehetett pályázatot benyújtani, annak erdményeiről azonban nem esik szó. Ugyanakkor a tervek között szerepel újabb négy légibázis kialakítása, amelyet uniós pályázat keretein belül, csaknem 600 millió forintos keretösszegből tervez az OMSZ. "A megvalósuló fejlesztés eredményeként a légibázisok eddiginél ideálisabb földrajzi elhelyezkedése lehetővé teszi a légimentés által lefedett terület optimalizálását, a - riasztástól számítottan - 15 percen belül elérhető lakosságszám növekedését" - írja Rétvári.
Kerestük az OMSZ-t: van-e eredmény, októberig sikerül-e pótolni a két egyhajtóműves helikoptert, lehet-e tudni, milyen típusú helikoptereket választottak - hiszen ha mondjuk nem a jelenleg is bérelt Airbus Helicopter (Eurocopter) lesz a befutó, az új típusokra ki kell kiképezni a pilótákat, ami szintén időbe kerül. Kérdéseinkre Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs igazgatója válaszolt: Győrfi továbbra is kitart amellett, hogy a két érintett mentőhelikopter pótlásáról, a légimentés folyamatosságáról mindenképpen gondoskodnak, a közbeszerzési eljárás részleteiről azonban csak annak lezárása után adhatnak tájékoztatást. A mentőszolgálat mellett a honvédség is helikopterhiánnyal küzd.
Hende Csaba honvédelmi miniszter korábban elismerte: a magyar helikopterflotta kihordási ideje lejárt, az új járművek beszerzéséig pedig három öregecske, MI-8 típusú gépet sikerült kunyerálni az oroszoktól - potom hárommilliárd forintért. Hende szerint a használt helikopterek üzemideje "jelentős tartalékokkal bír", konkrétumokat azonban nem árult el, mondván: ezek az adatok nem nyilvánosak.
Az lhsn.hu azonban rávilágított: az interneten bárki hozzáférhet a gépek adataihoz, amelyek alapján megállapítható, hogy a szovjet matuzsálemek várható élettartama egy nagyjavítási ciklus, vagyis 8-10 év. A már sokat ígérgetett, új gépek beszerzésére irányuló tendert azonban továbbra sem írták ki. Kerestük a Honvédelmi Minisztériumot is, ám kérdéseinkre lapzártánkig nem kaptunk választ.