film;Alberto Barbera;Nemzetközi Velencei Filmfesztivál;Francesco Munzi;Saverio Costanzo;Fekete lelkek;

2014-08-27 07:45:00

Háborús szelek Velencében

Ma este nyílik a 71. Nemzetközi Velencei Filmfesztivál, amelynek mottóját Alberto Barbera fesztiváligazgató az előzetesen Rómában tartott sajtótájékoztatón röviden így fogalmazta meg: "Konfliktusok, krízis, ma: az idei válogatásban a fiatalok hangsúlyos szerepet kapnak".

Az idén húsz film száll versenybe a 71. Nemzetközi Velencei Filmfesztiválon a fődíjért, de összesen három szekcióban zajlanak majd a vetítések. Az előzsűrinek nem volt könnyű dolga: 1500 nagyjátékfilm és 1600 rövidfilm közül választották ki a bemutatásra kerülő műveket. A bizottság tartotta magát a korábbi szokáshoz, hogy ne gyűjtsenek be az eddig még nem vetített filmekből 55-nél többet.

A közönség elé kerülő munkák 40 ország filmtermését reprezentálják. Alberto Barbera fesztiváligazgató az előzetesen Rómában tartott sajtótájékoztatón röviden így fogalmazta meg a szemle mottóját: "Konfliktusok, krízis, ma: az idei válogatásban a fiatalok hangsúlyos szerepet kapnak".

Három olasz rendező is indul a hazai pályán Saverio Costanzo, Mario Martone és Francesco Munzi. A szomszédos Franciaországból négyen neveztek be: Xavier Beauvois, Alix Delaporte, Benoit Jacquot és David Oelhoffen. A négy amerikai - Ramin Bahrani, David Gordon Green, Andrew Niccol és Abel Ferrara közül utóbbi Pasolini című alkotásával bizonyára nagy vihart kavar majd.

Mellettük ott van a német színekben induló török Fatih Akin, aki a hatvanas évek stílusában forgatott epikus filmet az örmények meggyilkolásáról The Cut (A vágás) címmel. Várakozás előzi meg a svéd Roy Andersson alkotását: A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence, (A galamb, aki a faágon ül és az élet értelmén meditál), amelyről a fesztivál igazgatója így nyilatkozott:

"Ez egy fantasztikus film, melyet áprilisban láttunk és rögtön beleszerettünk, arról nem is beszélve, hogy egy nagy rendezőről van szó, aki most először jön Velencébe." Megszokott vendég a fesztiválon a japán Shinya Tsukamoto, aki idén a Fires on the Plain (Tüzek a síkságon) című filmjével versenyez. A különleges film a II. világháború következményein gondolkodik el.

Száz évvel az első világháború kitörése után nem véletlenül választották a velencei fesztivál gazdái az idei bemutatók egyik fő tematikájának a háborús témájú alkotásokat. Napjainkban a háború a világ több pontján is kísért és a mozi, mint mindig, visszatükrözi napjaink félelmeit. Ugyanezért találjuk versenyben Andrew Niccol Good Kill (Jó öldöklést kívánok) című művét, Ethan Hawke-kal a főszerepben.

Egy kommentár szerint talán ez az első film, amely az amerikai drónok bevetése kapcsán felmerülő morális és etikus kérdésekre reagál. Szerepel még a mustrán David Oelhoffen második filmje, a Loin des hommes, (Messze az emberektől), amelyben Viggo Mortensent láthatjuk. A film Algériában játszódik a francia konfliktus idején.

Szintén a háború a témája Ermanno Olmi alkotásának, mely a rendező döntése miatt nem szerepel a mustrán. Úgy döntött, hogy egyetlen fesztiválra sem viszi, mert azt akarta, hogy a háborút dokumentálja, és nem szeretné, ha úgy tekintenének rá, mint bármelyik nagyjátékfilmre.

Hiányozni fog a versenyfilmek közül még további két nagyon várt film, David Fincher Gone Girl (A lány, aki elment), és Paul Thomas Anderson Inherent Vice (Rossz hajlam), melyeket előzetesen a new yorki szemlén mutattak be. Az egyik legrangosabb európai fesztiválról való távolmaradás most is a filmforgalmazók marketing döntésén múlott.

A fesztivál szervezői számára fontos szempont volt, hogy új utakat készítsenek elő a holnap filmeseinek. Több olyan alkotás is jelen lesz, amely a világ mai helyzetéről ad elgondolkodtató információkat. Ilyen a 99 Homes (99 ház) Bahrani filmje, mely az amerikai hitelek nyomán kirobbant válságot mutatja be, vagy a Tales (Elbeszélések), melyet Rakhshan Bani-Etemad rendezett, és az iráni társadalomról ad képet.

Törökországból érkezik Kaan Mujdeci első alkotása, a lefordíthatatlan című Sivas. A film bizonyára nagy vihart kavar majd, mert meglehetősen erőteljes képsorokban ábrázolja a kutyaviadalokat. Biztosan nagy figyelmet kap majd Joshua Oppenheimer új dokumentumfilmje, a The Look of Silence (A csend arca), amellyel a rendező visszatér a csodálatos The Act of Killing (Az ölés aktusa) helyszínére, hogy létrehozzon egy észbontóan idegborzoló filmet.

Kínából érkezik a Red Amnesia (Piros amnézia) Wang Xiaoshuai rendezésében, új szemszögből tárgyalva a kulturális forradalmat. A nagy orosz visszatérő Andrej Koncsalovszkij filmjét, a The Postman's White Nights (A postás fehér éjszakái) is komoly várakozás előzi meg.

Ne feledkezzünk el a 71. Velencei Filmfesztivál nyitófilmjéről sem. A Birdman (Az embermadár) rendezője Alejandro Gonzalez Inarritu, és a filmről előzetesen csak annyit árult el a fesztivál igazgatója, hogy meghökkentő alkotás, más, mint a többi…
Néhány szó az olasz filmekről: A fantasztikus fiatalember, Martone életrajzi ihletésű filmje a nagy olasz költőről, Leopardiról.

A beharangozó szerint nem fogunk benne csalódni. Francesco Munzi Fekete lelkek című alkotása viszont meghökkentő lesz. Saverio Costanzo Hungry Hearts (Éhező szívek) igazán jó filmnek ígérkezik. Amerikában forgatták, nagyon kis költségvetésből, és csak két színész szerepel benne (Alba Rohrwacher és Adam Driver).

Az előzetes hírek alapján igazán nagy durranásra számíthatunk Sabina Guzzanti rendezőtől. Művének címe: La trattativa ( A tárgyalás), mely Palermóban a Borsellino és Falcone bírók meggyilkolását követően a maffia és az olasz állam egyezkedését dolgozza fel. Maresco rendező egy szatírával jelentkezik, címe Belluscone, Silvio Berlusconit figurázza ki.

Már átadásra kész két díj, melyet két amerikai művész kap. Az egyik a Velencei Arany Oroszlán Életműdíj Thelma Shoonmakernek, Martin Scorsese filmjei háromszoros Oscar-díjas vágójának, a másik díj a független és már sokszor díjazott rendezőre, Frederck Wisemanra vár, aki két fikciós filmben és 39 dokumentumfilmben mutatta be az emberiség kortárs társadalmi és szociális tapasztalatait.