devizahitel;jog;bankok;

Fotó: Thinkstock

- Elutasította a Széchenyi hitelszövetkezet keresetét a bíróság

Elutasította a Széchenyi István Hitelszövetkezet keresetét a devizahitel-szerződések egyoldalú módosításának tisztességességével kapcsolatban az állam ellen indított perben a Fővárosi Törvényszék szerdán kihirdetett elsőfokú, nem jogerős ítéletében.

A döntés szóbeli indoklásában a bíró rámutatott, hogy egyedül a felmondhatósággal kapcsolatos törvényi elvnek feleltek meg a pénzintézet általános szerződési feltételei, további hat kritériumnak azonban nem, így tisztességtelenek és érvénytelenek.

A bíró kiemelte azt is, hogy miután a tisztességesség mindig is elvárás, ebben az értelemben nem lehet a nyáron elfogadott és a perben évekkel ezelőtti általános szerződési feltételekre alkalmazandó törvény kapcsán visszaható hatályú jogalkotásról szó.

A bíróság elutasította a hitelszövetkezet azon indítványát, melyben a devizahiteles perekben alkalmazandó törvény kapcsán az Európai Unió Bíróságához fordulást és előzetes döntéshozatali eljárást kért. Ugyanakkor az alperes magyar állam jogi képviselőinek mintegy 3,5 milliós költségigényét a bíróság a felperes kérésével összhangban 550 ezer forintra mérsékelte.

A felperes jogi képviselője a határozathozatalt megelőzően szóvá tette: a pénzintézet nem volt abban a helyzetben, hogy előre tudja, miként fognak változni a jogszabályok. Álláspontja szerint a perben alkalmazandó törvény a visszamenőleges jogalkotás tilalmába ütközik. Az alperes a kereset elutasítását és az uniós bírósághoz fordulás mellőzését kérte. Az alperes megjegyezte, hogy a hitelszövetkezet általános szerződési feltételeiben nem határozták meg a kamatperiódust, így a kamat akár naponta is emelkedhetett volna, továbbá a kezelési költség is teljesen szabadon, ok megjelölése nélkül és egyoldalúan növekedhetett.

A tárgyaláson elhangzott, hogy a hitelszövetkezetet a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi stabilitási tanácsa 5,5 millió forintos bírsággal sújtotta, mert jogosulatlanul emelt díjakat, költségeket.

A kormány augusztus végén benyújtotta a 2013. évi költségvetés végrehajtásáról szóló törvényt. Az októberi önkormányzati választások előtt ez alapján a Policy Agenda azt vizsgálta, hogy az előző ciklus során hogyan viszonyult a kormány a helyi önkormányzatokhoz, történt-e forráskivonás ezen a területen. Érdekes látni, hogyan használta fel a kabinet a településeket annak érdekében, hogy teljesíteni tudja a költségvetési hiánycélt.