Vidám abszurditások

Publikálás dátuma
2014.09.11. 07:45
Kristóf Márton, Kocsis Gergely és Gálffi László az Utóéletben FOTÓ: VERTIGOMÉDIA
Meghökkentő kísértethistóriát mesél fanyar humorral az Utóélet című bemutatkozó filmjében Zomborácz Virág. A búbánatos kísértet szerepében Gálffi László jelenik meg, tőle szabadulni igyekvő fiát Kristóf Márton játssza, s szerepet kap kettejük szokatlan párbajában Csákányi Eszter, Anger Zsolt és Gyabronka József.

Zomborácz Virág első játékfilmjében olyat tud, ami a legnehezebb. Megnevetteti a nézőteret. Ráadásul nem valamiféle olcsó vidámkodással, blődivel, csiklandozással. A figurák a karakterükben hordják a groteszk humort, s abszurdba hajlik a fanyar komédia a meghökkentő helyzetekben. A film egy határozottan búvalbélelt történetet mesél ellenállhatatlan humorral.

Az akaratával mindenkit lebénító lelkész-apáról, akiből kísértet lesz, a szorongásos neurózisban szenvedő fiúról, istentelen hamissággal hegedülő kishúgról, basáskodó és élveteg nagynéniről, drogos asszisztensről, parajelenségekbe merülő autószerelőről, galamblövész-bajnok presbiterről, széttört fejű Krisztus-szoborról s mindennek tetejében a kivégzését egy szűk ivóvíztartályban váró termetes halacskáról.

Mindezt az első pillantásra nehezen összeillő és inkább sebesen széttartani látszó alkotóelemet, ami kiteszi egy felnőtté válás szokatlan útját a filmben, Zomborácz Virág a dolgok abszurd humora iránti érzékkel és eredeti iróniával, fogja össze egységes egésszé. Plusz kiváló realitásérzékével hitelesíti. A kettő együtt, az ironikus látásmód és a valóságérzék Zomborácz legfőbb rendezői ereje.

Talán egyedül egyfajta macsótempó hiányzik a filmből, az a fajta önérvényesítő alkotói agresszivitás, amelynek működésével nem csak groteszk, hanem karakteresebben ütős lenne az a világ, amit a film teremt a fiatal srác köré, aki fel akar nőni végre, de - ez Chaplin óta a legjobb komédiákban így van - minden ellene dolgozik.

A látásmód fanyar, a tehetség erős, az lesz a jó, ha a robbanószerkezet a jövőben erősebb fokozatra áll. Ez az első filmes bemutatkozás arra utal, hogy Zomborácz Virágban különösen fejlett a groteszk irónia és a dolgok abszurditása iránti érzék, márpedig ez a két alkotói tulajdonság jóval többet is ígér, mint jól megpörgetett kedves történetet.

A mókás kísértetek a filmtörténet legszórakoztatóbb mozihősei közé tartoznak, és bár Gálffi László az apa figurájából a filmtörténet egyik legbúbánatosabb kísértetét formálja meg, az Utóélet vidám pillanatainak egyik legfőbb forrása éppen ez az abszurd búbánat.

Ilyen kísértetet még nem láttunk, arról nem szólva, hogy jó darabig maga a kísértet sem tud saját kísértet voltáról. Hogy ráébredjen, a feladat a fiára, Mózesre vár. Tehát adva van egy mélyen szorongásos fiú, akiről az első pillanatban lerí, hogy az apja leuraló nevelési módszerének az áldozata.

És amikor az apa meghal szívrohamban, a fiú akkor sem szabadul tőle, kísértetként egy tapodtat sem tágít Mózes mellől. Kísértetként hol a szekrény tetejére ül, hol a játszótéren rugóhintázik, hol a heverőn Mózes mellett fekszik a legintimebb pillanatokban.

Amilyen jó ötletei vannak a forgatókönyvet író rendezőnek a kísértésből adódó jelenetek abszurditására, olyan rövidre vágva oldja meg az Utóélet az örökzöld témát, az apák és fiúk küzdelmét, a felnőtté válást. Nincs különösebb dráma sem melodráma. Elmúlik, mint kamaszarcról a pattanás. Ettől az addigi sziporkázó ötletek után némi hiányérzet ébred.

Addig remek rendezői megoldások sodorják Mózest, hogy megszabaduljon apja kísértetétől, s már úgy látszik, reménytelenül. Hitelesek az alakítások is: Anger Zsolt remekel az ezotéria rejtélyeibe merült autószerelő figurájában, Csákányi Eszter és Gyabronka József az ájtatos képmutatás szatíráját adja elő nagyszerűen, míg a karácsonyi Betlehemes-játék Mózessel, mint Szűz Máriával frenetikus komédia.

Többféle jelentésrétege és provokatív groteszksége miatt ez a film egyik legsikerültebb és legerősebb része. Ezzel szemben a kutya-epizód már csak a brutalitása miatt sem illik a képbe, és érthetetlen is.

Viszont igazi csattanó, hogy a főszereplő Kristóf Márton civil és nem is óhajt - mint ezt a nagy Karlovy Vary-filmsiker idején is kijelentette -, azaz esze ágában sincs színészi pályára lépni. Mózes esendőségében, kiszolgáltatottságában a vesztes ember olyan képét rajzolta fel, ami emlékezetes marad.

(Utóélet ****)

Szerző

Mégsem biztonságos a hőpapír

Továbbra sem kerül túl nagy erőfeszítésbe a BKK hőpapírra nyomtatott bérleteinek hamisítása, pedig a májusban bevezetett új vásárlási szabályok és a "biztonsági hőpapírra" történő nyomtatás éppen azt a célt szolgálta volna, hogy elejét vegyék a budapesti közlekedők bérlet-újrafelhasználási akcióinak.

Bár a BKK szerint a hőpapíros nyomtatás bevezetésével jelentősen csökkent a hamisítások miatti bevételkiesés, egy valamivel - úgy tűnik - mégsem számoltak: a magyar emberek találékonyságával.  A vs.hu a napokban számolt be arról, hogy egyik újságíróját megállították az ellenőrök, mondván, hogy a bérlete hamis.

Rendőrt is hívtak, ám végül sikerült bizonyítani, hogy a bérlet eredeti. Ahogy arról korábban lapunk is beszámolt, az új hőpapíros bérletek nem túl strapabíróak: a hő és a pára tönkreteheti őket, ha az ember nem hímes tojásként bánik velük, könnyen elkophatnak.

Az eset arra világít rá, hogy még a BKK ellenőreit sem győzte meg a biztonsági hőpapír: a hamisítás lehetőségét továbbra is valós, munkáltatójukat fenyegető veszélynek ítélik. Nem is alaptalanul.

Egy biztonsági papírokkal foglalkozó szakember szerint sem elég védettek a hamisítás ellen a jelenlegi bérletek - írja a vs.hu -, ugyanis egy néhány száz forintos vegyszerrel könnyedén el lehet tüntetni a papírra nyomtatott feliratokat, és ha valakinek van megfelelő formátumú thermonyomtatója, néhány alkalommal ugyanarra a bérletszeletre is nyomtathat.

A BKK szerint a régebbi bérleteket jóval egyszerűbb volt hamisítani, és jelenleg a hőpapíros megoldás a "legelterjedtebb nyomtatási mód", ami a biztonsági kritériumoknak is megfelel. Ettől függetlenül ez is kijátszható.

A közlekedési központ szerint azonban a bérlethamisítás teljesen megszűnhet a papíralapú jegyek és bérletek eltűnésével: helyüket plasztikkártyák, kártyaleolvasók és okos diákigazolványok veszik majd át 2015-től. A BKK ezen víziója érdekes képet tár elénk: okos diákigazolványokkal, kártyákkal léphetünk majd be a metróalagútba, ahol vár ránk a 2019-ig felújítás alatt álló retró metró.

Szerző
Frissítve: 2014.09.10. 22:04

Mégsem biztonságos a hőpapír

Továbbra sem kerül túl nagy erőfeszítésbe a BKK hőpapírra nyomtatott bérleteinek hamisítása, pedig a májusban bevezetett új vásárlási szabályok és a "biztonsági hőpapírra" történő nyomtatás éppen azt a célt szolgálta volna, hogy elejét vegyék a budapesti közlekedők bérlet-újrafelhasználási akcióinak.

Bár a BKK szerint a hőpapíros nyomtatás bevezetésével jelentősen csökkent a hamisítások miatti bevételkiesés, egy valamivel - úgy tűnik - mégsem számoltak: a magyar emberek találékonyságával.  A vs.hu a napokban számolt be arról, hogy egyik újságíróját megállították az ellenőrök, mondván, hogy a bérlete hamis.

Rendőrt is hívtak, ám végül sikerült bizonyítani, hogy a bérlet eredeti. Ahogy arról korábban lapunk is beszámolt, az új hőpapíros bérletek nem túl strapabíróak: a hő és a pára tönkreteheti őket, ha az ember nem hímes tojásként bánik velük, könnyen elkophatnak.

Az eset arra világít rá, hogy még a BKK ellenőreit sem győzte meg a biztonsági hőpapír: a hamisítás lehetőségét továbbra is valós, munkáltatójukat fenyegető veszélynek ítélik. Nem is alaptalanul.

Egy biztonsági papírokkal foglalkozó szakember szerint sem elég védettek a hamisítás ellen a jelenlegi bérletek - írja a vs.hu -, ugyanis egy néhány száz forintos vegyszerrel könnyedén el lehet tüntetni a papírra nyomtatott feliratokat, és ha valakinek van megfelelő formátumú thermonyomtatója, néhány alkalommal ugyanarra a bérletszeletre is nyomtathat.

A BKK szerint a régebbi bérleteket jóval egyszerűbb volt hamisítani, és jelenleg a hőpapíros megoldás a "legelterjedtebb nyomtatási mód", ami a biztonsági kritériumoknak is megfelel. Ettől függetlenül ez is kijátszható.

A közlekedési központ szerint azonban a bérlethamisítás teljesen megszűnhet a papíralapú jegyek és bérletek eltűnésével: helyüket plasztikkártyák, kártyaleolvasók és okos diákigazolványok veszik majd át 2015-től. A BKK ezen víziója érdekes képet tár elénk: okos diákigazolványokkal, kártyákkal léphetünk majd be a metróalagútba, ahol vár ránk a 2019-ig felújítás alatt álló retró metró.

Szerző
Frissítve: 2014.09.10. 22:04