Tevez, a nyerőember

Publikálás dátuma
2014.09.21. 10:31
Fotó: Gettyimages.
 Nagyon belejött a gólgyártásba Carlos Tevez. A Juventus argentin csatára az elmúlt egy hét alatt háromszor bizonyult nyerőembernek. Két bajnokin és egy BL-meccsen győztek a Zebrák az ő góljaival, legutóbb szombaton este a Milan-Juve olasz szuperrangadón.

A San Siróban rendezett mérkőzésnek külön bukét adott, hogy a Juventust az a Massimiliano Allegri irányítja, aki korábban éveket töltött el az Ördögöknél és tavaly nem éppen barátságosan tették ki a szűrét, míg a másik kispadon éppen egykori játékosa, Pippo Inzaghi ült. Nos, Allegrinek sikerült a revans a Milan ellen: az Öreg Hölgy játékosai végig uralták a meccset, és Tevez ezúttal is remek gólt lőtt, megszerezve ezzel csapatának az újabb három pontot. Inzaghi az első két győzelem után kénytelen volt megismerkedni a vereség ízével is, az először pályára küldött Fernando Torresnek túl kevés ideje volt, hogy beleszóljon érdemben a játékba. (0-1).

A Juventus továbbra is 100 %-os, három forduló után. A fanyalgók persze azt mondhatják Allegri teljesítményére, hogy nem nagy kunszt, hiszen gyakorlatilag a szövetségi kapitánnyá avanzsált Antonio Conti által összerakott csapattal dolgozik….

.

Szerző

Nyolcvanéves nőbolond

Publikálás dátuma
2014.09.21. 10:00
Fotó: Facebook
Kétszeres szerencse volt, hogy láthattam. Először egy „mindenórás” kispapa mondott le az indulás előtti napon egy londoni útról. Aztán pedig Londonba érve elsétáltam a Royal Albert Hall felé, ahol másnapra hirdettek egy koncertet. Egyetlen jegy maradt csupán, 12 fontért. Nem haboztam egy pillanatig sem.

Másnap este a csodás koncertpalota felső emeletén, szmokingos úriemberek és mezítlábas hippik között álltam, amikor megjelent a színpadon egy fekete ruhás férfi, és énekelni kezdett azon a hidegrázósan rekedtes hangján. „Dance me to your beauty with a burning violin”.

Azóta, ha meghallom ezt a Leonard Cohen-dalt, mindig az a 21 évvel ezelőtti pillanat jut eszembe. 

Az örök nőbolond, az állandóan visszaeső rosszéletű, élet és halál mezsgyéjének kutatója, a kanadai lengyel zsidó költő-énekes, aki hosszú évekre egy görög szigetre vonult vissza, majd buddhista szerzetesként kereste önmagát, a szentkönyvek és a mindennapok spiritualitásának egyesítője: Leonard Cohen ma 80 éves.

Még ma is sokan hiszik erről a nagyszerű, ma is aktív művészről, akinek három nappal 80. születésnapja után, éppen a zsidó újévre jelenik meg új lemeze Popular Problems címmel, hogy „énekes, aki könyveket ír”. Pedig Cohen már huszonévesen verseskötettel jelentkezett, és a 60-as évek első felében, amikor egymás után tűntek fel az „egy szál gitáros énekesek”, számára az éneklés csupán hobbi volt. Ezzel szemben hazájában nemcsak elismert költő volt, hanem két regénye, az immár magyarul is olvasható A kedvenc játék (1963) és a Szépséges lúzerek (1966) olyan ikonikus írók sorába emelte őt, mint J.D. Salinger és Jack Kerouac. A legenda szerint amikor 1967-ben felvették első albumát, a Songs of Leonard Cohent, úgy kellett a stúdiót berendezni, mint egy hálószobát, hogy legyőzze szorongását. Az első album, a maga sötét gondolataival, depressziós hangulatával a maga korában nem aratott nagy sikert, néhány év elteltével azonban már számos dala az énekelt költészet klasszikusává vált a Suzanne-tól a So Long, Marianne-ig.

Cohent sokan elkönyvelik pesszimista dalnoknak, akit  legjobban az elmúlás, a kisiklott életek, a lehetetlen kapcsolatok foglalkoztatnak. Holott énekelt versei tele vannak szélesebb értelmezésű szimbólumokkal, mint például a Story of Isaac, amely a bibliai történetbe ágyazza napjaink értelmetlen áldozatait, vagy a zsoltárszerű Who By Fire? Nem is szólva a világ számos nyelvén előadott Hallelujah-ról, amely sokhelyütt a béke és a tolerancia jelképe lett. "Csodálatos szó, hatalmas energiát ad, amikor kimondva, énekelve az ember arcul köpi vele a katasztrófákat" - mondta róla a költő.

Máskor nem mentes az öniróniától sem, mint a The Famous Blue Raincoat „szakító dalában”, vagy mint az Everybody Knows, egyfajta ballada az emberi megalkuvásokról és a látszatokról, hihetetlen fekete humorral átitatott. És persze ott vannak igazi szenvedélyes, már-már „héja-nászos”, férfias dalai a Janis Joplinról írt Chelsea Hoteltől a „világsláger” I’m Your Man-en át az A Thousand Kisses Deepig.

Leonard Cohen is azok közé tartozik, akiknek „nincsen hangjuk”, mégis nagyon szuggesztív előadók. Ő korosodásával egyre karakteresebbé vált, a fiatalkori „dúdolást” felváltotta egy füstös, ital kaparta torokból áradó hang, miközben dalai a folk-daloktól eljutottak hol klezmeres, hol „újhullámos”, hol country-s és blues-os melódiákig.

Az évek során az írott költészetről sem feledkezett meg: 1977-ben jelent meg a dalokból és prózaversekből álló Death of A Ladies Man, ami nem azonos a hasonló című lemezével. 1984-ben a Book of Mercy spirituális útkeresésének meditációs gyűjteménye jelent meg. Utoljára a Book of Longing című, saját rajzaival illusztrált kötete jelent meg, amelyből egy évvel később Philip Glass készített Budapesten is bemutatott kortárs zeneművet.

Néhány éve magyar előadók is felfedezték Leonard Cohen dalait. Kern András Dance Me- (Forgass, szerelem), vagy Everybody Knows-változata (Persze, tudjuk jól) az eredetivel egyenértékű, miként Zorántól a Take This Waltz (Volt egy tánc) is. A Halleluja pedig nálunk is sok mindenkit megtalált: számomra a legnagyobb élményt Kulka János előadása jelentette néhány éve egy Élet menetén.

Leonard Cohen nyolcvanévesen sem fárad, pedig volt sok-sok éve, amikor nem kímélte sem testét, sem lelkét. Az új lemez egyik erőssége az Almost Like A Blues, amely a földi pokol és kétséges megváltás kérdését boncolgatja reszelős énekbeszéddel, nem kevés keserű gúnnyal, a Samson in New Orleans a Katrina hurrikán pusztítását idézi fel, a Nevermind pedig háborúk banalizálódását állítja pellengérre. Nem lehet nem gondolni a sokadik izraeli-arab fegyveres konfliktusra.

Mindazonáltal Cohen soha nem politizált közvetlenül, de, mint egy napokban adott interjúban elmondta, ő azzal politizál, hogy kimondja, kiénekli a mindenkiben benne élő félelmeket. „Az a légkör, amelyben elmerülünk, még az ajtónk alatt is bekúszik, annyira rafinált és mérgező. Félelem- és kudarcérzések foglyai vagyunk, sötét erők fenyegetnek minket, amelyek beavatkoznak az életünkbe.” – mondta.

Amikor egy zen kolostorba költözött, sokan Cohen "kitéréséről" beszéltek. Most, közel 20 év után így beszélt erről: "A Tóra megadta nekem a túléléshez szükséges alapvető értékeket. A megvilágosodás keresése nem ellentétes a hitemmel. A meditációban nem egy istenhez kell imádkozni, csak azt kell megtanulnom, hogy ne vegyek tudomást magamról."

Végezetül álljon itt a művész krédója: „A költészet csupán az élet bizonyítéka. Ha életünk jól ég, akkor megmarad utánunk a költészet hamuja.”

Frissítve: 2014.09.20. 21:11

Telt ház a Színházak éjszakáján

Publikálás dátuma
2014.09.21. 09:48
Fotó: szinhazakejszakaja.hu
Nagy érdeklődés mellett zajlott a Színházak éjszakája: a nézők hosszú sorokban gyülekeztek a pesti Broadway színházai előtt a rendhagyó programokra várva szombat este.

Az idén harmadik alkalommal megrendezett Színházak éjszakájára érvényes karszalag megvásárlásával a nézők a résztvevő színházak bármelyikébe ellátogathattak. Az éjszakába nyúló rendezvényen 27 színház vett részt mintegy 300 programmal.

A teátrumok erre az alkalomra született produkciókkal, nyílt próbákkal, kulisszajárással, rendhagyó koncertekkel, interaktív programokkal fogadták a látogatókat, akik a most induló évad új előadásaiból is ízelítőt kaphattak.

Komáromi György, a Színházak éjszakája projektigazgatója elmondta: eddig 16 színházba látogatott el. "Mindenhol voltak nézők, mindenhol volt lelkesedés, és fantasztikus élmény ezt a sokszínűséget nemcsak hipotetikusan elképzelni, hanem látni" - fogalmazott. Majdnem mindenhol telt ház volt, sok helyen 110 százalékon mentek a programok.

Kiemelte: a Színházak éjszakájának nagy vonzereje a spontaneitás. Példaként említette, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen nem fért be minden érdeklődő az előadásra, ezért a be nem jutott, mintegy 40 nézőnek a színészhallgatók a büfében adtak elő egy produkciót. "Van egy egyszeri, megismételhetetlen érzés az egész estén" - mondta, hozzáfűzve, hogy botrányokat, kilátástalan sorbaállásokat nem tapasztalt, az este jó hangulatban zajlott. Úgy vélte, az idén csatlakozó 16 színházzal teljesebb lett a rendezvény.

Komáromi György elmondta, hogy összesen 10 ezer karszalag-tulajdonos vett részt a programokon. Azt utólag fogják látni, hogy ez a 10 ezer látogató valóban elment-e átlagosan három helyre, ahogy remélik. Mint mondta, szeretné, hogy vállalkozók legyenek a nézők, ne csak a törzshelyükre látogassanak el.

Az eseményekre várakozva kígyózó sorokban álltak a nézők - tette hozzá. A színház művészei a Raktárszínházban főztek, A Bajadér premierje után pedig az Utazás a Föld körül című nagyszínpadi produkció, majd Bársony Bálinttal és zenekarával jazz klub várta a nézőket.

Szilágyi Zsófi, a Centrál Színház marketing vezetője szintén arról számolt be, hogy a programok telt ház előtt zajlottak, az Operáig állt a sor. Aki nem jutott be egy programra, választhatott mást a színházban. A legnépszerűbb A Függöny fel! című előadáshoz kapcsolódó improvizációs program és a Broadway felett az ég című musical nyílt próbája volt.

A Thália Színházban is hosszú sorokban várakoztak A hőstenor című produkció nyílt próbájára érkezők. Az Újszínházban a színház munkatársainak tájékoztatása szerint minden esemény telt ház előtt zajlott, és mindenki helyet kapott a programokon.

Az eseményhez az idén csatlakozó Magyar Állami Operaházban is sokan gyülekeztek az épületben a regisztráció után látogatható  programokra várva: a két erdélyi humoristából álló Szomszédnéni Produkciós Iroda vezette végig az épületen a nézőket, akik opera-produkciókat láthattak.

Thuróczy Zsuzsa, a Radnóti Színház sajtóreferense elmondta: az interneten megvett jegyek száma magas volt, de a jegyek karszalagra váltása rendben zajlott. A Radnóti Színházban is gyerekprogrammal indult az esemény: az érdeklődőkkel egy dalt állítottak színpadra, másfél óra alatt elkészült egy mini-előadás. Nagy sikert aratott az Oresztészt rendező Horváth Csaba munkamódszerének bemutatása, és este újra hallhatta a közönség a legsikeresebb zenés előadások dalait.

Végvári Viktória, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház művészeti főtitkára arról számolt be, hogy a program a 370. Kukacmatyi című előadással indult, majd meseolvasás, az Emil és a detektívek búcsúztatása, kézműves programok és színészbújócska várta a gyerekeket, akiknek színházi vetélkedőt is rendeztek. Este a Kampókemp előadása és retro diavetítés várta a nézőket.

.Kovács Krisztina, a Vígszínház vezető dramaturgja arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a VÍGnappal indultak a programok, amelyek a Színházak éjszakájával folytatódtak. A Ha majd egyszer mindenki visszajön… című előadást láthatták a nézők. A program telt ház előtt zajlott, de az is befért, aki nem regisztrált. Művészbejáró címmel beszélgetésre is várták a nézőket, és Kern András koncert-estje, a Pesten születtem zárta a programot.

Szerző