Újra kiadják Callas összes stúdiófelvételét

Publikálás dátuma
2014.09.21. 13:17
Fotó: Biography.com
Új digitalizált változatban jelenteti meg Maria Callas összes eredeti lemezfelvételét a Warners Classics lemezkiadó.

A 69 CD-t tartalmazó óriási csomag hétfőn jelenik meg: másfél évi kutatás, valamint dokumentumok és az eredeti felvételek segítségével végzett munka eredményeképpen.

Az újabb restaurálást a hangtechnika fejlődése indokolta, valamint az, hogy felmerült a veszély, hogy tönkremegy az ötvenes években készült eredeti felvételek némelyike – mondta el Allan Ramsay, a londoni Abbey Road-i stúdióban dolgozó négyfős csapat vezetője.

Az új kiadásnak korábbiaktól való különbözőségét a szakember a digitális fényképezőgéphez hasonlította. "Ha egy megapixeles géppel készítünk felvételt, nagyon szép lesz a kép, de a tizenkét megapixelessel készült képnek jóval nagyobb a felbontása! A hanggal ugyanez a helyzet: az 1980-as évekbeli 16 bit helyett ma már 24 bitet használunk" – magyarázta.

Callas lemezfelvételeit eddig már két ízben adták ki új technikával, először a bakelitlemezről a CD-re történt átálláskor a nyolcvanas években, majd 1997-ben, de soha nem tértek vissza az eredeti szalagokhoz.

 Allan Ramsay szerint ez a fő különbség. "Sikerült megoldani az olyan technikai problémákat, mint a kismotorok zaját a Scala körül" – hangsúlyozta. A korabeli technikusok jegyzeteket hagytak hátra, amelyekben felhívták a figyelmet a közlekedési zajokra, és kérték, hogy tegyenek meg mindent azok kiszűréséért".

A digitális technológiával, amely a képernyőn jelenteti meg a frekvenciákat, lehetségessé vált ezeknek a zajoknak az elszigetelése és eltávolítása anélkül, hogy hozzá kellett volna nyúlni volni a mély hangokhoz vagy a zenéhez.

A technikusok valamennyi darabhoz az eredeti analóg felvételekből dolgoztak, kivéve a Médeát (1957), mert az elveszett.

A csomag 26 teljes opera és tizenhárom dalest felvételeit tartalmazza. A legelső, 1949-ben készült felvételek 78-as fordulattal készültek a torinói Cetra Records számára, a magnókazetták és az LP (33 fordulatos) bakelitlemezek megjelenése előtt. Az utolsó felvételek 1969-ből származnak.

A testes wagneri szopránénekesnő drámai fogyókúrák révén karcsú dívává változott, és a bel canto darabjainak olyan híres szerepeit tolmácsolta, mint Bellini Normája vagy Donizetti Lammermoori Luciája. Virtuozitása az operában szokatlan drámai képességekkel párosult.

 A Normát 1948 és 1969 között nem kevesebb mint 89 alkalommal énekelte. Utolsó operai szereplése pedig a Franco Zeffirelli rendezte híres Normához fűződik 1964-ben és 1965-ben Párizsban.

Ebben az időszakban hangja rendkívül kifinomult volt, de a szerep túl sokat követelt tőle. 1959-től ugyanis Arisztotelész Onasszisz görög hajómágnással való kapcsolata miatt művészi karrierje visszaszorult. Miután szakítottak – Onasszisz 1968-ban Jackie Kennedyt vette feleségül – Giuseppe di Stefano tenorral közösen tartott előadói esteken próbálta újraindítani énekesi karrierjét, de a felvételek minősége kiábrándító volt, és sohasem kerültek kiadásra.

"Ami megdöbbentő a teljes katalógus újbóli kiadásában, az hangjának a 20 év alatt – 1949 és 1969 között – történt átalakulása. Még a végén is, amikor valóban gondok voltak a hangjával, csodálatos volt a muzikalitása, minden évtizede varázslatos" – mondta Alan Ramsay.

Maria Callas – eredeti nevén Kalogeropulosz – görög bevándorló családban született New Yorkban, és 1977-ben hunyt el Párizsban, 53 éves korában, feltehetően szívrohamban.

Szerző

Kiosztották a CineFest díjait

Publikálás dátuma
2014.09.21. 12:11
Zsigmond Vilmos, az életműdíjas
A 11. Jameson Cinefest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál Ünnepélyes Díjátadó gáláján átadták a fesztivál díjait és a világhírű, Oscar-díjas operatőr, Zsigmond Vilmos is átvette a CineFest – életműdíjat.

Az idei CineFest Életműdíjat Zsigmond Vilmos személyesen vette át a 11. Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon, ahol a szombati gálán az Oscar-díjas operatőrt a közönség vastapssal köszöntötte. A Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál két nagyjátékfilmes fődíjat oszt.  A Pressburger Imre-díjat a nemzetközi zsűri idén Rok Bicek elsőfilmes szlovén rendezőnek ítélte Osztályellenség című filmjéért, amelyben egy gimnáziumi osztály és egy új tanár között éleződik ki a tragikus ellentét. A film napjaink egy fontos problémájára, a szülő-gyermek-tanár közötti ellentétek elmélyülésére hívja fel a figyelmet erős drámai hangsúlyokkal.

A Zukor Adolf-díj kitüntetettje az ugyancsak elsőfilmes magyar Reisz Károly, aki a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című diplomafilmjében friss, eredeti hangon beszél a felnőttkorba lépés napjainkban elhúzódott idejéről, üdítően ironikus stílusban jeleníti meg egy nemzedék cseppet sem vidám életérzését és első társadalmi tapasztalatait.

 Az animációs mezőny legjobbjának ítélt Dargay Attila-díjat a kínai születésű rendezőnő, Yatong Zhu nyerte el Tehén a tejesbögrémben című 11 perceséért. Magyar kitüntetettje lett a legjobb dokumentumfilm díjnak: Az elismerést egy bohócdoktor tevékenységéről és küzdelméről szóló Dr. Lala című filmjéért Halász Glória vette át.

Az izraeli születésű Guy Lichtenstein osztrák-izraeli koprodukcióban készült kisfilmje, a Születésnapi ajándék lett a legjobb kisfilm, amelyben egy együtt töltött jeruzsálemi éjszaka egészen váratlan fordulataiban mutatkozik meg az osztrák turistalány és az izraeli fiú kulturális hátterének sok-sok ellentmondása.

Idén először díjazott a miskolci közönség: a kedvenc a kolumbiai-magyar Parador Hungaro című film lett Patrick Alexander és Aseneth Suarez Ruiz rendezésében. Az Ökomenikus-díj a Csajkor (Girlhood) című francia filmé lett Céline Sciamma rendezésében, a  FIPRESCI-díjat a kanadai Xavier Dolannak ítélték a Mommy című filmért, a Nemzetközi Filmklub Szövetség a Don Quijote-díjjal az Osztályellenség című filmet jutalmazta.

Szerző
Témák
film Cinefest

Tevez, a nyerőember

Publikálás dátuma
2014.09.21. 10:31
Fotó: Gettyimages.
 Nagyon belejött a gólgyártásba Carlos Tevez. A Juventus argentin csatára az elmúlt egy hét alatt háromszor bizonyult nyerőembernek. Két bajnokin és egy BL-meccsen győztek a Zebrák az ő góljaival, legutóbb szombaton este a Milan-Juve olasz szuperrangadón.

A San Siróban rendezett mérkőzésnek külön bukét adott, hogy a Juventust az a Massimiliano Allegri irányítja, aki korábban éveket töltött el az Ördögöknél és tavaly nem éppen barátságosan tették ki a szűrét, míg a másik kispadon éppen egykori játékosa, Pippo Inzaghi ült. Nos, Allegrinek sikerült a revans a Milan ellen: az Öreg Hölgy játékosai végig uralták a meccset, és Tevez ezúttal is remek gólt lőtt, megszerezve ezzel csapatának az újabb három pontot. Inzaghi az első két győzelem után kénytelen volt megismerkedni a vereség ízével is, az először pályára küldött Fernando Torresnek túl kevés ideje volt, hogy beleszóljon érdemben a játékba. (0-1).

A Juventus továbbra is 100 %-os, három forduló után. A fanyalgók persze azt mondhatják Allegri teljesítményére, hogy nem nagy kunszt, hiszen gyakorlatilag a szövetségi kapitánnyá avanzsált Antonio Conti által összerakott csapattal dolgozik….

.

Szerző