Az európai nagyvárosok egyre növekvő autóforgalma, zsúfoltsága, romló levegője már a XX. század második felében gondolkodásra késztette a városvezetőket. 1997-ben rendezték meg Franciaországban az első autómentes napot. A kezdeményezés lényege, hogy az egyébként gépkocsit használó városlakók egy napra tegyék le autójukat, és próbálják ki az alternatív közlekedési módokat.
A francia elképzelés olyan sikeresnek bizonyult, hogy az ezredfordulóra számos más európai városban is megrendezték az Autómentes Napot. Az Európai Bizottság a rendezvényt, amelyet hagyományosan szeptember 22-én rendeznek meg, 2000-ben európai kezdeményezéssé nyilvánította.
Az autómentes nap központi eseményéhez egyre több kísérőprogram is csatlakozott, így jött létre az Európai Mobilitási Hét. A kezdeményezésben az utóbbi években világszerte több mint 2000 település vett részt.
Az Európai Mobilitási Hét eszmeiségét felvállaló résztvevőket díjazzák is. Budapest 2008-as rendezvényével megnyerte a fődíjat, és 2012-ben is előkelő helyen végzett: a magyar fővárosé a világ 10 legjobb mobilitási hetes rendezvénye között volt, 2013-ban pedig ismét dobogós helyet szerzett.
Vasárnap rendezték meg az első budapesti Ciclovia nevű eseményt a pesti rakpart Lánchíd és Margit-híd közötti szakaszán, melyen lehetett piknikezni, versenyezni, de még focizni is. A ciclovia spanyol kifejezés, jelentése állandó jellegű, vagy átmenetileg autók elől lezárt gyalogos és kerékpáros közlekedésre alkalmas út.
A rendezvény szabad teret biztosított számos szórakozási formának: jógának, lábtenisznek, görkorcsolyás szlalomozásnak és lassúsági séta versenynek. A budapesti Ciclovia kezdeményezés egy nemzetközi, a világ számos városban jól működő gyakorlatát igyekszik idehaza is bevezetni: vasárnaponként megnyitják a belvárosi utakat a gyalogosok és a kerékpárosok számára.