mobilparkolás;okostelefon alkalmazások;

2014-09-23 07:11:00

Mobilparkolás: hibás alkalmazás

Hiába töltik le a felhasználók az Első Mobilfizetési Elszámoló (EME) Zrt. hivatalos, a cég weboldalán is reklámozott mobil applikációját, hiszen nem csak - úgy ahogy - megkönnyíti, de meg is keserítheti a parkolni vágyók életét. Az alkalmazás ugyanis kissé hibásnak bizonyult, a problémát pedig még nem sikerült korrigálnia az EME Zrt-nek, ennek következtében a cég több ügyfele is büntetést kapott.

Az EME mobil alkalmazásának célja egyértelmű: kényelem, gyorsaság, egyszerűség. A rohanó autós, miután túlélte a reggeli csúcsforgalmat, és munkahelyéhez a lehető legközelebb sikerült is parkolóhelyet találnia, a mobilparkolást segítő applikáció használatával elméletileg könnyedén, néhány gombnyomással képes fizetni a parkolóhelyért, a program nyomban küldi is az SMS-t a megfelelő helyre. Nem sokkal később jelez a mobil: megérkezett a visszaigazoló üzenet, a jóhiszemű autós azt gondolja, a parkolással minden rendben, mivel sietnie kell munkahelyére, meg sem nézi az automatikus választ. Délután, amikor visszatér autójához, várja az ablaktörlő alá helyezett mikuláscsomag.

Hogyan lehetséges ez? Mint kiderült, az alkalmazást már több mint egy éve nem frissítették, és a rendszer automatikusan a korábbi, 810 kezdetű hívószámra küldi az SMS-eket az új, 763-as kezdetű telefonszám helyett. A megküldött válaszüzenetben ugyan közlik, hogy az új számra kell küldeni az üzenetet, a telefonszámot pedig a felhasználó manuálisan is tudja javítani, ám ez továbbra is felveti a kérdést: minek az alkalmazás, ha nem megkönnyíti, de még nehezíti is a parkolást? Sokan estek már bele a csapdába, nem nyitották meg rögtön a visszaigazolónak hitt SMS-t- és bizony megbírságolták őket.

Több felhasználó arról is beszámolt, hogy bár a szoftver a megfelelő telefonszámra adta le a parkolási igényt, és azzal elméletileg minden rendben is volt, mégis megbüntették őket, mert a rendszer - annak ellenére, hogy az autós saját maga is bejelölte, hol áll az autója - rossz zónába helyezte a kocsit, és ott indította el a parkolást.

Nem ez az első eset, hogy az EME Zrt. parkolást segítő alkalmazása rosszul működik: nyáron az Indexen jelent meg a hír, miszerint a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. úgy tájékoztatott: az EME Zrt. nem jogosult közterületi mobilparkolási szolgáltatást nyújtani, a cég nem mutatott jogkövető magatartást, megtévesztette felhasználóit. Az egységes mobilparkolási rendszer július elsején startolt, ekkor változott meg a hívószám is.

Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. igazgatója ekkor azt nyilatkozta: mivel az EME Zrt. nem csatlakozott a rendszerhez, az ügyfeleknek más mobilparkolási szolgáltatót kell keresniük. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. tájékoztatása szerint jelenleg hét mobilparkolási szolgáltató közül lehet választani, ezek a három mobilcég - a Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone -, valamint az Mpark, az Evopay, a Sense/Net Zrt., valamint maga a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.

Átparkolás
A fővárosi autósok egyik legnagyobb problémáját, az úgynevezett „átparkolást” is megoldja, miután Budapest Főváros Közgyűlése elfogadta a parkolási rendelet módosítását.
A kerületek közötti zónahatároknál fordul elő sűrűn, hogy az autósok az utca egyik oldalán parkolnak, az utca másik oldalán vett jegyükkel viszont egy másik zónára indítják el a mobilparkolásukat, ami eddig bírságot vont maga után.
A módosítás azonban lehetővé teszi a kerületek parkolási társaságai közötti utólagos elszámolást, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. rendszere pedig képes a zónák közötti „átparkolás” problémáját kezelni, ezért már nem kapnak bírságot az azonos parkolási díjú zónák között tévedésből „átparkoló” autósok.

Az EME weblapjára felkerült közlemény szerint viszont a cég néhány partnere nem tesz eleget szerződéses kötelezettségének: nem ellenőrzi, hogy az EME ügyfeleinek van-e érvényes parkolása. Korábbi sajtóhírek szerint a cég kötelezettségszegési eljárást is indított Magyarország ellen az Európai Bizottságnál, mert szerintük az állam monopolizálta a mobilparkolást. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint azonban az állam "csak" az egyik szereplő, az ügyfelek számára privát cégek nyújtják a szolgáltatást.

Kerestük az EME-t is, ám megkeresésünkre lapzártánkig nem érkezett válasz. Ugyanakkor a mobilparkolási zrt. közleményében arra kéri ügyfeleit, fokozottan figyeljenek a visszaigazoló üzenetek tartalmára. Ajánlott figyelni a cég weblapján közzétett híreket is, és megbizonyosodni arról, hogy éppen mely parkolási zónák érhetőek el az EME ügyfelei számára.