bevásárlóközpont;parkoló;autós;fővárosi parkolóhelyek;

Kinőttük a parkolókat

Biztosan mindenkinek okozott már bosszúságot, amikor nem vagy csak nagy nehézségek árán tudott beállni valamelyik bevásárlóközpont parkolójába. A felfestett parkolóhelyek ugyanis széltükben szűkek, ma már egy középkategóriás autó is nehezen fér el bennük. A ki- és beszállásról nem is beszélve. Szóval, kinőttük a parkolókat.

A körültekintő autós - ha a lehetőségek engedik - úgy választ parkolóhelyet, hogy jobbról és balról is maradjon egy-egy üres hely, mert azt reméli, hogy így megkönnyíti magának és utasának a ki- és beszállást, nem kell centizgetni az ajtót, és nem kell "élére állítva" kikecmeregni a kocsiból.

De ha nincs szerencséje, még mielőtt kiszállna, valaki máris mellé áll, lehetőleg jó közel egy nagy furgonnal, vagy egy terepjáróval és máris kezdődhet a "szentségelés", hogy ez is miért ide parkol, miért nem amoda.

Az évek folyamán autóink kényelmesebbek lettek, s egyben szélesebbek is. Nem is kicsivel. Ha elmélyedünk a gépkocsik adataiban, erőteljes "hízás" jeleit tapasztaljuk. Ha belegondolunk, hogy annak idején egy Trabant 1505 milliméter, a Zsiguli 1620, a Wartburg pedig 1650 milliméter széles volt, belátható, hogy ezekkel nem volt gond beállni a kijelölt helyre.

És akkor még a kis Polskit nem is említjük. Ehhez képest egy mai középkategóriás kocsi 1750-1850 milliméteresre degeszedett és jól megfigyelhető egy-egy tipus önmagán belüli "törzsfejlődése" is. A kiskocsinak számító Opel Corsa például 1530-ról 1715 milliméterre nőtt, a Volkswagen Golf pedig néhány típusváltás alatt 1615-ről indulva mára elérte az 1780 millimétert.

A mai Peugeot-ok körülbelül. 1850, a Ford Mondeo majdnem 1900 milliméteresek, de egy Opel Vectra C is eléri az 1800-at. Bátran mondhatjuk hát, hogy autóink szélessége az elmúlt időkben mintegy 15-20 centimérrel lett nagyobb. Persze, hogy ezekkel sokkal nehezebb elférni a szűkre méretezett parkolóban. Nem is beszélve a nagy kategóriás kocsikról, vagy az egyre divatosabb terepjárókról.

A parkolóhelyek előírt szélessége 2,5 méter, de kivételesen 2,3 méter is lehet. Ami, ha megnézzük az előbbi adatokat és azokhoz hozzáadunk még legalább 20 centi tükröt, az már meg is magyarázza a nehézkes parkolást. Minthogy autóink a közeljövőben valószínűleg nem fognak összemenni, a megoldásra maradna a parkolóhelyek átfestése, szélesítése.

Legalább azoknál a külterületi bevásárlóközpontoknál, ahol egyébként lenne is hely rá, mert a parkolók egy része (sokszor a nagy része) teljesen üres, az autósok többsége ugyanis inkább a bejáratok környékén tömörül, minthogy pár méterrel távolabb kényelmes helyet találjon az autójának.