Előfizetés

Alakul a Fidesz kifizető holdingja

Illés József írása a Népszavának
Publikálás dátuma
2014.10.20. 07:21
Egyre nagyobb gondban vannak a hulladékgyűjtő cégek a rezsicsökkenés miatt FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Évente hozzávetőleg 250-300 milliárd forintjába kerül majd a lakosságnak a harmadik Orbán-kormány által tervezett állami nonprofit óriás rezsiholding működtetése. Ezt az összeget az emberek vagy a közüzemi díjak emelése, vagy adó formájában fizetik majd meg – állítják a szakértők, akik szerint ez az átláthatatlan vállalatóriás a kormánypárt kifizetőhelye, a „sógor-komaság” fészke és a korrupció melegágya lesz.

Szinte kizárt, hogy megfelelő hatékonysággal működik majd, a kormány megalomániás elképzelései szerint létrehozandó óriási állami rezsivállalat, amely egy cégen belül kezelné az egész országban az összes közműszolgáltatást. Ilyen próbálkozások már voltak a szocializmus ideje alatt, valamennyi kudarcba fulladt, és mindez hatalmas összegbe került a társadalomnak – nyilatkozta lapunknak Kovács Róbert, az önkormányzati gazdálkodással és szaktanácsadással fogalakozó Helyi Obszervatórium Kft. ügyvezető igazgatója. A közgazdász elmondta: világszerte általánosan elfogadott az úgynevezett gazdaságos üzemméret fogalma. Ez azt jelenti, hogy egy adott tevékenységtípusban a túl kicsinek számító vállalkozások életképtelenek.

Az ártámogatás nem szociális intézkedés
A kormány szándékosan összemossa a szociális segítséget az ártámogatással, holott a kettő teljesen mást takar – véli Kovács Róbert. A segélyeket ugyanis az elesetteknek, kiskeresetűeknek, nagycsaládosoknak kell biztosítani, a rászorultságuk mértékéhez igazodva. Míg az árak torzításával nyújtott állami díjkiegészítés – amiben most is részesül a lakosság - mindenkihez eljut, azokhoz is, akiknek nincs szüksége arra, s a gazdagabbak, a többet fogyasztók kapják a kompenzáció nagyobb hányadát, ami társadalmi igazságtalanság  – jegyezte meg a közgazdász- szociológus.

Ám ugyanez igaz a túlzottan nagy cégekre is, aminek a létrehozatalát jelenleg a kormányzat tervezi. Az óriási rezsiholding, - amely a hulladékszállítástól a villamosenergia, az ivóvíz, a csatorna és a gázellátáson, illetve a kéményseprésen keresztül távhőszolgáltatásig valamennyi közüzemi tevékenységet felügyelné - ugyanis nagy valószínűséggel egy öncélú, saját magáért létező hatalmas pénznyelővé válik. Miután a kabinet által tervezett léptékben már szinte bizonyosan egy irányíthatatlan, átláthatatlan és gazdaságtalan állami tröszt jön létre. Amihez hasonlóak a rendszerváltás előtt sorra omlottak össze saját tehetetlenségük alatt, jelentős gazdasági károkat hagyva a lakosságra.

A hatalmas, új rezsicég szinte bizonyosan több problémát okoz majd, mint amennyit megold – véli Kovács Róbert.

Ismeretes: a Fidesz-kormány azt tervezi, hogy szocialista mintára egyetlen nagy állami „rezsiholdingot”, vagyis trösztöt hoz létre a jövő év tavaszáig, amely egy cégen belül nyújtja az alapszolgáltatásokat, szedi be valamennyi közüzemi díjat, és kezeli a lakosság pénzét. Ennek az utópista kommunista elképzeléseket idéző állami gigásznak a felügyelete alatt állnak majd az államosított közszolgáltatások, s a pénz begyűjtésében kulcs szerepet kap majd az állami posta. A megszerzett pénzügyi források kezelése pedig az állami bankok, illetve ugyancsak állami irányítás alá kerülő takarékszövetkezetek privilégiuma lesz. Így egy általunk megkérdezett szakértő megfogalmazása szerint a lakosság pénze, és a begyűjtött gigászi adathalmaz „bölcsőtől, a koporsóig” a Fidesz felügyelete alatt mozog és marad majd.

Minden korábbinál nagyobb lehetőséget adva a kormánypárt kezébe a gazdasági folyamatok politikai érdekből történő manipulációjára, az adatgyűjtésre, a pénzek eltüntetésre, a „sógor-komaságon” alapuló állás osztás további elburjánzására, és a minden eddiginél ellenőrizhetetlenebb korrupcióra. A sajtóhírek szerint a holding márciusban indul, az állami kézbe került Főgáz lesz a báziscég, a tevékenységében közreműködik a posta, a díjbeszedő és a kormányablakok, a vállalat hatáskörét pedig fokozatosan bővítenék majd áram- és távhőszolgáltatással, később pedig egyéb rezsicégekkel. Így idővel az állami holding fennhatósága kiterjedhet akár víz, csatorna, szemétszállítás szolgáltatásra, illetve bármi másra, amit éppen a kormány szükségesnek talál.

Sokba kerül majd a közművállalat

Az állami közműszolgáltató létrehozása mindenképpen hosszas, költséges és bonyolult folyamat lesz, és nagy valószínűséggel számos konfliktus forrásául szolgál majd Brüsszel és Budapest között. E körben fontos bizonytalansági tényező, hogy az Európai Unió bíróságainak releváns joggyakorlata az 1990-es évekből származik, amikor a közműszektor privatizációja elkezdődött, azóta pedig mind a jogi, mind a gazdasági, mind a társadalmi környezet sokat változott – írja elemzésében a Magyar Energetikai Társaság.  Hozzátéve, hogy a külföldi példák átvételével ugyanakkor lehetséges úgy megcsinálni az állami közműcéget, hogy az az uniós joggyakorlatnak is megfeleljen.

A kormány tárgyal egy egyetemes (lakossági) piacon ma aktív áramszolgáltató megvételéről is, legalábbis erre lehet következtetni a területet felügyelő Német Lászlóné államtitkár legutóbbi nyilatkozatai alapján. Az Orbán-kormány hiába sulykolja a már évek óta lakosság elméjébe, hogy pusztán attól olcsóbb lesz bármilyen közszolgáltatás, hogy azt állami kézbe veszik. Ez egyszerűen nem igaz – állítja Hegedűs Miklós. A GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője szerint attól nem kerül kevesebbe például a földgáz, hogy azt egy állami vállalat forgalmazza.

A világpiaci beszerzési árakat, a nemzetközi tőzsdei jegyzéseket ugyanis a magyar kormány aligha képes befolyásolni. A Magyarország által vásárolt mennyiség – hozzávetőleg évi 8 milliárd köbméter – ugyanis olyan kicsi, hogy annak súlya elenyésző még az európai piachoz mérten is. Az pedig kifejezetten káros gazdasági folyamatokat gerjeszt, ha az állam a jelenlegihez hasonlóan piactorzító módon erőszakosan beavatkozik az árak alakításába – jegyzi meg a kutató. A mesterségesen leszorított árak ugyanis a pazarlást segítik. Emellett ahhoz vezetnek, hogy nem azok fizetnek a szolgáltatásokért, akik igénybe veszik.

A szakember szavait alátámasztja, hogy például a távhő árának a csökkentését az áramfogyasztóktól beszedett plusz pénzből finanszírozza a Fidesz-kabinet. A távhő fogyasztók „segélyezése” évente mintegy 60 milliárd forintjába kerül a villamosenergia felhasználóknak. A többi közüzemi tarifa lefaragásának a költségeit – például a szemét, vagy az ivóvíz díjak csökkentését – pedig az összes család nyakába teszi a Fidesz, különböző extra adók formájában. Ezeket a közterheket pedig a közgazdasági szakértők számítása szerint mintegy 80 százalékban az alacsony keresetűek viselik. Miközben az eddigi rezsicsökkentésből származó megtakarítás ugyancsak nyolcvan százaléka a legmagasabb jövedelmű 20 százaléknál csapódik le.

Hozzáértők szerint ez a Fidesz rezsiátverésének az egyik legjellemzőbb mozzanata. Vagyis, - hangsúlyozzák a szakértők egybehangzóan – a lakosság vagy fogyasztóként, vagy adófizetőként, de meg fizeti a közszolgáltatások árát. A különbség az, hogy abban az esetben, ha a lakosság ügyfélként fizet, akkor csak az általa igénybevett szolgáltatások árát számlázzák ki. Míg akkor, ha a fizetés áttételesen közteher formájában történik, akkor az „ügyintézési felár” miatt többet kell fizetniük az embereknek, ráadásul nem a saját fogyasztásuk arányában.

Rajzpályázat gyerekeknek

A Vasúttörténeti Park és a MetLife Biztosító Zrt. első alkalommal hirdetett közös rajzpályázatot 3-7, illetve 7-12 éves korú gyerekek számára, SIHU és én – egy nap a kedvenc vonatommal témakörben.

Európa legnagyobb vasúti élményparkja, a Vasúttörténeti Park 2000-ben nyitotta meg kapuját és azóta nagy sikerrel működik. Az elmúlt közel 15 év alatt számos szakmai-, illetve gyerek- és családi rendezvényeket szerveztek a Parkban, sok a visszajáró vendég, akik igénylik a vonatokkal és vasúttal kapcsolatos tematikus rendezvényeket, valamint családi programokat. A Park vezetősége szeretné, ha minél több gyermek ismerkedne meg a vasút történetével, a vasúti közlekedés szabályaival, a vasúti technikai fejlődésével, mindezt kötetlen, néhol játékos formában.

Ezt népszerűsítendő, a Vasúttörténeti Park megálmodta SIHUt, a gőzmozdonyt, aki a múzeum hivatalos „kabalája”. SIHU elkészítésekor a Parkban található 109.109-es nagy gőzmozdonyt vették a tervezők alapul, hogy némiképp „életszerű” legyen a jelmez a gyerekek számára. SIHU minden parkos eseményen házigazda, lelkesen várja a gyerekeket és családjukat, illetve számos interaktív programra, így a kerti vasútra, fordítókorongra, hajtányozásra invitálja őket.

Szeptember 15-től a Vasúttörténeti Park a MetLife Biztosító Zrt-vel közösen rajzpályázatot hirdetett 3-7, illetve 7-12 év közötti gyerekeknek, ahol megmutathatják rajz formájában, hogy hogyan is képzelik el egy napjukat SIHUval. A gyerekek készíthetnek rajzot, festményt, kollázst, montázst és mozaikképet. A pályamunkákat október 15-ig kell elküldeni postai úton vagy emailben. A beérkezett pályamunkákat a múzeum október 21 - november 2. közötti időszakban ki is állítja az Orient-csarnokban. Az október 20-án kihirdetett, kategóriánkénti első 3 helyezett értékes nyereményekkel gazdagodik, így például éves családi parkos belépőjeggyel, illetve MetLife ajándékcsomagokkal.

A pályázat pontos kiírása a www.vasuttortenetipark.hu, illetve a www.facebook.com/vasuttortenetipark.hu oldalon olvasható.

Rajzpályázat gyerekeknek

A Vasúttörténeti Park és a MetLife Biztosító Zrt. első alkalommal hirdetett közös rajzpályázatot 3-7, illetve 7-12 éves korú gyerekek számára, SIHU és én – egy nap a kedvenc vonatommal témakörben.

Európa legnagyobb vasúti élményparkja, a Vasúttörténeti Park 2000-ben nyitotta meg kapuját és azóta nagy sikerrel működik. Az elmúlt közel 15 év alatt számos szakmai-, illetve gyerek- és családi rendezvényeket szerveztek a Parkban, sok a visszajáró vendég, akik igénylik a vonatokkal és vasúttal kapcsolatos tematikus rendezvényeket, valamint családi programokat. A Park vezetősége szeretné, ha minél több gyermek ismerkedne meg a vasút történetével, a vasúti közlekedés szabályaival, a vasúti technikai fejlődésével, mindezt kötetlen, néhol játékos formában.

Ezt népszerűsítendő, a Vasúttörténeti Park megálmodta SIHUt, a gőzmozdonyt, aki a múzeum hivatalos „kabalája”. SIHU elkészítésekor a Parkban található 109.109-es nagy gőzmozdonyt vették a tervezők alapul, hogy némiképp „életszerű” legyen a jelmez a gyerekek számára. SIHU minden parkos eseményen házigazda, lelkesen várja a gyerekeket és családjukat, illetve számos interaktív programra, így a kerti vasútra, fordítókorongra, hajtányozásra invitálja őket.

Szeptember 15-től a Vasúttörténeti Park a MetLife Biztosító Zrt-vel közösen rajzpályázatot hirdetett 3-7, illetve 7-12 év közötti gyerekeknek, ahol megmutathatják rajz formájában, hogy hogyan is képzelik el egy napjukat SIHUval. A gyerekek készíthetnek rajzot, festményt, kollázst, montázst és mozaikképet. A pályamunkákat október 15-ig kell elküldeni postai úton vagy emailben. A beérkezett pályamunkákat a múzeum október 21 - november 2. közötti időszakban ki is állítja az Orient-csarnokban. Az október 20-án kihirdetett, kategóriánkénti első 3 helyezett értékes nyereményekkel gazdagodik, így például éves családi parkos belépőjeggyel, illetve MetLife ajándékcsomagokkal.

A pályázat pontos kiírása a www.vasuttortenetipark.hu, illetve a www.facebook.com/vasuttortenetipark.hu oldalon olvasható.