aluljáró;Budapesti Közlekedési Központ;BAH-csomópont;1-es villamos;Bem rakpart;

2014-10-25 07:10:00

Kettős infarktus előtt a közlekedés

Miközben az 1-es villamos új szakaszának átadására várunk, amellyel november végére rendeződik végre a Hungária körúti forgalom, egy-másfél évig kaotikus állapotokra kell felkészülni a főváros közlekedését alapvetően meghatározó két útvonalon. Szerdán megkezdődött a budai fonódó villamoshálózat építése, vasárnap pedig elkezdik építeni az egykori Osztyapenko környékén, a Budaörsi úton a Balatoni úti aluljáró és Pannonhalmi út közötti kétszintes csomópontot. Két infarktus, amit túl kell élni.

Megkezdték a főváros és a BKK kiemelt közlekedésfejlesztési beruházásának, a budai fonódó villamoshálózatnak az építését szerdán.

A fejlesztés célja, hogy a jelenleg széttagolt vonalak ismét egységes hálózatot alkossanak Észak-, Közép- és Dél-Buda között úgy, hogy a 17-es egyesül három budai járattal (a 19-es, a 41-es és a 61-es vonalllal).


A Bem rakparton vágány-, és közműépítés kezdődött: a Gyóni Géza tér és a Bem tér között, valamint a Bem téren keresztül a Fő utcához vezető útpályán a munkaterület mellett csak 2×1 sávon haladhat a közúti forgalom.

Ezáltal Óbudáról átszállás nélküli kapcsolat jön létre a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé. A munka jelentős forgalomkorlátozásokkal jár.

Teljesen lezárták a Bem rakpart Batthyány tér és Bem tér közötti részét, ezen a szakaszon csak a gyalogosoknak és a Margit híd felé haladó kerékpárosoknak tartják fenn közlekedésre a házak felőli járdát, illetve egy keskeny forgalmi sávot.

A Clark Ádám tér felől érkező közúti forgalmat a Bem rakpartról a Szilágyi Dezső térnél a Fő utcába terelik. A Bem rakpart Szilágyi Dezső tér és Batthány tér közötti szakaszára csak a tömegközlekedési forgalom és a célforgalom hajthat be, az átmenő forgalom nem.

A torlódások enyhítésére ideiglenesen kétirányúsították a Fő utcát a Székely utca és a Bem tér között. A Széna tér felé balra kanyarodásra a kétirányúsított útszakaszon a Csalogány utcánál van lehetőség.

A Fő utca több szakaszán várakozási tilalom lépett életbe. A Bem rakpart lezárt része a Fő utca felől nem elérhető, ugyanis a rakpartra vezető utakat lezárták.

A Fő utca kétirányúsítása miatt az útvonalon áthaladó forgalom lassulására, torlódásra kell számítani. A Bem rakpart előreláthatóan 2015 novemberéig lesz szakaszosan lezárva.

Ami a tömegközlekedést illeti: több autóbuszjárat útvonala is módosul, s várhatóan nő a menetidő is, aki teheti, inkább utazzon a 19-es, a 41-es villamossal, illetve a H5-ös hévvel. A Bem rakparton a Gyóni Géza tér és Batthyány tér közötti részen lezárták a Duna felőli sétányt és a kerékpárutat is.

Az Árpád fejedelem útja felől érkező gyalogosoknak és kerékpárosoknak a Gyóni Géza térnél található gyalogos- és kerékpáros átkelőhelyen - vagy még előtte - át kell térniük a Bem rakpart lakóházak felőli oldalára. A bicikliseknek az ideiglenesen megszűnő bicikliút helyett terelőutat jelöltek ki.

Az előzetes tervek szerint másfél éves felfordulásra kell számítani az egykori Osztyapenko környékén, ugyanis ma belekezdenek a Budaörsi úton a Balatoni úti aluljáró és Pannonhalmi út közötti kétszintes csomópont kiépítésébe.

Az új csomóponttal gördülékenyebb lesz az autópályáról való bejutás, illetve az oda való kijutás, könnyebb lesz Sasad és Őrmező között átjárni autóval, busszal, biciklivel és gyalog is, ezáltal a metrót is könnyebben el lehet majd érni.

A Budaörsi út mellé zajvédő falat építenek. Őrmezőnél sávelhúzásra, sebességkorlátozásra kell számítani mert vasárnap reggel 6 órától ideiglenes útépítések és közműkiváltások kezdődnek.

Az építkezés 2015 decemberéig tart, ez idő alatt a közúti forgalom kétszer három forgalmi sávon haladhat, de sávelhúzásokra, sávszűkítésekre és 50 kilométer/órás sebességkorlátozásra kell számítani.

A csomópont építése három fő ütemben zajlik. 2014 végéig a középső elválasztó sávban ideiglenes út készül az építési forgalomnak, a 2015 elején induló második szakaszban épülnek meg a főpálya alatti visszafordító közúti sávok, a 2015 őszén kezdődő harmadikban pedig új jelzőlámpás csomópontok épülnek az új aluljáróknál.

A Bozókvár utca és a Sasadi út közötti gyalogos-felüljáró megszűnik. A Budaörsi útra tervezett új közúti csomópont építése a tervek szerint 2015 decemberéig fejeződik be.

A munka a 4-es metró projektjének része, és elősegíti majd a kelenföldi intermodális - több közlekedési ágazat csatlakozására épülő - csomópont, ezáltal a metróvonal elérését.

A fejlesztés hatására előnyben részesül a közösségi közlekedés, valamint új, akadálymentes gyalogos- és kerékpáros-kapcsolat jön létre Sasad és Őrmező, illetve az Etele tér között.