Hétfőtől lehet pályázni a hűtőgépcsere-programra

Hétfő nulla órától lehet benyújtani a pályázatokat az államilag támogatott hűtőgép- és fagyasztócsere-programra.

A háztartásigép-gyártók szervezete, a CECED Magyarország Egyesülés az MTI-hez vasárnap eljuttatott közleményében emlékeztetett, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szeptember 25-én hirdette meg az Otthon Melege Programhoz kapcsolódó felhívást, amelyre a pályázatokat november 30-ig, illetve a rendelkezésre álló forrás kimerüléséig lehet benyújtani.
A pályázatok csak elektronikus úton, a pályázati portálon, a https://uszt-hgcs.hu oldalon keresztül adhatók be. Ehhez a pályázóknak rendelkezniük kell ügyfélkapus regisztrációval a www.magyarorszag.hu portálon.

A pályázatot eredetileg a nyugdíjasoknak és a nagycsaládosoknak hirdették meg, de az NFM később módosította a feltételeket, és úgy döntött, minden magyarországi tartózkodási hellyel rendelkező magánszemélynek lehetővé teszi a részvételt a programban.

A pályázatok benyújtása régiónként és pályázói körönként eltérő időszakokban lehetséges. A nyugdíjas és nagycsaládos pályázók előnyt élveznek azzal, hogy nekik a pályázás lehetősége korábbi időpontban nyílik meg. A régiókban a források népességarányosan vannak elosztva.

Összesen 627,1 millió forint állami támogatás áll rendelkezésre, amelyből új, magas energiahatékonyságú hűtő vagy fagyasztó vásárolható. A vissza nem térítendő támogatás mértéke az új hűtőgép vételárának maximum 50 százaléka, azzal a kitétellel, hogy a támogatás összege A+ energiaosztályú készülék választása esetén maximum 25 ezer forint, A++ és A+++ energiaosztályú gép választása esetén pedig maximum 35 ezer forint.

A háztartásikészülék-cserével minimum 10 százalékos energia- vagy minimum 20 kilogramm/év szén-dioxid-megtakarítást kell elérni - közölte a CECED Magyarország Egyesülés.

A háztartásigép-gyártók szervezete egyúttal felhívta a figyelmet a pályázati tanácsadó oldalra, a www.csereprogram.hu portálra, ahol regisztráció nélkül is hozzáférhetők a pályázáshoz szükséges információk.
Az oldalon közzétett táblázat szerint elsőként a Budapesten és Pest megyében élők nyugdíjasoknak és nagycsaládosoknak nyílik meg a pályázat.

A pályázat indulásának alkalmából a CECED Magyarország tagvállalatai olyan családoknak segítenek új, energiatakarékos készülékekkel, akik még a támogatással együtt sem tudnak új hűtőt vásárolni. A felajánlott 20 korszerű hűtőt és fagyasztót az Ökumenikus Segélyszervezet juttatja el családsegítő intézményeivel kapcsolatban lévő rászoruló családoknak.

Szerző

Nagy leépítésre készülhetnek a Daimlernél

Publikálás dátuma
2019.04.20 18:32

Fotó: AFP/ THOMAS KIENZLE
A döntés a teljes munkaerőnek durván 3 százalékát érintheti.
A német Manager Magazin értesülései szerint mintegy 10 ezer munkahely megszüntetésére készülnek a Daimlernél annak érdekében, hogy jelentősen csökkenthessék a költségeket a következő években. Vagyis az állítólagos leépítés a teljes munkaerőnek durván 3 százalékát érintheti – vette észre a Portfolio. A Daimler nem kívánta kommentálni a Manager Magazin értesüléseit, amely felhívta a figyelmet arra is, hogy a költségcsökkentési és hatékonyságnövelési lépéseket már az új vezérigazgatónak, Ola Källenius kell levezényelnie, aki a tervek szerint a Daimler éves rendes közgyűlését követően veszi át a cégcsoport irányítását. A Daimler egyébként már februárban, a negyedik negyedéves beszámolójának közzétételét követően jelezte, hogy muszáj lesz csökkenteni a kiadásait. A vállalat üzemi eredménye ugyanis 22 százalékkal csökkent a globális kereskedelmi háború, az új technológiák fejlesztési költségeinek megugrása, valamint az iparágban zajló kedvezőtlen változások hatására. A Manager Magazin emellett azt írta, hogy úgy tudja, Källenius nem fogja megújítani a Daimler és a Renault-Nissan közös projektjeit.

450 milliót kapnak e-autókra karitatív szervezetek

Publikálás dátuma
2019.04.20 11:56
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) 450 millió forinttal támogatja több karitatív szervezet elektromosgépjármű-beszerzését – közölte a tárca.
A pénzt a Karitatív Tanács tagjai – Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület, Magyar Református Szeretetszolgálat Alapítvány, Magyar Ökumenikus Segélyszervezet, Magyar Vöröskereszt, Baptista Szeretetszolgálat Alapítvány, Katolikus Karitász–Caritas Hungarica – számára biztosítják. Ez szervezetenként 6-6 új elektromos gépkocsi (személyautók, személyszállító kisbuszok és áruszállító gépjárművek) beszerzését teszi lehetővé. Ez számításunk szerint 36 gépjárművet jelent. A támogatásból tehát egy autóra átlag 12,5 millió forint jut. Ez egy alsó-középkategóriás e-autó ára, így drágább járművek fedezése érdekében elvben a legolcsóbbak közül is választaniuk kell. A tárca közleménye megjegyzi: az e-autók üzemeltetési költségei alacsonyabbak a hagyományos üzemanyagúakhoz képest, ami tovább növeli a karitatív tevékenység forrásait. Megjegyzendő: mindenképp üdvös az állam karitatív tevékenysége, de az összeg nagyságrendjében közelíti az összes többi e-autó-vásárlónak szánt állami támogatási keretet. Weingartner Balázs, az ITM fenntarthatóságért felelős államtitkára tavaly októberben jelentette be, hogy a már lekötött 2,4 milliárdos támogatási keretet hatszázmillióval 3 milliárdra emeli. Ebből másfélmillió forinttal járul hozzá az állam minden e-autó vásárlásához. A mostani karitatív támogatást minden bizonnyal az ország úgynevezett szén-dioxid-kóvtabevételeiből biztosítják. Mint azt – az ITM tájékoztatása alapján – korábban kiszámoltuk, a tavaly el nem költött és idén várható kvótabevételek alapján a tárca számára mintegy 60 milliárd forint szabad forrás állhat rendelkezésre szén-dioxid-kibocsátás-csökkentő programok indítására. Ennek ugyanakkor a tárca csak töredékét fordítja országos, mindenki számára nyitott, vissza nem térítendő – például lakásszigetelési – támogatási programokra. Úgyszintén megjegyzendő: elektromos autók használata néhány száz kilométeres hatótávjuk miatt továbbra is elsősorban városon belüli közlekedésre ajánlottak. A töltőtípustól függően néhány tíz pectől több óráig tartó „tankolás” nyilvános állomásokon egyelőre javarészt ingyenes. A töltés normál konnektorból is megoldható: ennek töltési időtartama jellemzően 8-10 óra.
Szerző