A lobbizás nem sikersztori Magyarországon

A vállalatok ellenőrizhetetlenül és átláthatatlanul lobbiznak ma Magyarországon - ez a legfontosabb megállapítása annak a tanulmánynak, amelyet a Transparency International (TI) Magyarország jelentetett meg, és kedden mutatott be az újságíróknak. Az elemzők a gazdasági verseny "felpuhulása" egyik eszközének, az unortodoxia egyik megjelenítési formájának tekinti a vállalatok és a kormány között eddig megjelent 50 stratégiai megállapodást. 

A tanulmány már a címében is jelzi, hogy Magyarországon a lobbizás bizonytalan üzleti és szabályozói környezetben folyik. A stratégiai megállapodásokkal az fő probléma, hogy nem biztosítanak azonos hozzáférést a cégeknek, nincsenek azonos esélyek, feltételek. A világszerte eredményes lobbizás nálunk korántsem mondható sikersztorinak, az egykor volt - egyébként többé-kevésbé eredménytelen hatású - lobbitörvényt időközben hatályon kívül is helyezték.

A Bartha Attila, a Magyar Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Kutatóközpontja és a Közép-európai Egyetem munkatársa által készített felmérés szerint a stratégiai megállapodást aláíró cégek súlya a teljes magyar exportban közel 35 százalékos, a magánszektorban foglalkoztatottak arányát tekintve viszont csak alig haladja meg a 8 százalékot.

Úgy vélte, a multinacionális nagyvállalatok magyar leányvállalatainak vezetői pedig azt próbálják meg bebizonyítani központjuk számára, hogy a magyarországi bázis továbbra is versenyképes. A stratégiai megállapodások fő jelentősége nem jogi, hanem politikai és kommunikációs természetű.

Martin József Péter, a TI Magyarország ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy az üzleti környezet bizonytalanságai elsősorban az átláthatatlanul működő intézményrendszer és a demokratikus deficit miatt alakultak ki.

A kutatás része egy, az Európai Bizottság támogatásával, 19 uniós országra kiterjedő átfogó, a lobbiszabályozást és lobbizási gyakorlatot vizsgáló felmérésnek. Ennek az összehasonlító eredményét 2015 elején teszi közzé a Bizottság.

Szerző

Ifjú Nobilis a főkommunikátor

Az Origo kirúgási botrányával is összefüggésbe hozott Nobilis Mártont, az üzletember Nobilis Kristóf fiát nevezte ki a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) elnökének Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter. A huszonegynéhány éves Nobilis Márton a Fidesznek is megrendeléseket teljesítő Prestige Media Reklámügynökség Kft. tanácsadója és ügyfélkapcsolati menedzsere volt: ez az a cég, amelyet a volt fideszes államtitkár Várhegyi Attila vezet, és felesége, Várhegyiné Fekete Marianna tulajdona, miközben Várhegyi amúgy Lázár egészen közeli emberének is számít: korábban sokat dolgozott Hódmezővásárhelynek, még Lázár polgármestersége idején.

A Figyelő júniusban írt arról, hogy Nobilis Márton a Prestige Médiától többször is tanácsot adott az Origónak. Június elején a 444.hu számolt be a portál akkori főszerkesztője, Sáling Gergő váratlan elbocsátásáról, amire gyakorlatilag az Origo teljes hír- és a fotórovata felmondott. Távozott a főszerkesztő-helyettes Pethő András is, aki a 444.hu-n írt az Origót ért politikai nyomásgyakorlási kísérletekről. Pethő - "közvetett információira" alapozva - azt írta: "Tudomásom szerint voltak olyan esetek, amikor a politikai jellegű kérések közvetlenül Vaszily Miklóshoz (az Origo Zrt. vezérigazgatójához - a szerk.) futottak be.

Közvetett információim szerint az Origo Zrt. szerződéses viszonyban is áll a Prestige Media Reklámügynökség Kft. nevű céggel, amelyet Várhegyi Attila korábbi fideszes politikus vezet. Ehhez a céghez kötődik egy Nobilis Márton nevű személy, aki rendszeresen fogalmazott meg politikai jellegű kéréseket közvetlenül Vaszily Miklósnak, illetve több esetben közvetlenül Sáling Gergőnek is".

Nobilis 2012 novemberében az önkormányzati tulajdonú Budaörsi Városmarketing Kft. ügyvezetőjeként is szerzett gyakorlatot, bruttó 550 ezer forintos megbízási díjjal.

Nobilis kinevezésével részben véget értek az NKH szakmaiságát firtató találgatásoknak: egy, a kormányzat médiapolitikájára közelről rálátó forrásunk korábban arról beszélt lapunknak, hogy a hivatal várhatóan minden eddiginél szigorúbban ellenőrzi majd az állami reklámköltéseket, ügyelve arra, hogy a kritikus médiumok ne jussanak sok állami hirdetéshez. Ezt részben megerősíti az Együtt-PM Szövetség véleménye is: mint közölték, Nobilis Márton elnöki pozíciója az október 10-én megalakult kormányzati csúcsszerv élén "annak bizonyítéka, hogy a kormány a sajtószabadság további korlátozását" tűzte célul, szerintük Nobilis szerepet játszhatott Sáling eltávolításában. Az NKH pontos feladatköre közben nem pontosan ismert, a Kormányzati Információs Központ korábbi közleménye szerint a hivatal elsődleges feladata, hogy "összehangolja és ellenőrizze a kormányzat reklámokkal és PR-kommunikációval kapcsolatos közbeszerzéseit egységes és szabályozott célkitűzések alapján".

Lázár ugyancsak kinevezte a volt Hír TV-s Krakkó Ákost a Miniszterelnökség sajtófőnökévé. Krakkó a Fidesz-frakció szóvivője is volt, még Lázár frakcióvezetősége idején. Hivatalossá vált Giró-Szász András korábbi kormányszóvivő kinevezése is: november 3-tól ő vezeti a kormányzati kommunikációért felelős államtitkárságot, Kurucz Éva kormányszóvivő főnöke lesz.

Szerző

Ifjú Nobilis a főkommunikátor

Az Origo kirúgási botrányával is összefüggésbe hozott Nobilis Mártont, az üzletember Nobilis Kristóf fiát nevezte ki a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) elnökének Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter. A huszonegynéhány éves Nobilis Márton a Fidesznek is megrendeléseket teljesítő Prestige Media Reklámügynökség Kft. tanácsadója és ügyfélkapcsolati menedzsere volt: ez az a cég, amelyet a volt fideszes államtitkár Várhegyi Attila vezet, és felesége, Várhegyiné Fekete Marianna tulajdona, miközben Várhegyi amúgy Lázár egészen közeli emberének is számít: korábban sokat dolgozott Hódmezővásárhelynek, még Lázár polgármestersége idején.

A Figyelő júniusban írt arról, hogy Nobilis Márton a Prestige Médiától többször is tanácsot adott az Origónak. Június elején a 444.hu számolt be a portál akkori főszerkesztője, Sáling Gergő váratlan elbocsátásáról, amire gyakorlatilag az Origo teljes hír- és a fotórovata felmondott. Távozott a főszerkesztő-helyettes Pethő András is, aki a 444.hu-n írt az Origót ért politikai nyomásgyakorlási kísérletekről. Pethő - "közvetett információira" alapozva - azt írta: "Tudomásom szerint voltak olyan esetek, amikor a politikai jellegű kérések közvetlenül Vaszily Miklóshoz (az Origo Zrt. vezérigazgatójához - a szerk.) futottak be.

Közvetett információim szerint az Origo Zrt. szerződéses viszonyban is áll a Prestige Media Reklámügynökség Kft. nevű céggel, amelyet Várhegyi Attila korábbi fideszes politikus vezet. Ehhez a céghez kötődik egy Nobilis Márton nevű személy, aki rendszeresen fogalmazott meg politikai jellegű kéréseket közvetlenül Vaszily Miklósnak, illetve több esetben közvetlenül Sáling Gergőnek is".

Nobilis 2012 novemberében az önkormányzati tulajdonú Budaörsi Városmarketing Kft. ügyvezetőjeként is szerzett gyakorlatot, bruttó 550 ezer forintos megbízási díjjal.

Nobilis kinevezésével részben véget értek az NKH szakmaiságát firtató találgatásoknak: egy, a kormányzat médiapolitikájára közelről rálátó forrásunk korábban arról beszélt lapunknak, hogy a hivatal várhatóan minden eddiginél szigorúbban ellenőrzi majd az állami reklámköltéseket, ügyelve arra, hogy a kritikus médiumok ne jussanak sok állami hirdetéshez. Ezt részben megerősíti az Együtt-PM Szövetség véleménye is: mint közölték, Nobilis Márton elnöki pozíciója az október 10-én megalakult kormányzati csúcsszerv élén "annak bizonyítéka, hogy a kormány a sajtószabadság további korlátozását" tűzte célul, szerintük Nobilis szerepet játszhatott Sáling eltávolításában. Az NKH pontos feladatköre közben nem pontosan ismert, a Kormányzati Információs Központ korábbi közleménye szerint a hivatal elsődleges feladata, hogy "összehangolja és ellenőrizze a kormányzat reklámokkal és PR-kommunikációval kapcsolatos közbeszerzéseit egységes és szabályozott célkitűzések alapján".

Lázár ugyancsak kinevezte a volt Hír TV-s Krakkó Ákost a Miniszterelnökség sajtófőnökévé. Krakkó a Fidesz-frakció szóvivője is volt, még Lázár frakcióvezetősége idején. Hivatalossá vált Giró-Szász András korábbi kormányszóvivő kinevezése is: november 3-tól ő vezeti a kormányzati kommunikációért felelős államtitkárságot, Kurucz Éva kormányszóvivő főnöke lesz.

Szerző