Határ Győző, az ikon

A ma száz éve született Határ Győzőnek a Szabad Európa Rádióban elmondott könyvkritikáit mi gyűjtöttük egybe a Tevan Kiadóban, Cs. Tóth Jánossal és Lakatos Istvánnal. Irodalomtörténet címen jelent meg, pedig cikk gyűjtemény volt csupán. Mégis, hagytuk, hogy legyen meg Győző kívánsága, hiszen a Kádár-kor egyfajta, kortárs irodalomtörténete rajzolódott ki belőle. Ez tizenöt éve volt, sokat találkoztunk. Együtt böngésztük a levonatokat. Akkor született vele kapcsolatban ez az írás. Ő is látta és nem tartotta lomtárba valónak.

A hegedűvonó fehér szőrébe egy darázs kapaszkodott bele, s amikor a hangszerész meghúzta az „Á” hangot, a húr lenyakazta a rovart. A sárgás-fekete test belehullott a hegedűtestbe a „lélek” mellé. A darázsfej legurult.

A cintányérra esett és egy hang szállt fel a meghasadt kárpitra. A szellem galambja. Az idea egy szál virág, mondta annak idején Határ Győző, behajlik a szára, mintha vetkőzne a sötétség.

A szél megzavarodik, megpörgeti, a csontszáraz faleveleket, elsodorja a csoki-papírt. POR mindenen, ez volna az idő. Maga a múlt. Egy nagy tó ébred benne. S a tél, amely hal képében jön.

„Meghalnék azért, hogy meg ne haljak.” Mondta egy angyal. És nem halt meg. A számok is úgy léteznek, mint a lélek, több alakban és elvont formában (forma nélkül).

„Fájlalsz és fájdalmat mégsem szenvedsz.” Kihez könyörgünk? Csupa kép a képtelen. „Kifordult tükrök” (szöcskék). Szószopogatás, mánia-lektűr. Minden spirituális? Az éj lágy tapasztalat.

A tér álomi, az idő növényi-biológiai tény. Az ábrázolás is kompromisszumoktól vezérelt. A haladás befelé építkezés, ugyanakkor felszámolások (önzések) sorozata, a hit felépítése allegóriák révén úgy, hogy közben a összerakódik egy regény. Maga az én.

A szellemi mag. Az individuum experimentális. A hajtóerő az önirónia. Erő, ami belül alakul át. El kell hitetni magammal, hogy vagyunk!

Ha „vagy-vagy” formában létezel, beengeded magadba az egyéb formátumú teljességeket. Az individuum egy másik személy. Soha nem tekinthetsz magadra ÉN-ként, csak másikként, idegenként. Határ Győző úgy látta magát, mintha az Úr szemén keresztül.

Biztos identitása volt. A modell nélküli művészet szintetikus groteszk. Digitalizált eposzok, szobrok. UFÓ-állagú hologramok.

Itt van a Stílus (Globális Falu), a Klasszikus Reflektor s bevilágítja a szent éjszakát (szentélyt), ami maga a művészet. Schoenberg-opusok. (Cage, Debussy.) Mások megszólalása bennünk. A magunkhoz való szólás. A dialógus folytatódik. Üdv, Határ Győző!

„Félbérletet” is kaphatunk a BKK jegymasináitól

Publikálás dátuma
2014.11.13. 06:12
Akinek rossz tapasztalata volt a jegyautomatákkal, az inkább választja a sorban állást a pénztárnál FOTÓ: NÉPSZAVA
Hiába próbálna bárki is BKK-bérletet váltani a postahivatalokban, csupán vonaljegyet vagy tízdarabos jegytömböt kaphat. A BKK új értékesítési stratégiájának köszönhetően bérleteket már csak a jegypénztáraknál vagy az automatákból vásárolhatnak az utazók - utóbbiak viszont gyakran nem éppen úgy működnek, ahogy azt várnánk, előfordulhat, hogy az utas csak "félbérletet" kap a pénzéért.

November elsejétől felfüggesztették a bérletek és más időkorlátos cikkek - mint például a 24 órás jegy - értékesítését a postákon, a BKK indoklása szerint az "új értékesítési stratégia", a jegy- és bérletkiadó automaták "tömeges" megjelenése miatt - írja a Pénzcentrum.hu.

A döntésben az is közrejátszott, hogy "a BKK a Magyar Postának 5 százalékos jutalékot fizet, ezzel szemben a BKK automaták által eladott termékek után nincs jutalék fizetés" - olvasható a közlekedési központ webportálnak adott válaszában, melyben jelezték: a novemberi bérletvásárlási időszakban az automaták az értékesítések több mint egyharmadát teljesítették.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója az automatákkal kapcsolatban elmondta: jelenleg 215 jegymasina van használatban, a tervek szerint év végéig 270, az újév első hónapjáig pedig már 300 új, a nap 24 órájában működő jegy- és bérletkiadó automata fog üzemelni szerte a fővárosban, a forgalmasabb csomópontoknál pedig ügyfélközpontok is az utazók szolgálatára állnak. A BKK szerint a jegykiadó gépek terjedésével mindenki kényelmesen válthat jegyet vagy bérletet.

A közlekedési szuperközpont a Magyar Postával még nem függesztette fel teljesen a viszonteladói kapcsolatot, hiszen a "kijelölt" postahivatalokban vonaljegyeket és tízdarabos gyűjtőjegyet "egyelőre" még lehet kapni - ahogy egyes újságosoknál vagy élelmiszerboltokban is.

A BKK weblapján az "Értékesítési pontok" fülre kattintva utána is lehet nézni, Budapesten ma még pontosan hol és mennyi jegyárusító hely üzemel a BKK-jegypénztárakon és automatákon kívül.

Ámbár voltak akik jelezték: ezek száma is lassan, de biztosan csökken - például nem lehet már jegyet venni az újpesti Fornettisnél vagy a Thököly úti CBA-ban.

Mindemellett továbbra is lehet jegyeket váltani a BKK-buszok sofőrjeinél - 350 forint helyett 450 forintért. Bérlet azonban már csak a jegypénztáraknál vagy az automatákból vásárolható.

Vagyis: indulhat a nagy budapesti jegykiadó-masina vadászat. A gépekkel nem is lenne probléma, ha lenne belőlük elég - a januári határidőig beígért 300 automata is kevés egy ekkora városban - és talán az is elvárás lenne, hogy a már meglévők rendesen működjenek.

Bár a BKK szerint az eddig üzembe állított automaták elnyerték az utazók bizalmát, több alkalommal is előfordult, hogy a modern, érintőképernyős csodamasinák bizony megizzasztották az utasokat. Három példa a sok közül:

Még májusban a Cink.hu közölt egy írást, miszerint a tízdarabos gyűjtőtömb jegyeit egyesével nyomta ki a gép, ezért ha az utas jegytömböt tervez vásárolni, nem árt, ha tűzőgépet is visz magával.

A napokban pedig a BKV-Figyelő blogon hívták fel az utasok figyelmét arra, hogy a tűzőgép mellett egy ollóval is egészítsék ki utazási eszköztárukat, mivel előfordul, hogy több jegy vásárlása esetén azokat egyetlen papírlapra nyomtatja a gép - ahogy megtörtént az is, hogy az utas csupán egyetlen jegyet szeretett volna vásárolni, ám helyette "másfelet" kapott, természetesen akkora papíron, hogy az sehogy sem fért be a jegylyukasztó gépezetbe.

A BKK ugyanakkor mindenkit megnyugtat: ezek csak "szórványos" esetek - néha előfordul, hogy a jegyeket nem a megfelelő helyen metszi el a gép. Tájékoztatásuk szerint a hibás jegyeket vissza kell vinni valamelyik ügyfélközpontba, ahol az ügyet kivizsgálják és visszaadják a pénzt.

Mint kiderült, ez mégsem annyira egyszerű, mint ahogy azt a BKK leírja. A Tékozló Homár blogon jelent meg egy rákoscsabai férfi története, aki két darab bérletet szeretett volna vásárolni az egyik kényelmes vásárlást elősegítő automatából - egyet magának egyet pedig a fiának.

Húszezer forintot fizetett, ám csak két "félbérletet" kapott - rosszul nyomtatott a masina, a szabályos tömegközlekedéshez szükséges bérletinformációk fele hiányzott a papírról, ráadásul a gép a visszajárót sem adta ki.

A telefonos ügyfélszolgálaton kedvesen elmondták, hogy fel kell keresni egy ügyfélközpontot, ahol kicserélik a bérleteket, az ügyet kivizsgálják, ha jogos, az utasok a visszajárót is megkapják.

Az ügyfélközpontban azonban kijelentették, a dolog nem ennyire egyszerű: jegyzőkönyvet kell készíteni, az ügyet pedig továbbítják a panaszkezelő osztályra, ahol ha egy minimum 30 napos vizsgálat után kiderül, hogy jogos a panasz, akkor kártalanítják az ügyfelet.

Arra a kérdésre, hogy addig mégis hogyan közlekedjenek, a BKK munkatársa azt válaszolta a pórul járt utasoknak: "Egyszerű. Vegyenek másik bérletet".

Szerző

„Félbérletet” is kaphatunk a BKK jegymasináitól

Publikálás dátuma
2014.11.13. 06:12
Akinek rossz tapasztalata volt a jegyautomatákkal, az inkább választja a sorban állást a pénztárnál FOTÓ: NÉPSZAVA
Hiába próbálna bárki is BKK-bérletet váltani a postahivatalokban, csupán vonaljegyet vagy tízdarabos jegytömböt kaphat. A BKK új értékesítési stratégiájának köszönhetően bérleteket már csak a jegypénztáraknál vagy az automatákból vásárolhatnak az utazók - utóbbiak viszont gyakran nem éppen úgy működnek, ahogy azt várnánk, előfordulhat, hogy az utas csak "félbérletet" kap a pénzéért.

November elsejétől felfüggesztették a bérletek és más időkorlátos cikkek - mint például a 24 órás jegy - értékesítését a postákon, a BKK indoklása szerint az "új értékesítési stratégia", a jegy- és bérletkiadó automaták "tömeges" megjelenése miatt - írja a Pénzcentrum.hu.

A döntésben az is közrejátszott, hogy "a BKK a Magyar Postának 5 százalékos jutalékot fizet, ezzel szemben a BKK automaták által eladott termékek után nincs jutalék fizetés" - olvasható a közlekedési központ webportálnak adott válaszában, melyben jelezték: a novemberi bérletvásárlási időszakban az automaták az értékesítések több mint egyharmadát teljesítették.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója az automatákkal kapcsolatban elmondta: jelenleg 215 jegymasina van használatban, a tervek szerint év végéig 270, az újév első hónapjáig pedig már 300 új, a nap 24 órájában működő jegy- és bérletkiadó automata fog üzemelni szerte a fővárosban, a forgalmasabb csomópontoknál pedig ügyfélközpontok is az utazók szolgálatára állnak. A BKK szerint a jegykiadó gépek terjedésével mindenki kényelmesen válthat jegyet vagy bérletet.

A közlekedési szuperközpont a Magyar Postával még nem függesztette fel teljesen a viszonteladói kapcsolatot, hiszen a "kijelölt" postahivatalokban vonaljegyeket és tízdarabos gyűjtőjegyet "egyelőre" még lehet kapni - ahogy egyes újságosoknál vagy élelmiszerboltokban is.

A BKK weblapján az "Értékesítési pontok" fülre kattintva utána is lehet nézni, Budapesten ma még pontosan hol és mennyi jegyárusító hely üzemel a BKK-jegypénztárakon és automatákon kívül.

Ámbár voltak akik jelezték: ezek száma is lassan, de biztosan csökken - például nem lehet már jegyet venni az újpesti Fornettisnél vagy a Thököly úti CBA-ban.

Mindemellett továbbra is lehet jegyeket váltani a BKK-buszok sofőrjeinél - 350 forint helyett 450 forintért. Bérlet azonban már csak a jegypénztáraknál vagy az automatákból vásárolható.

Vagyis: indulhat a nagy budapesti jegykiadó-masina vadászat. A gépekkel nem is lenne probléma, ha lenne belőlük elég - a januári határidőig beígért 300 automata is kevés egy ekkora városban - és talán az is elvárás lenne, hogy a már meglévők rendesen működjenek.

Bár a BKK szerint az eddig üzembe állított automaták elnyerték az utazók bizalmát, több alkalommal is előfordult, hogy a modern, érintőképernyős csodamasinák bizony megizzasztották az utasokat. Három példa a sok közül:

Még májusban a Cink.hu közölt egy írást, miszerint a tízdarabos gyűjtőtömb jegyeit egyesével nyomta ki a gép, ezért ha az utas jegytömböt tervez vásárolni, nem árt, ha tűzőgépet is visz magával.

A napokban pedig a BKV-Figyelő blogon hívták fel az utasok figyelmét arra, hogy a tűzőgép mellett egy ollóval is egészítsék ki utazási eszköztárukat, mivel előfordul, hogy több jegy vásárlása esetén azokat egyetlen papírlapra nyomtatja a gép - ahogy megtörtént az is, hogy az utas csupán egyetlen jegyet szeretett volna vásárolni, ám helyette "másfelet" kapott, természetesen akkora papíron, hogy az sehogy sem fért be a jegylyukasztó gépezetbe.

A BKK ugyanakkor mindenkit megnyugtat: ezek csak "szórványos" esetek - néha előfordul, hogy a jegyeket nem a megfelelő helyen metszi el a gép. Tájékoztatásuk szerint a hibás jegyeket vissza kell vinni valamelyik ügyfélközpontba, ahol az ügyet kivizsgálják és visszaadják a pénzt.

Mint kiderült, ez mégsem annyira egyszerű, mint ahogy azt a BKK leírja. A Tékozló Homár blogon jelent meg egy rákoscsabai férfi története, aki két darab bérletet szeretett volna vásárolni az egyik kényelmes vásárlást elősegítő automatából - egyet magának egyet pedig a fiának.

Húszezer forintot fizetett, ám csak két "félbérletet" kapott - rosszul nyomtatott a masina, a szabályos tömegközlekedéshez szükséges bérletinformációk fele hiányzott a papírról, ráadásul a gép a visszajárót sem adta ki.

A telefonos ügyfélszolgálaton kedvesen elmondták, hogy fel kell keresni egy ügyfélközpontot, ahol kicserélik a bérleteket, az ügyet kivizsgálják, ha jogos, az utasok a visszajárót is megkapják.

Az ügyfélközpontban azonban kijelentették, a dolog nem ennyire egyszerű: jegyzőkönyvet kell készíteni, az ügyet pedig továbbítják a panaszkezelő osztályra, ahol ha egy minimum 30 napos vizsgálat után kiderül, hogy jogos a panasz, akkor kártalanítják az ügyfelet.

Arra a kérdésre, hogy addig mégis hogyan közlekedjenek, a BKK munkatársa azt válaszolta a pórul járt utasoknak: "Egyszerű. Vegyenek másik bérletet".

Szerző