November elsejétől felfüggesztették a bérletek és más időkorlátos cikkek - mint például a 24 órás jegy - értékesítését a postákon, a BKK indoklása szerint az "új értékesítési stratégia", a jegy- és bérletkiadó automaták "tömeges" megjelenése miatt - írja a Pénzcentrum.hu.
A döntésben az is közrejátszott, hogy "a BKK a Magyar Postának 5 százalékos jutalékot fizet, ezzel szemben a BKK automaták által eladott termékek után nincs jutalék fizetés" - olvasható a közlekedési központ webportálnak adott válaszában, melyben jelezték: a novemberi bérletvásárlási időszakban az automaták az értékesítések több mint egyharmadát teljesítették.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója az automatákkal kapcsolatban elmondta: jelenleg 215 jegymasina van használatban, a tervek szerint év végéig 270, az újév első hónapjáig pedig már 300 új, a nap 24 órájában működő jegy- és bérletkiadó automata fog üzemelni szerte a fővárosban, a forgalmasabb csomópontoknál pedig ügyfélközpontok is az utazók szolgálatára állnak. A BKK szerint a jegykiadó gépek terjedésével mindenki kényelmesen válthat jegyet vagy bérletet.
A közlekedési szuperközpont a Magyar Postával még nem függesztette fel teljesen a viszonteladói kapcsolatot, hiszen a "kijelölt" postahivatalokban vonaljegyeket és tízdarabos gyűjtőjegyet "egyelőre" még lehet kapni - ahogy egyes újságosoknál vagy élelmiszerboltokban is.
A BKK weblapján az "Értékesítési pontok" fülre kattintva utána is lehet nézni, Budapesten ma még pontosan hol és mennyi jegyárusító hely üzemel a BKK-jegypénztárakon és automatákon kívül.
Ámbár voltak akik jelezték: ezek száma is lassan, de biztosan csökken - például nem lehet már jegyet venni az újpesti Fornettisnél vagy a Thököly úti CBA-ban.
Mindemellett továbbra is lehet jegyeket váltani a BKK-buszok sofőrjeinél - 350 forint helyett 450 forintért. Bérlet azonban már csak a jegypénztáraknál vagy az automatákból vásárolható.
Vagyis: indulhat a nagy budapesti jegykiadó-masina vadászat. A gépekkel nem is lenne probléma, ha lenne belőlük elég - a januári határidőig beígért 300 automata is kevés egy ekkora városban - és talán az is elvárás lenne, hogy a már meglévők rendesen működjenek.
Bár a BKK szerint az eddig üzembe állított automaták elnyerték az utazók bizalmát, több alkalommal is előfordult, hogy a modern, érintőképernyős csodamasinák bizony megizzasztották az utasokat. Három példa a sok közül:
Még májusban a Cink.hu közölt egy írást, miszerint a tízdarabos gyűjtőtömb jegyeit egyesével nyomta ki a gép, ezért ha az utas jegytömböt tervez vásárolni, nem árt, ha tűzőgépet is visz magával.
A napokban pedig a BKV-Figyelő blogon hívták fel az utasok figyelmét arra, hogy a tűzőgép mellett egy ollóval is egészítsék ki utazási eszköztárukat, mivel előfordul, hogy több jegy vásárlása esetén azokat egyetlen papírlapra nyomtatja a gép - ahogy megtörtént az is, hogy az utas csupán egyetlen jegyet szeretett volna vásárolni, ám helyette "másfelet" kapott, természetesen akkora papíron, hogy az sehogy sem fért be a jegylyukasztó gépezetbe.
A BKK ugyanakkor mindenkit megnyugtat: ezek csak "szórványos" esetek - néha előfordul, hogy a jegyeket nem a megfelelő helyen metszi el a gép. Tájékoztatásuk szerint a hibás jegyeket vissza kell vinni valamelyik ügyfélközpontba, ahol az ügyet kivizsgálják és visszaadják a pénzt.
Mint kiderült, ez mégsem annyira egyszerű, mint ahogy azt a BKK leírja. A Tékozló Homár blogon jelent meg egy rákoscsabai férfi története, aki két darab bérletet szeretett volna vásárolni az egyik kényelmes vásárlást elősegítő automatából - egyet magának egyet pedig a fiának.
Húszezer forintot fizetett, ám csak két "félbérletet" kapott - rosszul nyomtatott a masina, a szabályos tömegközlekedéshez szükséges bérletinformációk fele hiányzott a papírról, ráadásul a gép a visszajárót sem adta ki.
A telefonos ügyfélszolgálaton kedvesen elmondták, hogy fel kell keresni egy ügyfélközpontot, ahol kicserélik a bérleteket, az ügyet kivizsgálják, ha jogos, az utasok a visszajárót is megkapják.
Az ügyfélközpontban azonban kijelentették, a dolog nem ennyire egyszerű: jegyzőkönyvet kell készíteni, az ügyet pedig továbbítják a panaszkezelő osztályra, ahol ha egy minimum 30 napos vizsgálat után kiderül, hogy jogos a panasz, akkor kártalanítják az ügyfelet.
Arra a kérdésre, hogy addig mégis hogyan közlekedjenek, a BKK munkatársa azt válaszolta a pórul járt utasoknak: "Egyszerű. Vegyenek másik bérletet".