Előfizetés

A dohányipar ellenáll az államosításnak

Publikálás dátuma
2014.11.19. 17:00
Fotó: Népszava
A dohányipari szereplők elfogadhatatlannak tartják a kormányzat legújabb törvényjavaslatát, amely előzetes szakmai konzultáció nélkül államosítaná a dohánytermékek nagykereskedelmét - közölte a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége (DBMSZ).

A dohányipari vállalatok álláspontja szerint az intézkedés felesleges, költséges, bonyolulttá teszi a kiskereskedelmi ellátást, valamint sérti a szabad verseny és a vállalkozás szabadságának Alaptörvénybe foglalt jogát, az EU Alapjogi Chartát, emellett az uniós és hazai versenyszabályokat is.

A dohányipari szereplők értetlenül állnak a törvényjavaslat indokolásának "egyes nemkívánatos piaci jelenségekkel" és "káros nagykereskedői magatartásokkal" kapcsolatos állításai előtt, mert nem érzékeltek olyan horderejű problémákat a piacon, amelyek az átmeneti időszak átlagos nehézségeit meghaladnák, és amelyek a piaci folyamatokba történő ilyen drasztikus beavatkozást indokolnák.

Nem helytálló az az állítás sem a DBMSZ tagjai szerint, hogy a gyártók nagykereskedelmi tevékenységüket változatlanul folytathatják. A dohány-kiskereskedelmi ellátó klasszikus nagykereskedelmi tevékenységet végez, még ha a törvény ki is veszi a nagykereskedelmi definíció hatálya alól. A törvényjavaslat elfogadásával akár 700-800 közvetlen és közvetett munkahely szűnhet meg - figyelmeztet a szövetség.

Egy jogállamban elfogadhatatlannak tartja a DBMSZ, hogy az állam zárt eljárásban, nem transzparens szempontrendszer alapján válasszon ki egy olyan koncessziós jogosultat, aki évente jelentős extraprofitot érhet el minimális üzleti kockázattal, melyet a dohányipari vállalkozások és a fogyasztók finanszíroznak.

Szerkesztőbizottság a HVG élén

A HVG-t és a hvg.hu-t kiadó cég vezetője és a januártól integráltan működő szerkesztőség megállapodott arról, hogy egy átmeneti időre négyfős közös szerkesztőbizottság irányítja majd a lapot és a portált - írta a hvg.hu szerdán.

A honlapon olvasható írás szerint azt követően, hogy a HVG és a hvg.hu szerkesztősége közösen állást foglalt Sztaniszláv András főszerkesztői kinevezése ellen, a kiadó vezetője és a januártól integráltan működő szerkesztőség megállapodott arról, hogy egy átmeneti időre négyfős közös szerkesztőbizottság irányítja majd a lapot és a szájtot.
A szerkesztőbizottság tagja Jakus Ibolya, Neizer Anita, Juhász Gábor és Nagy Iván Zsolt.

A megállapodás értelmében az integrált főszerkesztő kinevezéséig tart a testület mandátuma. Ez idő alatt a kiadó vezetése és a szerkesztőségi irányító testület szorosan együttműködik az integráció megvalósításában - olvasható a hvg.hu-n.

Hétfőn írt arról a hvg.hu, hogy január elsejétől Sztaniszláv András főszerkesztő irányítása alatt, integrálva folytatja tevékenységét a HVG print- és online-szerkesztősége. A közlemény szerint Sztaniszláv András újságírást, majd médiamenedzsmentet tanult a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán, vendéghallgató volt a University of California (Berkeley) Graduate School of Journalism szakán, ahol oknyomozó újságírás-, sportújságírás- és magazinkészítés-képzésen vett részt.

Mint írták, a főszerkesztő kiválasztásánál a print- és internetes szakmai tudás mellett fontos szempont volt a nemzetközi tapasztalat és kapcsolatrendszer, a sokoldalúság, az innovatív gondolkozás és a politikai függetlenség. Az új főszerkesztő első nagy feladata a szerkesztőségi integráció megvalósítása lesz. Ezen belül a hetilap és a hírportál stratégiájának összehangolása, a szükséges változtatások végrehajtása, a HVG tartalomszolgáltatási tevékenységének megerősítése, bővítése áll majd munkája középpontjában. A HVG Zrt. egyszemélyes részvénytársaságként működik tovább, vezérigazgatója továbbra is Szauer Péter lesz - állt a hétfői cikkben.

A valasz.hu kedden arról írt, hogy a HVG és a hvg.hu szerkesztőségében megdöbbenést keltett, hogy január 1-jétől Sztaniszláv András lesz a főszerkesztő. A kommunikációs szakember ugyanis korábban Szekeres Imre sajtósaként működött, szlovákiai bejegyzésű cégét pedig Welsz Tamásnak adta el - írták.

A valasz.hu szerdán arról az értesüléséről írt, hogy a HVG kiadóigazgatója engedett a szerkesztőségi nyomásnak, mégsem Sztaniszláv András lesz a hetilap főszerkesztője. Tudomásunk szerint arra jutott a szerkesztőség: "ilyen főnök nem kell" (erre 36-an szavaztak, 7-en tartózkodtak, 7-en pedig nem akartak lázadni), és Szauer szerdán engedett is a nyomásnak.

A nol.hu is arról írt szerdán, hogy az elmúlt két napban felbolydult méhkashoz hasonlított a HVG és a hvg.hu két szerkesztősége, miután kiderült, hogy a tulajdonosok által hétfőn megnevezett új főszerkesztő, Sztaniszláv András korábban Welsz Tamással üzletelt. Sztaniszláv 2009-ben adta el szlovákiai bejegyzésű limuzincégét az idén tavasszal elhunyt Welsz Tamásnak, aki Simon Gábor csalási ügyében vált ismertté. Mindkét szerkesztőség részéről többen azt is kifogásolták, hogy Sztaniszláv korábban a Miniszterelnöki Hivatalban Szekeres Imre szocialista politikus sajtósaként dolgozott. A Népszabadság információi szerint a két szerkesztőség közösen lépett fel Sztaniszlávval szemben.
Az MTI szerdán délelőtt kereste Szauer Péter vezérigazgatót, aki elhárította a megkeresést.

Szerkesztőbizottság a HVG élén

A HVG-t és a hvg.hu-t kiadó cég vezetője és a januártól integráltan működő szerkesztőség megállapodott arról, hogy egy átmeneti időre négyfős közös szerkesztőbizottság irányítja majd a lapot és a portált - írta a hvg.hu szerdán.

A honlapon olvasható írás szerint azt követően, hogy a HVG és a hvg.hu szerkesztősége közösen állást foglalt Sztaniszláv András főszerkesztői kinevezése ellen, a kiadó vezetője és a januártól integráltan működő szerkesztőség megállapodott arról, hogy egy átmeneti időre négyfős közös szerkesztőbizottság irányítja majd a lapot és a szájtot.
A szerkesztőbizottság tagja Jakus Ibolya, Neizer Anita, Juhász Gábor és Nagy Iván Zsolt.

A megállapodás értelmében az integrált főszerkesztő kinevezéséig tart a testület mandátuma. Ez idő alatt a kiadó vezetése és a szerkesztőségi irányító testület szorosan együttműködik az integráció megvalósításában - olvasható a hvg.hu-n.

Hétfőn írt arról a hvg.hu, hogy január elsejétől Sztaniszláv András főszerkesztő irányítása alatt, integrálva folytatja tevékenységét a HVG print- és online-szerkesztősége. A közlemény szerint Sztaniszláv András újságírást, majd médiamenedzsmentet tanult a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán, vendéghallgató volt a University of California (Berkeley) Graduate School of Journalism szakán, ahol oknyomozó újságírás-, sportújságírás- és magazinkészítés-képzésen vett részt.

Mint írták, a főszerkesztő kiválasztásánál a print- és internetes szakmai tudás mellett fontos szempont volt a nemzetközi tapasztalat és kapcsolatrendszer, a sokoldalúság, az innovatív gondolkozás és a politikai függetlenség. Az új főszerkesztő első nagy feladata a szerkesztőségi integráció megvalósítása lesz. Ezen belül a hetilap és a hírportál stratégiájának összehangolása, a szükséges változtatások végrehajtása, a HVG tartalomszolgáltatási tevékenységének megerősítése, bővítése áll majd munkája középpontjában. A HVG Zrt. egyszemélyes részvénytársaságként működik tovább, vezérigazgatója továbbra is Szauer Péter lesz - állt a hétfői cikkben.

A valasz.hu kedden arról írt, hogy a HVG és a hvg.hu szerkesztőségében megdöbbenést keltett, hogy január 1-jétől Sztaniszláv András lesz a főszerkesztő. A kommunikációs szakember ugyanis korábban Szekeres Imre sajtósaként működött, szlovákiai bejegyzésű cégét pedig Welsz Tamásnak adta el - írták.

A valasz.hu szerdán arról az értesüléséről írt, hogy a HVG kiadóigazgatója engedett a szerkesztőségi nyomásnak, mégsem Sztaniszláv András lesz a hetilap főszerkesztője. Tudomásunk szerint arra jutott a szerkesztőség: "ilyen főnök nem kell" (erre 36-an szavaztak, 7-en tartózkodtak, 7-en pedig nem akartak lázadni), és Szauer szerdán engedett is a nyomásnak.

A nol.hu is arról írt szerdán, hogy az elmúlt két napban felbolydult méhkashoz hasonlított a HVG és a hvg.hu két szerkesztősége, miután kiderült, hogy a tulajdonosok által hétfőn megnevezett új főszerkesztő, Sztaniszláv András korábban Welsz Tamással üzletelt. Sztaniszláv 2009-ben adta el szlovákiai bejegyzésű limuzincégét az idén tavasszal elhunyt Welsz Tamásnak, aki Simon Gábor csalási ügyében vált ismertté. Mindkét szerkesztőség részéről többen azt is kifogásolták, hogy Sztaniszláv korábban a Miniszterelnöki Hivatalban Szekeres Imre szocialista politikus sajtósaként dolgozott. A Népszabadság információi szerint a két szerkesztőség közösen lépett fel Sztaniszlávval szemben.
Az MTI szerdán délelőtt kereste Szauer Péter vezérigazgatót, aki elhárította a megkeresést.