főtitkár;Kiss Csaba;Magyar Kerékpárosklub;Genertel biztosító;kerékpárhasználat;biciklis balesetek;

A kerékpárosnak is jól jöhet a felelősségbiztosítás, ha ő okoz kárt vagy balesetet FOTÓ: SZALMÁS PÉTER

- Biztosítva, két keréken

Egyre több kerékpáros van az utakon, ennek megfelelően több a biciklis baleset is - olvashattuk néhány hete egy biztosító közleményében, ugyanakkor 2013-as rendőrségi statisztikák szerint a balesetek száma nem nőtt, hanem stagnált. Ennek ellenére balesetek történnek, éppen ezért nem szabad megfeledkezni a drótszamarak biztosításáról sem, ennek hiányában baj esetén akár milliókat is fizethet a kerékpáros, ha ő a hibás.

A biciklisek számának növekedését a Magyar Kerékpárosklub 2014-es - a TNS Hoffman piackutató céggel közösen készített - felmérése is alátámasztja, amely szerint Magyarország negyedik helyen áll Európában a rendszeres kerékpárhasználat tekintetében, hazánkat csupán Finnország, Dánia és az első helyen álló Hollandia előzi meg.

A magyarországi adatok azt mutatják, hogy a kerékpárhasználat országos szinten állandó 40 százalékot mutat, ám Budapesten belül látványos növekedés figyelhető meg: 13-ról 17 százalékra nőtt a biciklisek aránya az elmúlt három évben.

Kérdés: vajon a gyakoribb kerékpárhasználat több kerékpáros balesetet eredményez a közutakon?

A Genertel biztosító nemrégiben nyilvánosságra hozott közleménye szerint - amelyben társaságuk egyedülálló, a kötelező gépjármű felelősségbiztosításhoz (kgfb) tartozó kerékpáros biztosítását kínálják - a kerékpáron közlekedők számával bizony nőtt a biciklis balesetek száma is: adataik szerint 2011-ben 1814, míg 2012-ben már 2004 személyi sérüléses balesetet okoztak a kerékpárosok.

A Kerékpárosklub azonban épp ennek ellenkezőjét állítja: szerintük minél többen közlekednek kerékpárral, annál jobb a közlekedésbiztonság.

Állításukat az Országos Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottságával (ORFK-OBB) közösen tartott sajtótájékoztatón is alátámasztották, ahol Kiss Csaba, az ORFK-OBB főtitkára beszélt arról, hogy az elmúlt években jelentősen csökkent (20 ezerről 15 ezerre) a személyi sérüléses balesetek száma.

A kerékpáros balesetek száma sem nőtt, hanem stagnált, a kerékpárral okozott, illetve kerékpárral elszenvedett halálos balesetek száma pedig jelentősen csökkent.

Ennek ellenére nem szabad megfeledkezni a biciklis biztosításokról, hiszen ha a kerékpáros hibájából mégis baleset történik, a károkozás akár kisebb vagyonba is kerülhet a pórul járt kerékpárosnak.

Erre hívta fel a figyelmet néhány hete a Genertel biztosító társaság is. Bár a biciklis biztosítás nem nagy újdonság - több biztosítónál már évek óta lehet kötni csak a biciklikre szóló önálló felelősségbiztosítást - a Genertel most abban újított, hogy a kerékpáros biztosítást a kgfb kiegészítéseként ajánlja.

Mint írják, a budapesti kerékpárosok 70 százalékának, míg a vidékiek 44 százalékának van autója, ők élhetnek a lehetőséggel.

A biztosítás az egész családra egységesen érvényes, a fedezeti körbe pedig bármilyen kerékpár használata - így például a Bubi is - beletartozik, ám évente csak egy kár térítésére használható fel.

Kerékpárosklub tagoknak automatikusan jár baleset- és felelősségbiztosítás, ám a társaság arra is felhívja a figyelmet, hogy egyes élet- vagy lakásbiztosítások ugyancsak tartalmaznak biciklikre (is) vonatkozó biztosítást - vagyis mielőtt újabbat kötnénk, érdemes ellenőrizni, lakásbiztosításunk mit is foglal magába, így elkerülhetjük, hogy azonos kockázatra egyszerre két biztosítást kössünk.

Bűncselekmény hiányában elutasította a Központi Nyomozó Főügyészség a Civil Összefogás Fórum (CÖF) vesztegetés feljelentésének elmulasztása miatt tett feljelentését - közölte Keresztes Imre főügyész szerdán.