minősítés;Pető Intézet;akkreditáció;MAB;

2014-12-11 18:31:00

Ismét terítéken a Pető-ügy

Pénteken tárgyalja a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) a Pető Intézet, pontosabban a ma már önálló Pető András Főiskola intézményakkreditációjának ügyét - értesült lapunk. Forrásaink szerint a jogi és tudományos aggályok ellenére az intézmény meg is kapja majd a minősítést, holott, - mint megírtuk - több mint két éve húzódik a sérült gyermekekkel foglalkozó szakemberek képzését végző Pető intézményakkreditációs ügye, mert az intézet sorozatosan nem felelt meg a felsőoktatási intézmények elé állított elvárásoknak, s ez a helyzet nem változott, csak romlott azóta, hogy önálló főiskolává alakult.

A MAB elnöke még áprilisban tájékoztatta lapunkat arról, hogy folytatódik a monitorvizsgálat a Petőben, miután ismételt látogatóbizottságot rendeltek az intézetbe. Balázs Ervin akkor azt mondta, várhatóan májusban látogatják meg az intézményt, és reményét fejezte ki, hogy még abban a tanévben ismét napirendre kerülhet az ügy a bizottság ülésén. Ám ez nem történt meg, sőt, noha szeptember 1-től a korábban alapítványi formában működő intézmény főiskolává alakult - mely nem jogutódja elődjének! -, az eljárás nem újrakezdődött, csak tovább húzódott.

Még 2012-ben az intézmény konduktor alapképzési szakjára ugyanis 2017. december 31-ig hatályos akkreditációt adott ki a MAB, miközben az intézményakkreditáció, azaz a minőséghitelesítés 2016 végéig szól úgy, hogy a testület maga is megállapította: a Pető Intézet számos felsőoktatási követelménynek nem felel meg. Éppen ezért indították el a monitor vizsgálatot, melyet a rendszeres ellenőrzések ellenére sem lehetett lezárni, hiszen - mint azt korábban Balázs Ervin lapunknak meg is erősítette - elsősorban személyi jellegű, a képzést érintő fenntartásai voltak és vannak az akkreditációs bizottságnak.

Forrásaink akkor azt állították, a minősítéshez szükséges feltételek korántsem teljesülnek az intézményben, hiszen a Petőben oktatott tárgyak programja ellentmondásos, bizonyos, a konduktori munkához elengedhetetlen egészségügyi alapismeretek hiányoznak a tantervből, ráadásul egyre kevesebb a megfelelő képzettségű és felkészültségű oktató, sőt, van olyan tanszék, amelyen mára mindössze egy tudományos fokozattal rendelkező tanár dolgozik. A hiányosságok orvoslására máig nem került sor, sőt azóta állítólag még romlott is a helyzet, hiszen - forrásaink szerint - az egyedülálló rehabilitációs tevékenységű konduktor szakemberek képzését végzők közül újabb elismert oktatóktól vált meg főiskolává alakulását követően a Pető. Így viszont sem oktatói létszámában, sem pedig az átadott ismeretanyag minőségében nem felelhet meg a felsőoktatási minőségakkreditációs feltételeknek az intézmény, mely azonban a közvetlen állami fenntartás alá kerülése folytán jelentős kormányzati hátszéllel várja a MAB-ülést.