Szilágyi Zoltán, az Országgyűlés sajtófőnöke a házbizottság vasárnapi ülése után elmondta, hogy a Fidesz kezdeményezésére kedden déltől lesz rendkívüli ülés, ezen az Áder János által az Országgyűlésnek megfontolásra visszaküldött két törvényt, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló, valamint a kereskedelemről szóló törvény módosítását vitatják meg.
Mindkettőt december 9-én fogadta el az Országgyűlés. Az épített környezetről szóló jogszabály módosításával a parlament újraszabályozta a plázák építésének lehetőségét, a kereskedelmi törvény átírásával pedig 2018-tól megtiltotta a napi fogyasztási cikkek árusítását azoknak a nagyobb üzleteknek, amelyek nem képesek nyereséget termelni két egymást követő évben.
Áder János a kereskedelmi törvényt uniós szabályokra és uniós bírósági állásfoglalásra hivatkozva küldte vissza. Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvénymódosítást - amely a 400 négyzetméternél nagyobb bruttó alapterületű kereskedelmi építmények építésének, átalakításának és bővítésének építésügyi hatósági engedélyezési eljárási szabályait állapítja meg - a többi között a szakhatóságokkal kapcsolatos szabályozása miatt tartja aggályosnak a köztársasági elnök.
Az már korábban eldőlt, hogy kedd reggel az MSZP kezdeményezésére tart a parlament rendkívüli ülést az útdíjjal kapcsolatban. Az MSZP országgyűlési határozati javaslatban rögzítené, hogy az M0-s és a bevezető autópályaszakaszok jövőre is díjmentesen használhatók. A szocialisták rendkívüli ülést összehívó kezdeményezését az LMP és a független képviselők is támogatták.
Az Országgyűlés honlapján olvasható napirendi javaslat szerint a két visszaküldött törvény esetén előbb a törvényalkotási bizottság jelentését és annak módosító javaslatát vitatják meg a képviselők, majd zárószavazás lesz a törvényekről.
A reggeli és a déli ülés is napirend előtti felszólalásokkal kezdődik, és mindkettőn elhangzanak majd interpellációk, azonnali kérdések és kérdések. Az Országgyűlés várhatóan 18 órakor fejezi be munkáját.
Korábban írtuk az útdíjjal kapcsolatban
Az agglomerációban nemet mondanak az útdíjra
Előzetes hatástanulmány, valamint szakmai és társadalmi egyeztetés hiányában a fővárosi agglomerációs települések és Budapest érintett kerületeinek képviselői elutasítják a kormány azon tervét, hogy a Budapestre befutó autópályák körgyűrűn belüli részei, valamint az M0 egyes szakaszai fizetőssé váljanak.
Pest megye a döntés átgondolását kéri
A főváros környéki települések lakosságának érdekében a Pest megyei önkormányzat arra kéri a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy gondolja át az M0-s bizonyos részeinek, illetve az autópályák budapesti bevezető szakaszainak fizetőssé tételét - közölte az önkormányzat hivatalának sajtófőnöke.
Ambrus András a fideszes vezetésű megyei közgyűlés véleményét tolmácsolva egyebek mellett azt írta: az agglomerációban két és fél millió ember él, ebből mintegy 800 ezren a főváros körüli településeken. A Pest megyében dolgozó emberek közül minden háromból kettő másik településre jár át munkába, az érintettek száma 309 ezer, közülük 198 ezren a főváros közvetlen közelében élnek és dolgoznak.
Utóbbiakhoz hozzáadva a Budapesten élő, de naponta más településre ingázó 79 ezer munkavállalót jól érzékelhető, hogy a napi ingázás sokak számára létszükséglet - közölte a megyeháza sajtófőnöke.
Hozzátette: a tervezett útdíj nemcsak a munkavállalókat, hanem azokat a családokat is sújtaná, akiknek a gyermekei más településen járnak iskolába, óvodába, esetleg sportolni.
Komoly nehézséget okozna továbbá, hogy néhány járásközpont, illetve a területi ellátást nyújtó egészségügyi intézmények csak az érintett autópályákon érhetők el - érvelt a közgyűlés nevében Ambrus András.
Tarlós próbaidős útdíjat akar
Egyéves próbaidőszakot javasol az útdíj bevezetésénél a fideszes kerületi polgármesterek többsége és Tarlós István. Budapest főpolgármestere hétfőn budapesti sajtótájékoztatóján beszélt erről. A fővárosi ellenzék továbbra is elutasítja az útdíj bevezetését.
Tarlós István az útdíj tervezett bevezetése miatt a kerületi polgármesterekkel folytatott egyeztetés után azt mondta: azt kérik a kormánytól, hogy ha bevezetik az útdíjat, akkor legyen egy egyéves próbaidőszak, ezalatt mérjék a forgalmat az utakon, vizsgálják az útdíj hatásait. Ezután pedig összegezzék a tapasztalatokat, és ha kell, akkor változtassanak - fűzte hozzá.
Karácsony Gergely (Párbeszéd Magyarországért) szerint az útdíj bevezetéséről szóló elképzelés egyszerű pénzbehajtás, és nem illeszkedik semmilyen közlekedésszervezési koncepcióba. A zuglói polgármester az egyeztetés után újságíróknak azt mondta: a találkozó célja valószínűleg az volt, hogy lecsitítsák a fideszes polgármestereket. Egyik budapesti kerületnek sem érdeke, hogy az M0-ás fizetős legyen - jelentette ki.