Nemzeti Kommunikációs Hivatal;Nobilis Márton;reklámszakember;

2014-12-24 06:03:00

Reklámszakembereket keresnek

Tanácstalanság és káosz uralkodik a Nemzeti Kommunikációs Hivatalban: lassan három hónapja működik az állami reklámköltések felett diszponáló szuperintézmény, ám forrásaink szerint „konkrét szakmai munka” még nem folyt a hivatalban - jelenleg marketingeseket, PR-osokat keresnek, ugyanis az induló gárdában alig akad szakember, aki értene is a hirdetésekhez.

Teljes a tanácstalanság az állami hirdetések elosztására létrejött Nemzeti Kommunikációs Hivatalban (NKH): hivatalosan lassan már három hónapja működik, ám az intézmény ügyeit ismerő forrásaink szerint „konkrét szakmai munka” még nem folyt a hivatalban. A helyzet amiatt kaotikus, mert az induló gárda kialakításánál arra ugyan ügyeltek, hogy jogászok kellő létszámban felügyeljék a folyamatokat, ám nincs mit felügyelni, mert a szakmai stáb meglehetősen hiányos: mint forrásunk fogalmazott, a hivatalban jelenleg „nem nagyon akad, aki értene is a hirdetésekhez”. Aki van, az sem kapott egyértelmű iránymutatást Nobilis Mártontól, a hivatal élére október végén kinevezett üzletembertől arról, hogy pontosan mit várnak el tőlük. Így jelenleg marketingeseket, PR-osokat keresnek, akik egyrészt átlátják a hirdetési folyamatokat, van rutinjuk, és valamelyest kialakult ügyfélkörük is.

A minap pedig nemrég három újabb „kormányzati információ” is megjelent az újságokban: hétfőn a Magyar Hírlap és a Népszabadság is az új, „Magyarország erősödik” szlogen alatt futó kormányzati kampányt közölte, amelyek szerint immár „Közel 0 százalék az infláció”, „Csökken a munkanélküliség”, és a magyar gazdaság már „a 3. legnagyobb Európában”. Szerettük volna megtudni a Miniszterelnökségtől, volt-e köze az NKH-nak az állami reklámokhoz, azokat mely médiumoknál közlik, és hogy pontosan mennyibe kerültek, de lapzártánkig nem kaptunk választ. Annyi biztos, hogy nem az őszi uniós kampány része – melyben a kormány az Európai Unió magyar gazdaságra gyakorolt érdemeit népszerűsítette összesen 605 millió forintért –, és információink szerint még nem is az NKH felügyelte a megjelenéseket.

Márpedig forrásaink szerint a hivatal mindenképpen azon lesz, hogy túl sok közpénzhez a hirdetések által ne juthasson a kormánnyal szemben kritikus médium. Miközben továbbra sem tudni , a központi közbeszerzések mekkora szeletét birtokolhatja.

A hivatal feletti kontroll megszerzése, az intézmény vezetőjének „kiválasztása” komoly belharcok tárgya volt a Fidesz holdudvarában, hiszen egyrészt sok múlik azon, milyen állami érdekeltségek kerülnek végül az intézmény látókörébe, és ezáltal politikai, vagy sokkal inkább szakmai szempontok szerint jár el. A Habony Árpád miniszterelnöki tanácsadó ötletének tulajdonított szuperhivatal élére előzetesen az MVM Magyar Villamosművek Zrt. volt kommunikációs vezetőjét, Felkai Görgyöt „jósolták”, amelyből a piac részben azt szűrhette volna le, hogy a jobboldali médiabirodalommal, közelebbről pedig a kormányfővel is „harcban álló” Simicska Lajosnak maradt még némi befolyása. Ám Nobilis Márton elnöki pozíciója, valamint a szakmai stáb feltűnő hiánya is sokkal inkább arra utalnak, hogy a vezető kiválasztásával – melyben úgy tudjuk, Orbán Viktornak volt végső szava – a politika díszletei közé állították a hivatalt, és a Lázár János vezette Miniszterelnökség által felügyelt NKH elsősorban a minisztertől vár utasításokat.

Az Origo kirúgási botrányával is összefüggésbe hozott Nobilis Márton mindenesetre huszonévesen már komoly szívességeket tett a Fidesznek. A kormánypártnak is megrendeléseket teljesítő Prestige Media Reklámügynökség Kft. tanácsadója és ügyfélkapcsolati menedzsere volt. Ezt a céget a Lázár egészen közeli emberének számító volt fideszes államtitkár, Várhegyi Attila vezeti.

Nobilis az Origónak is adott tanácsokat: a portál június elején váratlanul menesztett főszerkesztője, Sáling Gergő írta, hogy „rendszeresen fogalmazott meg politikai jellegű kéréseket” közvetlenül Vaszily Miklósnak (az Origo Zrt. vezérigazgatójának – B. L. N.), illetve „több esetben közvetlenül Sáling Gergőnek is".

Korábban a Figyelő írt arról – tisztázandó a Magyar Közlönyben az NKH működése kapcsán közzétett, kevéssé egyértelmű feladatköröket – , hogy a hivatal hatáskörének szélességéről három verzió jött szóba. Az első szerint a minisztériumok, állami cégek médiaköltéseinek jóváhagyása lenne a feladata, a második már szabad kezet adna a szervezetnek a médiavásárlások terén is, míg a harmadik szerint a hivatal az online és közösségi média hirdetései felett is kontrollt gyakorolhatna. Hosszú távon ez utóbbi lehet cél.

Eladhatják a Viasatot
Megválna magyarországi tévés érdekeltségétől a skandináv Modern Times Group (MTG), a Viasat-csatornák tulajdonosa – számolt be a Marketing & Média.
A szakportál értesülése szerint előrehaladott tárgyalások folynak a hazai csatornák eladásáról; a Viasat Hungária Zrt.-hez tartoznak a Viasat3 és a Viasat6 csatornák, valamint a Viasat Explorer, Viasat History és Viasat Nature tévéadók hazai képviselete.
Úgy tudni, két nagy nemzetközi médiavállalat is érdeklődik az MTG helyi csatornái iránt, a legnagyobb eséllyel a Comedy Centrallal, az MTV-vel, a Paramount Channellel, a VIVÁ-val és a Nickelodeonnal jelen lévő Viacom pályázik, de esélyes az AXN-csatornák hazai gazdája, a Sony Pictures is.
Egy éve az MTG az azóta „magyar tulajdonba” került TV2 megvásárlása iránt érdeklődött, noha már akkor voltak híresztelések, amelyek szerint kivonulnak, ha ez nem sikerül. Az újabb értesüléseket sem az MTG, sem a Viacom nem kommentálta.