Az MSZP európai parlamenti képviselője - aki egyúttal az Európai Parlament közlekedési és turizmus bizottságának alelnöke - a vezetőknek írt levelében „fájdalmasan cinikusnak” nevezte az Orbán-kormány propagandáját, amely úgy állítja be az új díjfizetési rendszert, mintha az költségcsökkentést jelentene az autósok számára.
A szocialista EP-képviselő szerint a gyorsforgalmi úthálózat használatának „megsarcolása” jelentős terheket jelent a közlekedőknek, így a fuvarozóknak, de áttételesen a tömegközlekedést használóknak és egyéb szektorok mellett még a turisztikai ágazatnak is. Az új díjfizetéssel kapcsolatban Ujhelyi a szakminiszternek írt levelében többek között arra vár választ, hogy miért pár héttel a bevezetés előtt jelentették csak be a jelentős változásokat, illetve, hogy milyen konkrét hatástanulmányok és számítások készültek az új díjstruktúrával kapcsolatban.
Ujhelyi szeretné megtudni, hogy milyen beruházásigénnyel jár a rendszer megváltoztatása és hogy ezt a költséget a kormányzat miből kívánja finanszírozni. A szocialista politikus arra is választ vár, hogy az „egyszerű pénzbehajtáson túl” mi indokolta a Ferihegyi Repülőtér megközelítéséhez elengedhetetlen útszakaszok fizetőssé tételét, illetve, hogy ezen szakaszok „megsarcolásával” kapcsolatban milyen konkrét háttérszámításokat végeztek és milyen részbevételeket remélnek. Ujhelyi István azt is tudni szeretné, hogy milyen hatással lesz a balatoni forgalomra a megyei matricák bevezetése, illetve készült-e háttértanulmány azzal kapcsolatban, hogy az egyes szakaszok „újbóli megsarcolása” milyen konkrét hatással lesz – a jelentős járatritkítás miatt épp átalakuló – vasúti utasforgalomra, a közúti fuvarozásra és áttételesen a turisztikai szektorra.
Az MSZP európai szakpolitikusa levelében azt is jelezte: szeretné mielőbb megismerni a témában készült háttéranyagokat és szakmai tanulmányokat.