Kiégett komphajó - Már csak a fekete dobozt kell megtalálni

Több napos vontatás után a Norman Atlantic olasz komphajó pénteken érkezett be a dél-olasz Brindisi kikötőjébe. A hajóroncsra elsőként a katasztrófa okait vizsgáló olasz ügyészek léptek fel.

A több ponton feketére égett hajót a dél-olasz Puglia tartományban levő kikötőben horgonyozták le. A Norman Atlantic fedélzetére senki sem léphet fel az ügyben nyomozó olasz hatóságokat kivéve. A hajón még meg kell találni az eseményeket rögzítő fekete dobozt. Azt sem zárják ki, hogy a kompon további áldozatok lehetnek. 

A szintén pugliai Bari ügyészsége eddig hat személy ellen indított vizsgálatot gondatlanságból okozott emberölés és hajótörés okozása miatt. Közöttük van a Norman Atlanticot üzemeltető olasz hajótársaság tulajdonosa, valamint a hajó kapitánya. 

A december 28-án történt kompkatasztrófa összesen 13 halálos áldozatot követelt. 11 személy közvetlenül a katasztrófa következtében, míg 2 matróz a vontatás előkészítésekor vesztette életét. Azt ugyanakkor még mindig nem tudni, hogy pontosan hányan utaztak az olasz hajón. Görög adatok szerint az utasok és legénység száma 478-at tett ki. Az olasz ügyészség szerint azonban ennél többen voltak, közöttük a hajón elrejtőzött illegális bevándorlók is, és mintegy száz emberről nincshír.

Az olasz komphajó a görögországi Patrasz kikötőjéből tartott az olaszországi Anconába, és Othonoi görög szigettől 60 kilométerre északnyugatra adott le vészjelzést, miután rakterében vasárnap hajnalban tűz ütött ki. 

Szerző

Rendben van az útdíj? - Már 50 ezren vettek matricát

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. tájékoztatása szerint a viszonteladó partnerekkel együtt péntek déli 12 óráig mintegy 82 ezer e-matricát értékesítettek, csaknem 50 ezer autós váltott már megyei matricát.

A cég pénteki közleményében arra is felhívta a figyelmet, hogy a megyei matricák mellett a hagyományos "időalapú", azaz 10 napos, havi vagy éves matricákat idén is meg lehet vásárolni. Jelezték, a hagyományos időalapú matricák mellé az érvényességi idő figyelembevételével már nem kell megyei matricát venni. A NÚSZ ügyfélszolgálati irodáinak egy része bővített nyitva tartással áll az ügyfelek rendelkezésére hétvégén is. Január elsejétől a megyei matrica mintegy 1500 értékesítési pont bármelyikén mindegyik megyére megvásárolható.

Az autósok az új, megyei matricákkal egy-egy megye gyorsforgalmi útjait évi 5 ezer forintos áron használhatják. Közölték, a korábbiak mellett a megyei matrica és más új matricatípusok a szokott értékesítési csatornákon válthatók meg: a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálatain, a határátkelőknél meglévő viszonteladói értékesítési pontokon, az ematrica.autopalya.hu weboldalon, valamint a viszonteladók jelentős részénél, így a Mol, Shell, Agip töltőállomásokon.

Február elsejétől pedig minden eddig megszokott értékesítési ponton meg lehet majd vásárolni az új matricákat - írták. A hagyományos időalapú matricákat D1, B2 kategóriákra minden korábbi viszonteladói partnernél a megszokott módon meg lehet vásárolni. A 2014. december 31-e előtt vásárolt 10 napos és havi matricák a lejárat időpontjáig, a 2014-es éves matricák 2015. január 31-ig érvényesek a vásárláskor érvényben lévő feltételek mellett. 

Emlékeztettek arra is, hogy a változtatások értelmében az idei évtől csak a következő útszakaszok maradnak díjmentesek: az M0 autóút 1. számú főút és M5 autópálya közötti szakasza, az M0 autóút 4. számú főút és M3 autópálya közötti szakasza, az M0 autóút 11. számú főút és a 2. számú főút közötti szakasza, valamint a teljes M31-es autópálya. A díjköteles úthálózat térképe a nemzetiutdij.hu oldalon található, és az első nap tapasztalatai alapján összegyűjtött kérdések-válaszok is ugyanott érhetők el. A cég közölte, az új szabályozás miatt óriási az érdeklődés, a matricavásárláskor megnövekedett várakozási idővel lehet számolni. A telefonos ügyfélszolgálat a +36-36-587-500-as telefonszámon áll az ügyfelek rendelkezésére.

Gondok és teljes káosz az útdíj körül

Korábban már megírtuk, hogy a Népszava egy forrása az új év első napján arról tájékoztatta lapunkat, hogy a szervezetnél számtalan gonddal néznek szembe az előkészítési eljárás nélkül bevezetett rendszer miatt. Elsősorban az ellenőrzés hiányosságait emelte ki, vagyis azt, hogy a korábban kamerarendszerrel nem felügyelt – ingyenes - szakaszokon ma szinte lehetetlen a matrica nélkül közlekedők kiszűrése. A mobil megfigyelőegységek telepítése persze orvosolhatná a gondokat, azonban ezek logisztikailag nehezen koordinálhatók az újonnan kijelölt helyekre. Továbbá elvezénylésük a korábbi területekről lefedetlen szakaszokat eredményeznének, így a díjbehajtás semmivel sem lehet hatékonyabb. A kamerarendszer kiterjesztéséhez pedig nem rendelt forrásokat az új jogszabály, azt az illetékes cégnek kellene azonnal finanszíroznia, ha lenne miből.

Informátorunk korábban arra is felhívta a figyelmet, hogy az M0 autóút szakaszonkénti fizetőssé tétele gyakorlati kidolgozatlansága miatt bírósági eljárások tömegét is eredményezheti a majdan megbírságolt autósok esetében. Az pedig, hogy a ferihegyi reptérre vezető út is fizetős lett, szinte bizonyosan jogellenes, hiszen nincsen alternatív útvonal a légikikötőhöz. Az érv pedig, mely szerint „csak” a 2-es terminálig kell fizetni, értelmetlen, hiszen az 1-est már bezárták.

Az LMP az Alkotmánybírósághoz fordulna

Az LMP megkeresi a parlament másik két ellenzéki frakcióját, hogy együtt forduljanak előzetes normakontrollért az Alkotmánybírósághoz az útdíjról szóló rendelet miatt. Az LMP szerint a rendelet sérti a jogbiztonságot, mert rendkívül rövid felkészülési időt hagy. Közölték: megkeresik a másik két ellenzéki frakciót, mert az alkotmánybírósági normakontroll kezdeményezéséhez a képviselők egynegyedének támogatása szükséges.

 

Szerző
Témák
útdíj

Rendben van az útdíj? - Már 50 ezren vettek matricát

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. tájékoztatása szerint a viszonteladó partnerekkel együtt péntek déli 12 óráig mintegy 82 ezer e-matricát értékesítettek, csaknem 50 ezer autós váltott már megyei matricát.

A cég pénteki közleményében arra is felhívta a figyelmet, hogy a megyei matricák mellett a hagyományos "időalapú", azaz 10 napos, havi vagy éves matricákat idén is meg lehet vásárolni. Jelezték, a hagyományos időalapú matricák mellé az érvényességi idő figyelembevételével már nem kell megyei matricát venni. A NÚSZ ügyfélszolgálati irodáinak egy része bővített nyitva tartással áll az ügyfelek rendelkezésére hétvégén is. Január elsejétől a megyei matrica mintegy 1500 értékesítési pont bármelyikén mindegyik megyére megvásárolható.

Az autósok az új, megyei matricákkal egy-egy megye gyorsforgalmi útjait évi 5 ezer forintos áron használhatják. Közölték, a korábbiak mellett a megyei matrica és más új matricatípusok a szokott értékesítési csatornákon válthatók meg: a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálatain, a határátkelőknél meglévő viszonteladói értékesítési pontokon, az ematrica.autopalya.hu weboldalon, valamint a viszonteladók jelentős részénél, így a Mol, Shell, Agip töltőállomásokon.

Február elsejétől pedig minden eddig megszokott értékesítési ponton meg lehet majd vásárolni az új matricákat - írták. A hagyományos időalapú matricákat D1, B2 kategóriákra minden korábbi viszonteladói partnernél a megszokott módon meg lehet vásárolni. A 2014. december 31-e előtt vásárolt 10 napos és havi matricák a lejárat időpontjáig, a 2014-es éves matricák 2015. január 31-ig érvényesek a vásárláskor érvényben lévő feltételek mellett. 

Emlékeztettek arra is, hogy a változtatások értelmében az idei évtől csak a következő útszakaszok maradnak díjmentesek: az M0 autóút 1. számú főút és M5 autópálya közötti szakasza, az M0 autóút 4. számú főút és M3 autópálya közötti szakasza, az M0 autóút 11. számú főút és a 2. számú főút közötti szakasza, valamint a teljes M31-es autópálya. A díjköteles úthálózat térképe a nemzetiutdij.hu oldalon található, és az első nap tapasztalatai alapján összegyűjtött kérdések-válaszok is ugyanott érhetők el. A cég közölte, az új szabályozás miatt óriási az érdeklődés, a matricavásárláskor megnövekedett várakozási idővel lehet számolni. A telefonos ügyfélszolgálat a +36-36-587-500-as telefonszámon áll az ügyfelek rendelkezésére.

Gondok és teljes káosz az útdíj körül

Korábban már megírtuk, hogy a Népszava egy forrása az új év első napján arról tájékoztatta lapunkat, hogy a szervezetnél számtalan gonddal néznek szembe az előkészítési eljárás nélkül bevezetett rendszer miatt. Elsősorban az ellenőrzés hiányosságait emelte ki, vagyis azt, hogy a korábban kamerarendszerrel nem felügyelt – ingyenes - szakaszokon ma szinte lehetetlen a matrica nélkül közlekedők kiszűrése. A mobil megfigyelőegységek telepítése persze orvosolhatná a gondokat, azonban ezek logisztikailag nehezen koordinálhatók az újonnan kijelölt helyekre. Továbbá elvezénylésük a korábbi területekről lefedetlen szakaszokat eredményeznének, így a díjbehajtás semmivel sem lehet hatékonyabb. A kamerarendszer kiterjesztéséhez pedig nem rendelt forrásokat az új jogszabály, azt az illetékes cégnek kellene azonnal finanszíroznia, ha lenne miből.

Informátorunk korábban arra is felhívta a figyelmet, hogy az M0 autóút szakaszonkénti fizetőssé tétele gyakorlati kidolgozatlansága miatt bírósági eljárások tömegét is eredményezheti a majdan megbírságolt autósok esetében. Az pedig, hogy a ferihegyi reptérre vezető út is fizetős lett, szinte bizonyosan jogellenes, hiszen nincsen alternatív útvonal a légikikötőhöz. Az érv pedig, mely szerint „csak” a 2-es terminálig kell fizetni, értelmetlen, hiszen az 1-est már bezárták.

Az LMP az Alkotmánybírósághoz fordulna

Az LMP megkeresi a parlament másik két ellenzéki frakcióját, hogy együtt forduljanak előzetes normakontrollért az Alkotmánybírósághoz az útdíjról szóló rendelet miatt. Az LMP szerint a rendelet sérti a jogbiztonságot, mert rendkívül rövid felkészülési időt hagy. Közölték: megkeresik a másik két ellenzéki frakciót, mert az alkotmánybírósági normakontroll kezdeményezéséhez a képviselők egynegyedének támogatása szükséges.

 

Szerző
Témák
útdíj