Kakasviadal a Fideszben

Vicces ember ez az L. Simon. Ha nem volna, ki kellene találni. (Bár ha tényleg erre kerülne a sor, a tervrajzot javasolnám még egy kicsit finomítani.) A minap arról tájékoztatott: mégsem szigorítják a gyülekezési törvényt. Csak Gulyás Gergely magánvéleménye volt, hogy szorítani kellene a gyülekezési szabadság túlságosan laza reguláin. Magánvélemény, értsd: Gulyás csak ült, reszelgette a körmeit, és csacsiságokat beszélt. Régebben ezt úgy mondták: írói munkásságának része. Addig-addig mondogatták ezt Csurkáról, míg be is következett a pártszakadás. Belső harcot, kakasviadalt láttunk tehát máskor és máshol is. De a Fideszben korábban nemigen. És a dolog kezd vérre, vagy még komolyabb tétre: pénzre menni.

Az amúgy nem a főszereplők közé tartozó Gulyás és L. Simon csörtéjében is van egy kis bibi. Gulyás hivatalos minőségében, mint a törvényhozási csúcsbizottság elnöke nyilatkozott a jogalkotási tervekről. A gyülekezési törvény módosítása ügyében hosszas előkészítésről, szakmai vitákról számolt be. Majd amikor már újabb tüntetés fenyegetett, még a többpárti egyeztetést is beígérte. Buzgó kormánypárti elemzők és újságírók védőosztaga érvelt a törvénymódosítás mellett. Mráz Ágoston teljes erkölcsi felháborodásában jól le is szúrta az ellentábort: azért nem lehet ebben az országban semmit normálisan elintézni, mert az ellenzék mindenből politikát csinál. Hát tényleg. Milyen csúnya dolog. A politikai pártok politizálni mernek, pláne a politikai jogok korlátozásának apropóján. A Fidesz sajtócsapatai még javában harcban álltak, és erre tessék, L. Simon bejelenti: a kormány úgy szereti a gyülekezési szabadságot, mint a saját édesanyját, soha eszébe nem jutna ahhoz a törvényhez hozzányúlni.

Csak az zavar egy kicsit, hogy nem lehetek egészen biztos abban: nem viccel-e megint. Ha egyszerűen csak meghátráltak újabb tüntetésektől és nemzetközi botrányoktól megriadva, akkor rendben van. Ez az internetadó képlete, ezt már ismerjük. Csakhogy nem lehet tudni, L. Simont a miniszterelnökség államtitkáraként nem népszórakoztatásra szerződtették-e, hiszen tehetsége ezen a téren vitathatatlan. Az aranymondásai közül a kedvencem az, amely szerint „Magyarországnak azért nem megoldás a napenergia, mert nekünk esténként is szükségünk van áramra”. Míg más bunkó népek nyilván csak bambán üldögélnek a sötétben. Ez az érve olyan lehengerlő volt, hogy be is került a neten keringő „Top 10” –be, az év tíz legjobb közéleti mondata közé. Pedig más szellemóriások elhíresült kiszólásaival kellett versenyeznie, olyanokkal, mint: „Tolmácsot kérek!”, a „Soha nem drogoztam!”, az „Elfeledkeztem egy milliárd bevételemről”, vagy az „Olyan vagyok már, mint egy plüssmackó!”. Egyik poénjuk jobb, mint a másik, aranypofák, ahányan vannak. Lassan holtra kacagjuk magunkat.

De vicc vagy sem, annyit ország-világ láthatott, a miniszterelnökség államtitkára jól belenyomkodta a trutyiba a parlamenti főbizottság elnökét. Simán ráverte a balhét párttársára. Lehet, hogy holló a hollónak nem vájja ki a szemét, de itt más szárnyasokról van szó. A kakasok bizony viaskodnak a szemétdombon. A nagyok is: Simicska és Orbán, Lázár és Pokorny. Most már úgy látszik, a kiskakasok is. L. Simon magától vagy a főnöke, Lázár János biztatására úgy érezte, meg kell tépáznia egy kicsit Gulyás tollait. Aki interjújában tett egy halványan elítélő megjegyzést Lázár durva kirohanására a Fidesz „veteránjai” ellen.

Sőt, komolyabb vitába is belekeveredhetett. Beleártotta magát a Fidesz kakasai között zajló szeszkereskedelmi háborúba. Az pedig szent dolog, hiszen pénzről van benne szó. Egyesek a Fideszben éppen készültek átrendezni és újraosztani a dohány- és a szerencsejáték-piac, meg a földbérletek és az üzletláncok mellett az ital-nagykereskedelem piacát is. Úgy, hogy az eddig százon felüli vállalatból csak 4-5, a legnagyobbak - köztük persze a CBA érdekeltsége - maradjanak meg. Egy váratlan húzással az adótörvényekben hétszeresére, 150 millióra emelték fel azt a „jövedéki biztosítékot”, amit egy-egy cégnek januárban le kellene perkálnia. Már amelyik bírja. A kisebbek így szép simán elvéreznének és a piacot tarolhatnák a csókosok. Az ellenérdekeltek valamiért épp Gulyást találhatták meg, aki gyorsan módosító indítványt adott be, és ráadásul Lázárék hibájára utalt. Folyik a háború, a módosítók módosítása, majd mindennek a visszavonása. Viaskodnak a kakasok, azaz a kormánypárt gazdasági érdekcsoportjai. Ezek csak puskalövések, de egy másik fronton halljuk már az ágyút is: Orbánék megtámadják Simicska Hír TV-jét, az M1 helyén egy konkurens kormányzati hír tv-t hozva létre.

A belső harccal fáradozó vitézektől nem is lehet elvárni, hogy a kormányzásra is figyeljenek. Útdíj-fronton és máshol is beállt a káosz. A Fidesz legfőbb ígérete: a nagybetűs REND kezd megrepedni. Ez további kakasokat bátorít fel: Hende Csabától kezdve az útdíjjal vegzált települések polgármestereiig egyre többen kapnak harci kedvet. A kiskirályok egymással háborúznak. Mi meg itt élünk, Csák Máték földjén. Folyik a kakasviadal a szemétdombon, röpködnek a tollak, a sok szemetet mind a mi szemünkbe szórja a szél.

Szerző
Lendvai Ildikó MSZP-s politikus

Dakar: Sainz is kiesett

Publikálás dátuma
2015.01.10. 06:58
Vlagyimir Vasziljev nyerte az ötödik szakaszt FOTÓ: MINI
Nem történt csoda a Dakar ötödik szakaszán sem, a Minik ötből az ötödik szakaszgyőzelmüket aratták.

Igaz, ezúttal a 2014-es összetett Világkupa-győztes orosz Vlagyimir Vasziljev volt a leggyorsabb, megelőzve az idei verseny eddigi meglepetésemberét, a szaúdi Jazid Al-Rajid-ot, míg a harmadik pozícióban az ezúttal a szebbik arcát mutató Robby Gordon zárt. Még sem Vasziljev volt a legboldogabb Mini-pilóta, hanem a katari Nasszer al-Attijah, aki már tíz és fél perccel előzi meg legkitartóbb üldözőjét, a Toyotával száguldó dél-afrikai Giniel de Villierst.

A Copiapo és Antofagasta közötti 458 kilométeres etap legnagyobb vesztese kétségkívül Carlos Sainz. A Peugeottal eddig remeklő Matador nem sokkal a cél előtt egy quados porában haladva nem vett észre egy követ, az megdobta a 2008 DKR-t, ami végül öt pörgés után állt meg. Szerencsére Sainz-nak és navigátorának, Lucas Cruznak nem esett baja, de a versenyüknek vége.

Érdekesség, hogy a viadal előtt mindenki Mini-Peugeot, azaz Nani Roma és Stéphane Peterhansel csatát várt a végső győzelemért, ám mind a címvédő Roma, mind a 11-szeres győztes Peterhansel már esélytelen az összetett megnyerésére, és a Mini legnagyobb ellenfele a Toyota lett, hiszen az első nyolc helyen e két márka versenyző állnak.

A Sebestyén Sándor, Bognár József, Dambinbaljir Jargalsaikhan trió (Uniqa Sandlander Team - Toyota) a 63. helyen fejezte be az etapot, összetettben a 68. pozíciót foglalják el.

A motorosoknál a címvédő Marc Coma megnyerte az idei viadalon az első szakaszát, így a mögötte célba érkező, összetettben vezető spanyol Berrada Bortot valamivel több, mint tíz percre megközelítette.

"Végre sikerült, de végig nagyon kellett figyelnem. Még semmi sincs veszve, húzom a gázt, ahogy csak bírom, majd meglátjuk, mire lesz mindez elég" - jelentette ki Coma.

A magyar Dési János is remekül teljesítette az etapot, mégpedig az 55. idővel. Ez pedig azt jelentette, hogy összetettben feljött az 54. pozícióba.

"Nagyon kemény napon vagyok túl, a szakasz végén már alig éreztem a csuklómat, ugyanis a puha,lisztfinomságú homokban nem lehetett észrevenni a megbújó köveket, és ha valamelyiknek nekimentem, alig tudtam megtartani a motoromat" - árulta el Dési.

A quadosoknál a lengyel Rafal Sonik nemcsak a szakaszt nyerte meg a címvédő chilei Ignacio Casale előtt, hanem összetettben is már 24 perc 23 másodperc az előnye a dél-amerikai versenyző előtt.

A hatodik szakasz tegnap lapzártánk után ért véget.

Az összetett állása

Autósok: 1. Nasszer al-Attijah (katari, Mini) 16:53:26 óra, 2. Giniel de Villiers (dél-afrikai, Toyota) 10:35 perc hátrány, 3. Jazid Al-Radji (szaúdi, Toyota) 20:29 perc hátrány, ...68. Sebestyén, Bognár, Jargalsaikhan 30:14:45.

Motorosok: 1. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 17:51:05 óra, 2. Marc Coma (spanyol, KTM) 10:33 perc hátrány, 3. Paulo Goncalves (portugál, Honda) 22:50 perc hátrány, ...54. Dési 5:13:30 óra hátrány.

Quadosok: 1. Rafal Sonik (lengyel, Yamaha) 5:47:46 óra, 2. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 24:23 perc hátrány, 3. Sergio Lafuente (uruguayi, Yamaha) 26:20 perc hátrány

Kamionosok: 1. Nyikolajev, Jakovlev, Ahmadajev (oroszok, Kamaz) 15:16:18 óra, 2. Mardejev, Belajev, Szvisztunov (oroszok, Kamaz) 8:01 perc hátrány, 3. Loprais, Alcanya, van der Vaet (cseh, spanyol, belga, MAN) 27:28 perc hátrány.

Szerző
Témák
Dakar-rali Sainz

Dakar: Sainz is kiesett

Publikálás dátuma
2015.01.10. 06:58
Vlagyimir Vasziljev nyerte az ötödik szakaszt FOTÓ: MINI
Nem történt csoda a Dakar ötödik szakaszán sem, a Minik ötből az ötödik szakaszgyőzelmüket aratták.

Igaz, ezúttal a 2014-es összetett Világkupa-győztes orosz Vlagyimir Vasziljev volt a leggyorsabb, megelőzve az idei verseny eddigi meglepetésemberét, a szaúdi Jazid Al-Rajid-ot, míg a harmadik pozícióban az ezúttal a szebbik arcát mutató Robby Gordon zárt. Még sem Vasziljev volt a legboldogabb Mini-pilóta, hanem a katari Nasszer al-Attijah, aki már tíz és fél perccel előzi meg legkitartóbb üldözőjét, a Toyotával száguldó dél-afrikai Giniel de Villierst.

A Copiapo és Antofagasta közötti 458 kilométeres etap legnagyobb vesztese kétségkívül Carlos Sainz. A Peugeottal eddig remeklő Matador nem sokkal a cél előtt egy quados porában haladva nem vett észre egy követ, az megdobta a 2008 DKR-t, ami végül öt pörgés után állt meg. Szerencsére Sainz-nak és navigátorának, Lucas Cruznak nem esett baja, de a versenyüknek vége.

Érdekesség, hogy a viadal előtt mindenki Mini-Peugeot, azaz Nani Roma és Stéphane Peterhansel csatát várt a végső győzelemért, ám mind a címvédő Roma, mind a 11-szeres győztes Peterhansel már esélytelen az összetett megnyerésére, és a Mini legnagyobb ellenfele a Toyota lett, hiszen az első nyolc helyen e két márka versenyző állnak.

A Sebestyén Sándor, Bognár József, Dambinbaljir Jargalsaikhan trió (Uniqa Sandlander Team - Toyota) a 63. helyen fejezte be az etapot, összetettben a 68. pozíciót foglalják el.

A motorosoknál a címvédő Marc Coma megnyerte az idei viadalon az első szakaszát, így a mögötte célba érkező, összetettben vezető spanyol Berrada Bortot valamivel több, mint tíz percre megközelítette.

"Végre sikerült, de végig nagyon kellett figyelnem. Még semmi sincs veszve, húzom a gázt, ahogy csak bírom, majd meglátjuk, mire lesz mindez elég" - jelentette ki Coma.

A magyar Dési János is remekül teljesítette az etapot, mégpedig az 55. idővel. Ez pedig azt jelentette, hogy összetettben feljött az 54. pozícióba.

"Nagyon kemény napon vagyok túl, a szakasz végén már alig éreztem a csuklómat, ugyanis a puha,lisztfinomságú homokban nem lehetett észrevenni a megbújó köveket, és ha valamelyiknek nekimentem, alig tudtam megtartani a motoromat" - árulta el Dési.

A quadosoknál a lengyel Rafal Sonik nemcsak a szakaszt nyerte meg a címvédő chilei Ignacio Casale előtt, hanem összetettben is már 24 perc 23 másodperc az előnye a dél-amerikai versenyző előtt.

A hatodik szakasz tegnap lapzártánk után ért véget.

Az összetett állása

Autósok: 1. Nasszer al-Attijah (katari, Mini) 16:53:26 óra, 2. Giniel de Villiers (dél-afrikai, Toyota) 10:35 perc hátrány, 3. Jazid Al-Radji (szaúdi, Toyota) 20:29 perc hátrány, ...68. Sebestyén, Bognár, Jargalsaikhan 30:14:45.

Motorosok: 1. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 17:51:05 óra, 2. Marc Coma (spanyol, KTM) 10:33 perc hátrány, 3. Paulo Goncalves (portugál, Honda) 22:50 perc hátrány, ...54. Dési 5:13:30 óra hátrány.

Quadosok: 1. Rafal Sonik (lengyel, Yamaha) 5:47:46 óra, 2. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 24:23 perc hátrány, 3. Sergio Lafuente (uruguayi, Yamaha) 26:20 perc hátrány

Kamionosok: 1. Nyikolajev, Jakovlev, Ahmadajev (oroszok, Kamaz) 15:16:18 óra, 2. Mardejev, Belajev, Szvisztunov (oroszok, Kamaz) 8:01 perc hátrány, 3. Loprais, Alcanya, van der Vaet (cseh, spanyol, belga, MAN) 27:28 perc hátrány.

Szerző
Témák
Dakar-rali Sainz