A Portfólió számításai szerint 377 ezer darab, összesen 540 milliárd forint értékű forintosításból kimaradó hitel van és ezek túlnyomó többsége svájci frank alapú. Ami szembeötlő különbség a jelzálogalapú hitelekkel szemben, az a futamidő. Ezek nagyobbrészt rövid, néhány év alatt visszafizetendő kölcsönök, a jegybank statisztikái szerint két éven belül kétharmaduk kifut. Az autóvásárlásra felvett és személyi kölcsönök átlagos összege is csak 1-2 millió forint szemben a lakáshitelek 8-9 milliós átlagával.
Az autósok váratlanul megnőtt terhein a kormány nem tud és nem is akar könnyíteni - derült ki Orbán Viktor vasárnap reggeli közrádióbeli interjújából. A miniszterelnök szerint a devizában felvett fogyasztási hitelekről a bankoknak és a devizahiteleseknek kell tárgyalniuk, ebben az ügyben a kormány csupán közvetítő lehet, nem vállal ügydöntő szerepet.
A kormány megoldotta a devizában felvett ingatlanhitelek kérdését, a bírósági ítéletek is egyértelmű helyzetet teremtettek, de a fogyasztási hitelek egy másik ügykörbe tartoznak - mondta. Felhívta a figyelmet arra, hogy a Kúria egyik ítélete kimondta: az árfolyamkockázatot a hitelt felvevőnek kell viselnie.
A devizahitelekkel kapcsolatos kormányintézkedéseket korábban a bankokra tolt terhek és a gazdasági hatások miatt sorozatosan ostorozták a nyugati lapok, most éppen emiatt dicsérik a kormányt. A régióban Magyarország viselte a legjobban a Svájci Központi Bank euróhoz kötött árfolyamküszöbének eltörlése miatt előállott devizaválságot. A méltató szavak felemlegetésére Orbán Viktor úgy fogalmazott: "ilyenkor kell szerénynek lenni, mint az ibolya". Valószínűleg jobban jellemzi a helyzetet Varga Mihály gazdasági miniszter értékelése: "szerencsénk volt".
Némileg árnyaltabban beszélt az autóhitelesek kérdéséről Rogán Antal. A bankok elszámoltatását követően visszatérünk az autóhitelek kérdésére - mondta a Fidesz frakcióvezetője a Hír TV-nek, ezzel tulajdonképpen nem zárta ki, hogy megmentik őket a megemelkedett frankárfolyam miatt.
A magasabb törlesztőrészletek miatt nehéz helyzetbe került autó- és személyi-hiteles ügyfeleknek addig nincs más lehetőségük, mint futamidő-hosszabbítással, átütemezéssel, vagy tárgyalással elért teherkönnyítéssel átvészelni a még hátralevő futamidőt. Rogán szerint viszont nem kell félniük, ugyanis az elszámolások révén hasonló összeg járhat nekik vissza, amennyivel most a frank erősödése következtében a törlesztőrészletük növekedik.