Előfizetés

Magyarul is elérhető a RoboBraille

Publikálás dátuma
2015.01.23. 06:14
Illusztráció: Thinkstock
A napokban zárult az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán a nemzetközi RoboBraille szolgáltatás magyarországi bevezetését lezáró szakmai konferencia. A robobraille.org honlapon elérhető szolgáltatás vakok, gyengén látók és diszlexiások által használható formátumokba képes konvertálni az interneten található vagy a felhasználó által feltöltött szövegeket.

A Dán Vakok és Gyengénlátók Oktatási Központjának kezdeményezésére elindult RoboBraille egy mindenki számára egyszerűen kezelhető e-mail és web-alapú szolgáltatás, amely automatikusan percek alatt képes a dokumentumokat átalakítani olyan alternatív formátumokra, melyeket látássérült és olvasási nehézségekkel küzdő felhasználók is használni tudnak. A RoboBraille célja, hogy támogassa és ösztönözze a fogyatékkal élő felhasználók önállóságát az oktatási rendszerben és a munkaerő-piacon egyaránt.

A szolgáltatás az „Informatika a látássérültekért” Alapítvány fejlesztői csapatának, valamint a magyarországi partnerek együttműködésének köszönhetően mostantól magyarul is elérhető, és minden magánfelhasználó számára ingyenesen vehető igénybe.

Kovács Krisztina, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának fogyatékosügyi koordinátora elmondta: nagyon sok változás következett be az elmúlt évtizedekben a felsőoktatás akadálymentesítésében, ennek fontos lépése lehet a RoboBraille hazai indulása. Elmondása szerint a kilencvenes években a vak hallgatók száma alacsony volt, az órákon Braille-írással tudtak jegyzetelni, tankönyveiket pedig hangkazettára olvasták fel nekik. A kétezres évekre a látássérült hallgatók száma megnőtt, és egyre jobb infokommunikációs lehetőségek is várták őket.

A RoboBraille működése

A fordítandó szöveget számos formátumban (például doc, pdf, txt, xml, html, rtf, epub, mobi, tiff, jpg, bmp) feltölthetjük, de URL, illetve szöveg is bemásolható. A kívánt formátum a feltöltés után választható ki: a feltöltött dokumentumtól vagy a megadott szövegtől függ, hogy ezt milyen formátumban kapjuk meg. A dokumentumokat Braille-nyomtatásra kész digitális formátumban, mp3 fájlban, Daisy hangoskönyvként, e-könyvként és egyéb formátumokban is megkaphatjuk. Preferenciák is megadhatók a választott dokumentumnál: mp3 esetében például magyar nyelvnél a női vagy férfi hangot és az olvasás sebességét is kiválaszthatjuk. E-mail címünk megadásával zárul a folyamat, ide kapjuk meg a kész fájlt vagy annak letöltőlinkjét, ha 4 MByte fölötti lesz.

Játékokkal az oktatásért

Publikálás dátuma
2015.01.23. 06:12
FOTÓ: Thinkstock
Az IKEA, UNICEF és a Save the Children közös adományozó programjában összesen 10,1 millió euró gyűlt össze. A befolyt összegből Afrikában, Ázsiában és Európában, ezen belül 18 országban élő hátrányos helyzetű gyerekek oktatását támogatták. A vásárlók segítségével az Ikea Foundation "Puha játékok az oktatásért” kampány keretein belül az ünnepi időszak alatt minden eladott plüss és gyerekkönyv árából egy euróval támogathatta a Save the Children és az UNICEF oktatási projektjeit. 

A tanárképzést, a gyermekvédelmi rendszerek fejlesztését, a tanszerek beszerzését és a világ néhány legszegényebb közösségében az iskolába járó gyerekek számának emelését segítették elő. Így az UNICEF nyolc afrikai országban tudja támogatni az Iskolák Afrikáért programot, Kínában pedig az Iskolák Ázsiáért kezdeményezést. A Save the Children az adomány rá eső részéből a fogyatékkal vagy etnikai kisebbségi közösségekben élő gyerekek oktatását támogatja Ázsiában és Európában. A Puha játékok az oktatásért kampány tizenkét év alatt 46 országban több mint 11 millió gyerek számára tette elérhetővé a jobb minőségű oktatást. Az adományból széles körben tudják támogatni az oktatást, például ebből az összegből katasztrófa esetén tudják biztosítani, hogy a gyermekek tovább tanulhassanak (a tavalyi adományból az UNICEF 880 ezer eurót fordított arra, hogy az ebola sújtotta területeken rádión keresztül eljusson a tananyag a diákoknak).

Josephine Bourne, az UNICEF oktatásért felelős nemzetközi vezetője szerint lehetővé kell tenni a legelesettebb és legkitaszítottabb gyerekeknek, hogy iskolába járhassanak és tanulhassanak, nélkülözhetetlen a jövőjük építése szempontjából. Egyetlen gyerektől sem szabad megtagadni ezt az esélyt szegénységük, fogyatékosságuk, nemük vagy a körülöttük zajló konfliktus vagy katasztrófa miatt.

Játékokkal az oktatásért

Publikálás dátuma
2015.01.23. 06:12
FOTÓ: Thinkstock
Az IKEA, UNICEF és a Save the Children közös adományozó programjában összesen 10,1 millió euró gyűlt össze. A befolyt összegből Afrikában, Ázsiában és Európában, ezen belül 18 országban élő hátrányos helyzetű gyerekek oktatását támogatták. A vásárlók segítségével az Ikea Foundation "Puha játékok az oktatásért” kampány keretein belül az ünnepi időszak alatt minden eladott plüss és gyerekkönyv árából egy euróval támogathatta a Save the Children és az UNICEF oktatási projektjeit. 

A tanárképzést, a gyermekvédelmi rendszerek fejlesztését, a tanszerek beszerzését és a világ néhány legszegényebb közösségében az iskolába járó gyerekek számának emelését segítették elő. Így az UNICEF nyolc afrikai országban tudja támogatni az Iskolák Afrikáért programot, Kínában pedig az Iskolák Ázsiáért kezdeményezést. A Save the Children az adomány rá eső részéből a fogyatékkal vagy etnikai kisebbségi közösségekben élő gyerekek oktatását támogatja Ázsiában és Európában. A Puha játékok az oktatásért kampány tizenkét év alatt 46 országban több mint 11 millió gyerek számára tette elérhetővé a jobb minőségű oktatást. Az adományból széles körben tudják támogatni az oktatást, például ebből az összegből katasztrófa esetén tudják biztosítani, hogy a gyermekek tovább tanulhassanak (a tavalyi adományból az UNICEF 880 ezer eurót fordított arra, hogy az ebola sújtotta területeken rádión keresztül eljusson a tananyag a diákoknak).

Josephine Bourne, az UNICEF oktatásért felelős nemzetközi vezetője szerint lehetővé kell tenni a legelesettebb és legkitaszítottabb gyerekeknek, hogy iskolába járhassanak és tanulhassanak, nélkülözhetetlen a jövőjük építése szempontjából. Egyetlen gyerektől sem szabad megtagadni ezt az esélyt szegénységük, fogyatékosságuk, nemük vagy a körülöttük zajló konfliktus vagy katasztrófa miatt.