A SZEM legfontosabb célja, hogy új kapcsolatok épüljenek a színészhallgatók között, a különböző országok intézményei, valamint az új generáció és a közönség között. Az első SZEM témája a fizikai színház, a másodiké a zenés színház volt. Mivel idén a teátrum születésének 450 éves jubileuma alkalmából Shakespeare-évadot tart, ehhez kötik a szemlét is. Kiss Csaba színházigazgató szerint ez nem azt jelenti, hogy csak Shakespeare-t láthat majd a közönség, de ennek a tematikának köszönhető a bukaresti egyetem produkciója, a Szentivánéji álom, amely kifejezetten a SZEM-re készült.
Ugyancsak sajátos szemszögből közelíti meg a drámaíró munkásságát a varsói színművészeti akadémia. Negyedéves rendezőhallgatói a Macbeth-ből, a Rómeó és Júliából, a Troilus és Cressidából és a Hamletből vett szerelmes monológokat és dialógokat dolgozták fel, a produkciót az akadémia színészhallgatói mutatják be.
Az amszterdami, a táncképzésre nagy hangsúlyt fektető ArtEZ most először érkezik Miskolcra, Kafka A kastélyának egy sajátos értelmezésével. Újra itt lesz a Dimitri bohóc által alapított, így a közönséggel való kapcsolat kialakításának egészen különleges módját ismerő és használó svájci iskola, méghozzá egy ott tanuló magyar diák művével. Négy előadást hoz a hagyományosan erős magyar mezőny: Kaposvárról egy, Budapestről három produkció érkezik Miskolcra.
A szervezők csak olyan egyetemeket hívtak meg, akik a fesztivál utolsó napjáig tudnak Miskolcon maradni, nagyon fontosnak tekintik ugyanis, hogy "a több mint száz fiatalnak legyen lehetősége megnézni egymás előadását, találkozni, beszélgetni szervezett és spontán formában egyaránt, együtt dolgozni a táncos, zenés, énekes vagy épp dramaturgiai workshopokon, amelyek nem mellesleg a budapesti képzés részeként is felvehető órák. Az előadások és a workshopok mellett a SZEM hagyományai közé tartozik a díszlet- és jelmeztervezők munkáiból rendezett kiállítás is.