sajátraktárak;„self storage”;

2015-01-28 18:06:00

Már itthon is hódítanak a sajátraktárak

A sajátraktár, angolul „self storage” szolgáltatás az USA-ban jelent meg először a 60-as években, ahol gyorsan nagy népszerűségre tett szert. Ezt követően Európában az Egyesült Királyságban, majd később Franciaországban és Németországban terjedt el viharos gyorsasággal. A szolgáltatás lényege, hogy ha egy magánszemélynek, vagy egy cégnek helyre van szüksége, ahol tárolhatja személyes dolgait, értékeit, illetve céges ingóságait, amiket már nem tud elhelyezni a lakásában, vagy az irodájában, igénybe veszi a legközelebbi sajátraktárt. 

A tengerentúlon eljutni a legközelebbi sajátraktárig egyáltalán nem jelent komoly kihívást, hiszen 52.500 olyan raktár-, vagy egyéb épület van, amely sajátraktározással foglalkozik, és ezekben az épületekben összesen  kb.210 millió m2 sajátraktár áll az ügyfelek rendelkezésére.

„Természetesen idehaza egészen más a lépték, de azért azt már elmondhatjuk, hogy a hat évvel ezelőtti induláshoz képest, amikor is egy Magyarországon korábban teljesen ismeretlen szolgáltatást indítottunk el, mára már több, mint 1000 ügyféllel és 15000 m2 sajátraktár területtel rendelkezünk”- mondja Ablonczy Márk, a piacvezető Self Store Budapest, ügyvezető igazgatója.

Ablonczy becslése szerint Magyarországon hozzávetőlegesen 50.000 m2 saját raktárra lehet igény, azaz jól látszik, hogy még jócskán van növekedési potenciál . A cég sajátraktárai semmiben sem különböznek az észak-amerikai, vagy nyugat-európai társaiktól. Mindegyikben 0-24 órás kamera-, riasztó-, és füstjelző rendszer működik.  Ablonczy tapasztalata szerint mindenféle raktárméret után van kereslet, de talán a 2 négyzetméteres, illetve a 7 négyzetméteres raktárhelyiségek a legkeresettebbek. 

Vidékre és külföldre egyelőre nem tervezik a terjeszkedést, de Budapesten már ebben az évben tovább bővül a cég. Tavasszal nyitják meg negyedik telephelyüket Békásmegyeren. A közel 17.000 négyzetméteres - geotermikus energiát felhasználó, így igen környezetbarát működésű- pláza sajátos kombinációja lesz egy klasszikus bevásárlóközpontnak, illetve egy sajátraktár épületnek. A beruházók a rendelkezésre álló terület 30-40%-ában alakítanak ki sajátraktárakat, míg a kereskedelmi ingatlan nagyobbik része pláza-szolgáltatóház funkciót lát majd el, többek között élelmiszerbolttal, drogériával, étteremmel.