Nemzeti Közlekedési Hatóság;Budapesti Közlekedési Központ;Rákóczi híd;terhelési vizsgálat;villamos szerelvények;Uvaterv Zrt;

2015-01-29 06:13:00

Többet bír a Rákóczi híd - Mehet a villamos

Végrehajtották a Rákóczi híd terhelési vizsgálatát, mely során kiderült: a híd el fogja bírni az 1-es vonalra szánt spanyol CAF által gyártott villamos szerelvényeket, így akár azok már tavasztól teljes vonalon közlekedhetnek.

Az Uvaterv Zrt. pedig - amely cég a Rákóczi híd tervezője volt - habár azt egyáltalán nem kérték tőle, elküldte a híd terveihez készült statikai számításait a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK). Ezekből az adatokból kiderül ugyan, hogy a hídszerkezet 15, de a súlyeloszlástól függően akár 20 tonna tengelyterhelésű villamosokat is elbír, azonban kérdés, ezek a statikai adatok mennyire hitelesek akkor, ha a cég egyáltalán nem ismeri az új villamosszerelvények pontos paramétereit. Azt ugyanis - mivel nem volt a számításokra megrendelő - a főváros nem közölte az Uvaterv-vel.

A cég mindenesetre azután döntött az adatok elküldése mellett, hogy a sajtóban felröppent a hír, az 1-es villamospálya felújítása során a BKK nem végeztetett el alapvető terhelési vizsgálatot, így ezzel kérdésessé vált, hogy az eredetileg 8 tonna tengelyterhelésre és 50 km/h sebességű villamosokra tervezett Rákóczi híd elbírja-e majd az új, 10-11 tonna tengelyterhelésű, 60-70 km/h sebességű szerelvényeket. A hibát később a Nemzeti Közlekedési Hatóság korrigálta, átvizsgáltatta a híd teljes műszaki állapotát és próbaterhelést is elrendelt a 37 új villamos üzembe helyezés előtt.

Így most úgy tűnik, legalábbis a hétfői tesztek azt mutatják, a villamosok tavasztól véglegesen elindulhatnak a teljes vonalon. Üröm az örömben, hogy a szerelvények csak a Fehérvári úti végállomásig közlekednek majd, mivel a Kelenföldi pályaudvarig tartó pályahosszabbításra szánt eu-s támogatást a kormány másra kívánja elkölteni. Építkezés miatt csütörtökön 10 és 15 óra között lezárnak egy-egy sávot a Rákóczi híd Dombóvári úti felhajtójánál és Soroksári úti lehajtójánál.