kormány;RTL;Lázár János;média;híradó;reklámadó;

2015-01-30 06:03:00

Reklámadó: itt a lé a tét

Andreas Rudas, az RTL Group alelnöke részt vesz az RTL Klub hírszerkesztőségének hétfői rendes hétindító értekezletén, de nem azért, hogy a híradó hangnemváltásáról tájékoztassa a dolgozókat - állítják forrásaink. Ugyanakkor kormányzati, németországi és egyéb forrásokból ellentmondóak információkat kaptunk arról, született-e megállapodás az RTL és Lázár János között. Az RTL Klub jogi osztályán állítólag van egy kormánytervezet, amelyből az derül ki: jövő januártól 5,3 százalékra szállítanák le a reklámadó mai 50 százalékos felső kulcsát. A kabinet továbbra is számol e bevétellel, ám a fizetési kötelezettség szétterülhet a hazai médiavállalkozások között.

"Vannak tárgyalások az RTL Group és a magyar kormány között a reklámadóról. Tudomásunk szerint a magyar kormány dolgozik a reklámadó módosításán. Reméljük, hogy jogi aggályaink meghallgatásra találnak, az adó megváltoztatása jó üzenet volna a Magyarországon befektető nemzetközi társaságoknak. De semmi nincs, amit most meg tudnék erősíteni. És ismételten hangsúlyozom: az RTL Magyarországon tovább folytatja független hírszolgáltatását." Ezt válaszolta lapunknak (a már a napokban többször kiadott közlemény formájában) az RTL Group és a Bertelsmann szóvivője, amikor a Lázár Jánossal folytatott, az RTL Group régiós alelnökét is érintő tárgyalásokról, s a kabinet és a vállalat közötti megállapodás tényéről érdeklődtünk.

Azután fordultunk Oliver Fahlbusch-hoz, hogy lapunk úgy értesült, Berlinben megállapodott Lázár János és az RTL Klubot birtokló cégcsoport régiós alelnöke. Andreas Rudassal több hete tárgyalásokat folytat a Miniszterelnökséget vezető miniszter, s miközben hivatalos cáfolat egyik fél részéről sem érkezett a paktum ügyében, informális kormányzati forrásaink azt állították: nem született szerdán megállapodás. Noha a miniszter kedden valóban Berlinben volt, ott nem erről tárgyalt, hanem Angela Merkel budapesti látogatását készítette elő, ráadásul szerdán a kora reggeli géppel vissza is tért Budapestre, az aznapi kormányülésre. Más forrásaink szerint ráadásul Rudas a héten nincs Berlinben, üzleti úton van, viszont hamarosan újra Budapestre jön. Hétfőn ugyanis részt vesz az RTL Klub hírszerkesztőségének hétindító értekezletén, ahol válaszol a csatornát érintő legújabb fejleményekre vonatkozó kérdésekre.

Arról ugyanakkor ezek a források nem szóltak, hogy Lázár hét eleji németországi tárgyalásain eldőlhetett-e mégis a reklámadó sorsa. Egy kormányzati munkatárs csak annyit mondott, hogy "konkrétan az RTL-ről nem esett szó". Németországi informátoraink viszont állítják, Lázár igenis tárgyalt e témáról, de nem Rudassal, hanem az RTL-t is tulajdonló Bertelsmann-csoport egyik vezetőjével. Ennek eredményeképpen érkezhetett meg még szerdán a reklámadó módosítását érintő, annak mértékét 5,3 százalékra csökkentő kormánytervezet az RTL Klub jogi osztályára, ahol jelenleg is vizsgálják. Ez utóbbi információnkat szintén nem cáfolta egyik érintett fél sem.

Miközben lapunk igyekezett több oldalról ellenőrizni a Lázár-Rudas paktumról szóló információit, felmerült még egy szempont. A reklámadó ügyében az RTL Group még tavaly október elején hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnak, a kormány pedig az Európai Unió várható - s Magyarország számára minden bizonnyal elmarasztaló - eljárását megelőzve, német diplomáciai nyomásra valóban napirendre tűzte a reklámadó módosítását, miközben a miniszterelnök ragaszkodik az adónem, s az abból várt bevétel fenntartásához. Ezt egy tegnapi háttérbeszélgetésen Orbán Viktor is elismerte. Magas rangú kormányzati források korábban sem tagadták, hogy mivel a reklámadó legmagasabb kulcsa csak az RTL-t érinti - miután a magyar médiumok közül kizárólag neki van egy évben 20 milliárd forint feletti árbevétele -, arra lehet számítani, hogy a magyar állam elveszítene egy európai bírósági pert ebben az ügyben. Éppen ezért volt hajlandó foglalkozni az üggyel a kabinet.

A tárgyalások jelenlegi állása szerint abban az esetben mehet 10 százalék alá a reklámadó kulcsa, ha az lényegesen több médiavállalkozást érint, azaz az alacsonyabb árbevételű médiumokat is. Márpedig ezzel a kabinet újabb frontot nyithat a Simicska Lajos és Orbán Viktor között hónapokkal ezelőtt kibontakozott konfliktusban, hiszen a Fidesz eddigi gazdasági háttéremberének érdekeltségeibe tartozó médiavállalkozások eddig is hevesen tiltakoztak a reklámadó ellen, a sarc pedig könnyen gazdasági nehézségeket okozhat ezeknek a sajtóorgánumoknak. Elképzelhető, hogy ezzel állnak összefüggésben bizonyos információk, amelyek szándéka, hogy "félrevigyék, esetleg megtorpedózzák a reklámadó módosításáról zajló egyeztetéseket".

Kormányzati források azt is kiszivárogtatták: a módosító javaslatról várhatóan szó lesz a Fidesz szezonnyitó, február 11-13-a közötti mezőkövesdi frakcióülésén is, ahol Orbán számol be az RTL-lel folytatott tárgyalások részleteiről.

Akkor sem puhítanak?
Az RTL Klub hírműsorait nem érinti a csatorna és a kabinet közötti megállapodás - állította több informátorunk is. Eredeti forrásunk azt mondta, a reklámadó csökkentése és a kábelszolgáltatóktól beszedett programdíj "meghagyása" fejében az RTL Group belement magyar tagcsatornája hír- és hírháttérműsorainak "puhításába". Az RTL Klubnál azonban nem tudnak változásról, ragaszkodnak eddigi hangvételükhöz, ami az áprilisi választás után erősen kormánykritikus lett. Egyébként az RTL-csoport minden nemzeti tagcsatornája autonóm módon határozhatja meg műsorát, így a hírszolgáltatásra sem gyakorol befolyást az anyacég. S bár Andreas Rudas hétfőn Budapesten lesz, Dirk Gerkens nem vesz részt a hétfői értekezleten. Ez erősítheti azokat a híreket, hogy a Bertelsmann nem kívánja meghosszabbítani az RTL Klub vezérigazgatójának hamarosan lejáró szerződését.