Tavaly év elején vezették be az új szabályozást, amely szerint ha egy cég termékbemutatót kíván tartani, az esemény előtt tizenöt nappal köteles jelezni ezen szándékát a település jegyzőjénél. Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH). A cél ezzel az volt, hogy az NFH minél több rendezvényről értesüljön, ezzel megvédve az esetleges visszaélésektől az eseményen résztvevő gyanútlan, zömmel nyugdíjas korú vásárlókat.
Most, egy évvel a bevezetés után azonban kiderült, a törvény egyáltalán nem azt az eredményt hozta amit előzetesen vártak tőle. A szabályozás alapvető problémája ugyanis az, hogy az egyes rendezvényekre kipostázott meghívók az esetek többségében névre szólóak, azt a rendezvényre érkezéskor általában fel kell mutatni. Ez viszont nagy gondot okoz az NFH munkatársainak, akik, ha részt kívánnak venni egy ilyen rendezvényen, akkor - meghívó hiányában - mindenképpen kénytelenek felfedni kilétüket, amivel a rendezők számára azonnal világossá válik, hogy ellenőrzik őket - mondta dr. Kathi Attila, az NFH kabinetvezetője a Kossuth Rádióban.
Ezeken a szervezett eseményeken a forgalmazók leginkább az idős emberek helyzetét használják ki. Sok esetben elhitetik velük, hogy az általuk forgalmazott termék éppen az ő betegségük hatékony gyógyítására alkalmas. De az, hogy valóban hatásos lenne, arról maga a terméket árusító cég sem tud megbizonyosodni, mivel - ahogyan azt Kathi mondja - a forgalmazónak nincs jogosultsága olyan igazolást kiállítani, amely bizonyítja a termékbemutatókon elmondott terápiás hatást. A kabinetvezető emlékeztetett arra, hogy az ilyen jellegű agresszív kereskedelmet törvény tiltja, így az jogszabálysértésnek számít. Ilyen magatartás a forgalmazó részéről, ha például azt állítja "ha valaki nem veszi meg a terméket, akkor a következő karácsonyt már nem éli meg", vagy az előadás során olyan pszichés ráhatás történik, amikor a rendezvény végén a vásárló bűnösnek érzi magát, ha nem vásárol semmit.
Az esetek többségében a forgalmazó ,,elfelejti" megemlíteni a gyanútlan vásárlónak, hogy a termék átvételétől számítva tizennégy napon belül, indoklás nélkül felbonthatja a szerződést, és visszaadhatja a terméket. Az átverések elkerülése érdekében az NFH nyugdíjas klubokban, közösségi házakban tart prevenciós előadásokat, melyeken felhívja az idős emberek figyelmét a csalásokra, valamint arra, hogy nem kötelező a termékbemutatókon sem a részvétel, sem a vásárlás.
Trükkös árubemutatók
Az utóbbi időben az egyik legelterjedtebb árubemutató forma, amikor a szervező vállalkozások rendezvényeiket „egészségnapként”, „egészségügyi szűrővizsgálatként”, „teljes körű egészségmegőrző programként”, illetve „ingyenes állapotfelmérésként” (például: szív- és érrendszeri állapotfelmérés, vércukorszint mérés) hirdetik meg. Így csalogatják a vásárlókat az elsőre egészségügyi vizsgálatnak tűnő árbemutatókra, amelyek szinte kivétel nélkül magasabb árkategóriát képviselő termékek bemutatására fókuszálnak, mint például légtisztító berendezések, vízszűrő, tisztító készülékek, továbbá infralámpák, illetve masszázsfotelek, vagy különböző mágnes terápiás eszközök.
Gyakran előfordul az is, hogy a vállalkozás például idősek otthonában szervez „egészségmegőrző napot”, amelynek keretében „egészségügyi vizsgálatra” is sor kerül. A vizsgálat viszont szinte már „abszurdnak” tekinthető, mivel 30-40 oldal vizsgálati eredményt adnak át a fogyasztónak például még arról is, hogy nem szenved galandféreg által okozott betegségben. Több fogyasztó jelezte a Testület felé azt is, hogy a vizsgálat eredményeinek aláírása végére már annyira elfáradt, hogy már észre sem vette, hogy adásvételi szerződést ír alá a vizsgálati eredmény helyett.