Tóbiás József sajtótájékoztatón azt mondta, igazságtalan az útdíj, mert az eddig ingyenesen használt utakért fizetni kell a fővárosban és a Pest megyében élőknek, és azért is igazságtalan, mert a Pest megyeiek aránytalanul többet fizetnek, mint a más megyében élők.
Közölte: azt követelik, hogy ne kelljen útdíjat fizetni azoknak az utaknak a használatáért, amelyekért tavaly sem kellett, így az M0-s autóúton és a bevezető autópálya-szakaszokon, és azt is követelik, tegyék arányossá a megyei matricák rendszerét.
Mint mondta, a kormány csak az erőből ért, és az elmúlt hetekben Bács-Kiskun, Tolna, Vas, Somogy megye meghátrálásra tudta kényszeríteni a kormányt.
A pártelnök értékelése szerint az útdíjrendszert pénzbehajtásra használja a korrupt kormány.
Horváth Csaba, az MSZP budapesti frakcióvezetője azt kifogásolta, hogy dicshimnuszokat zengnek arról, hogy már félmillió megyei matricát értékesítettek. Véleménye szerint ez kétes dicsőség, hiszen emberek százezreit kényszerítik arra, hogy fizessenek valamiért, amiért eddig nem kellett.
Mint mondta, olyan útszakaszokat tett fizetőssé a kormány, amelyeknek kifejezetten az a funkciója, hogy el lehessen kerülni a települések belső részeit.
A petíciót a szakadó esőben Trenka István, az MSZP szentendrei elnöke adta át az autós demonstráció végén a Miniszterelnökség munkatársainak.
Beke Károly, az MSZP országos elnökségének tagja, a Pest megyei demonstráció egyik résztvevőjeként azt mondta, 89 autó vett részt az útdíjellenes tüntetésen.
FOTÓ: MTI, Lakatos Péter
Az autók az M3-as és az M0-s csomópontjából indulva érkeztek meg az V. kerületi Alkotmány utcába, a Parlament épületéhez. Az autók három oszlopba álltak be, a Kossuth tértől a Honvéd utcáig értek, majd a sajtótájékoztató után távoztak.
Az MSZP a nap folyamán Kecskeméten, Győrben, Nyíregyházán, Debrecenben, Székesfehérváron, Tatabányán, Szombathelyen is tartott útdíjellenes demonstrációt.
Kecskeméten kezdődött
A kecskeméti szocialisták az M5-ös autópályára vezető utak mellett négy helyszínen feliratokkal demonstráltak reggel 8 órától egy órán keresztül, a Kecskemétet elkerülő szakasz ingyenességét követelve.
Király József, a párt városi szervezetének elnöke az MTI-nek azt mondta, Kecskemét komoly légszennyezésnek van kitéve, és a helyzet tovább romlik, ha a forgalom szinte teljesen a városon keresztül megy.
Komárom-Esztergom megyében a tatabánya-újvárosi autópálya felhajtó előtt, az 1-es úton félpályás útlezárással tiltakoztak. A megmozduláson 21 autó és 34 ember vett részt.
Ujházy Emil, a párt megyei elnöke a demonstráción azt mondta: a megye fideszes politikusai érdemi döntésekben nem tudják az emberek érdekeit képviselni, így nem maradt díjmentes a Tata és Tatabánya közötti autópályaszakasz.
Az M7-es autópálya székesfehérvári szakaszának fizetőssé tétele ellen péntek délután tüntetett az MSZP, az autópálya nyugati kivezetőjének egyik oldalán. Az út másik oldalán a Demokratikus Koalíció demonstrált ugyanabból az okból. A demonstráción összesen negyven gépjármű vett részt.
Márton Roland, az MSZP alelnöke elmondta: a demonstrációt az MSZP hirdette meg országosan, de a DK-val és az Együtt - A Korszakváltók Pártjával közös frakciójuk van a székesfehérvári közgyűlésben. Jelezte: közös javaslatot fogalmaztak meg a közgyűlésnek, amely a fizetőssé tétel környezetvédelmi, közlekedési és gazdasági hátrányait mutatja be, valamint felhívja a figyelmet arra, hogy az intézkedés 100 ezer fehérvári lakost érint negatívan.
Gréczy Zsolt DK-szóvivő kiemelte: értelmetlennek tartják a megyei matrica bevezetését, ugyanis jelentős költségvetési bevétele nincs, viszont súlyos károkat okoz az embereknek.
Debrecen határában mintegy harminc gépkocsival demonstráltak az útdíj ellen kora délután a 4-es főút városból kivezető szakasza és az M35-ös autópálya felhajtója közötti területen - tapasztalta a helyszínen az MTI tudósítója. A kétszer kétsávos úton az egyik szélső sávot elfoglaló autókon útdíjellenes feliratok voltak olvashatók, azokon magyar nemzeti lobogókat, európai uniós zászlókat, illetve MSZP-s zászlókat helyeztek el.
Huszka Imre, az MSZP hajdú-bihari elnöke a helyszínen elmondta: azért tiltakoznak, mert egy 2,5 kilométeres útszakasz fizetőssé tétele miatt nem tudják a járművek Debrecent ingyenesen elkerülni. Az intézkedés bevezetése óta máris 30 százalékkal nőtt a forgalom a debreceni Füredi úton - tette hozzá.
Nyíregyházán tizenöt autó zárta el a 4-es főút Kert utcai, kétszer kétsávos szakaszán a Záhony felé tartó útpálya külső sávját. A demonstrálók közül többen MSZP-s, DK-s és uniós zászlókat terítettek autójukra vagy fogtak a kezükben, néhányan "Stop Orbán!" és "Tévútdíj" feliratú papírlapokat helyeztek el az autók szélvédőire.
Tukacs István, az MSZP országgyűlési képviselője a helyszínen tartott sajtótájékoztatón azt mondta, az útdíjrendszernek - a korrigálások ellenére - vannak, voltak és lesznek problémái. Úgy vélekedett, azzal, hogy a kormány hozzányúlt az első változathoz, nem sok problémát oldott meg, inkább teremtett magának, ilyen például a ferihegyi kivezető út esete, amelynek egy szakaszán ugyan eltörölte az útdíjat, viszont rögtön megteremtette az agglomeráció felől érkező problémát.
Győrben nem okozott forgalmi dugót az 1-es úton pénteken 10 és 12 óra 30 perc között tartott félpályás útlezárás – tájékoztatta a megyei rendőr-főkapitányság szóvivője az MTI-t. Kocsis Tünde elmondta, hogy a bejelentett demonstráció idején az érintett útszakaszon rendőri forgalomirányítás mellett haladt a forgalom, emellett terelő utat is biztosítottak az autósoknak.
Az MSZP megyei területi szövetsége közleményben szólította fel a megyei kormánypárti politikusokat, hogy tiltakozzanak az új útdíjfizetési rendszer ellen, és "határozottan lépjenek fel a kormány pénzbehajtása ellen". Hozzátették: az új szabályozással fizetőssé vált az M1-es autópálya Győrt elkerülő szakasza, az M19-es autóút M1-es autópálya és 1-es út közötti szakasza, valamint a mosonmagyaróvári elkerülő szakaszok is.