Jordánia saját túszait kivégezve állt bosszút

Publikálás dátuma
2015.02.04. 10:10
Jordánia/Getty Images
Jordánia szerda reggel kivégezte két iszlamista túszát, miután kedden egy az internetre felkerült videofelvétel alapján kiderült, hogy élve elégették azt a jordániai pilótát, aki még tavaly került az Iszlám Állam (IS) fegyvereseinek fogságába. 

Az IS cinizmusát jelzi, hogy múlt héten azt közölte Ammannal, az iraki terroristanő, Szadzsida al-Risavi elengedése a túsz kiszabadításának feltétele. A tegnapi felvételekből azonban valószínűsíthető, hogy a jordániai férfit már január elején kivégezték. Amman kivégezte továbbá az al-Kaida egyik tagját, Zijad Karbulit. A kivégzésekre közép-európai idő szerint hajnali 3 órakor került sor.

Jordánia a pilóta kivégzését bizonyító felvételek napvilágra kerülése után jelentette be, hogy bosszút áll Muat al-Kaszaszba haláláért, s kivégzi két szélsőséges dzsihadista rabját. Risavinak szerepe volt 2005-ben három jordániai szálloda elleni terrorakció végrehajtásában, amelyben összesen 60 személy vesztette életét. A nőre 2006 áprilisában szabtak ki halálos ítéletet.

A jordániai pilóta kivégzése újabb jele a dzsihadisták mérhetetlen cinizmusának és kegyetlenségének. A felvételek tanúsága szerint a férfit, akit egy fémketrecben őriztek, leöntöttek benzinnel, majd meggyújtották, látni lehetett a férfi szörnyű haláltusáját.

A kivégzést az egész világ elítélte, s Barack Obama bejelentette: fogadja az Egyesült Államokban járt II. Abdalláh jordániai királyt, aki az eredeti program szerint csak Joe Biden alelnökkel tárgyalt volna. A sietve létrejött találkozót követően kijelentették, hogy „a bátor jordániai undorító kivégzése” nyomán csak tovább erősödik a terrorizmus elleni nemzetközi harc. Segítséget ígért Ammannak Joe Biden is. II. Abdalláh egy televíziós nyilatkozatában utalt arra, hogy a terroristáknak semmi közük sincs az iszlámhoz. Ban Ki Mun ENSZ-főtitkár utalt arra, hogy a terroristák számára semmit sem ér az emberi élet. David Cameron brit miniszterelnök szintén úgy foglalt állást, hogy a kivégzés után fokozzák a terrorellenes harcot. Frank-Walter Steinmeier német külügyi tárcavezető megdöbbenését fejezte ki a kivégzés után, s „terrorista hordákról” tett említést.

A terrorizmussal foglalkozó Intel Center azt állapította meg, első ízben volt példa arra, hogy élve égettek el egy túszt. A szervezet szerint a terroristák célja ezzel az volt, hogy tettükkel minél nagyobb médianyilvánosságot kapjanak.

Közben Kanadában letartóztattak egy férfit, aki feltehetően harcosokat verbuvált a szíriai és iraki háborúba, a dzsihadisták soraiba. Az ottawai rendőrség beszámolója szerint letartóztatási parancsot adtak ki továbbá két férfival szemben, akikről azt gyanítják, hogy az IS-hez csatlakoztak.

Szerző

Lengyel bányászok csaptak össze a rendőrökkel

Publikálás dátuma
2015.02.04. 08:30
Illusztráció/Thinkstock
Gumilövedéket is használt a lengyel rendőrség egy bányásztüntetésen, melyet kedd este a sziléziai Jastzrebi Széntársaság (JSW SA) székhelye előtt tartottak; több ember megsérült, mintegy tíz tiltakozót letartóztattak, s megrongálódott az eseményeket közvetítő lengyel köztelevízió felszerelése is.

A tüntetők a bérek befagyasztása ellen tiltakoznak. Az összetűzés előzménye az volt,  hogy a mintegy ezer emberből álló tömegből kivált egy csoport, amely megpróbált behatolni az épületbe, eközben betörte az ajtót. A tüntetők petárdákkal, kövekkel, nagyobb méretű csavarokkal dobálták meg a rendőrséget. A bányászszakszervezet elhatárolódott az erőszakos tüntetőktől, de indokolatlan brutalitásnak minősítette a gumilövedékek alkalmazását. 

A bányászok és a munkaadó hétfőn elindított tárgyalásait az összecsapás miatt felfüggesztették. Az egyeztetésen a kormány megbízásából Longin Komolowski próbált közvetíteni. Komolowski a rendszerváltás idején a Szolidaritás tagja, a 90-es évek végén - Jerzy Buzek kormányában - munkaügyi miniszter volt.

A 26 ezer embert foglalkoztató JSW SA az Európai Unió egyik legnagyobb kokszgyártó társaságának, a JSW csoportnak része. A bányászok a múlt szerda óta sztrájkolnak. A sztrájk fő követelménye a JSW SA elnökének lemondása, az általa tervezett költségcsökkentési terv visszavonása. A cég ennek keretében befagyasztaná a fizetéseket, az évi prémiumot a JSW jövedelmétől tenné függővé, és megszüntetne egyes munkavállalói kedvezményeket. A sztrájkhoz hétfőn más sziléziai bányatársaságok dolgozói is csatlakoztak, így az összes sziléziai bányában zajlanak tiltakozási akciók, s ezeket utcai tüntetések, útelzárások kísérik. Kedd délelőtt az A1-es autópálya egyik elágazását is elzárták a cseh határ közelében.

A sziléziai bányákban már január közepén tartottak egy tíznapos sztrájkot amiatt, hogy a kormány a legnagyobb lengyel bányacég, a KW 14 bányájából négyet bezárt volna. A bányászszakszervezettel akkor személyesen Ewa Kopacz miniszterelnök tárgyalt, végül – a katolikus egyház közvetítésével – a KW alapos átszervezésében állapodtak meg, de a bányabezárást elnapolták. A januári bányászsztrájkot támogató Szolidaritás szakszervezet azóta is országos sztrájkkészültségben van.

Szerző

Taxiapplikációt fejleszt a Google

Nagy valószínűség szerint a Google is belépne az utas szállító üzletágba - adta hírül a Bloomberg Buisness üzleti magazin. Az elsősorban számítástechnikával foglalkozó - de a telekommunikációban is jártas - óriáscég saját taxi applikációt készít, amellyel fel kívánja venni a versenyt a már működő hagyományos és alternatív taxitársaságokkal.

Az új applikáció a vezető nélküli autók fejlesztéséhez kapcsolódna. A Google alkalmazásos terve friss, azonban mégsem tekinthető újnak a piacon, mivel ott már régóta jelen van egy hasonló szisztémával működő társaság, a Uber. Érdekességet így csupán az a tény jelenthet, hogy a már működő vállalkozásnak eddig éppen a Google volt a legnagyobb befektetője, David Drummond, a Google elnökhelyettese révén pedig az igazgatótanácsában is érdekelt volt. Most mégis az amerikai óriáscég ennek a "dédelgetett" társaságnak lenne a legnagyobb konkurenciája.

A Uber képviselői a hír hallatán ugyan nem kívántak nyilatkozni, mégis úgy látszik nem riadtak meg a vetélytárs megjelenésétől, mivel még tavaly bejelentették, elindultak a vezető nélküli autók fejlesztésének irányába, amelyben több egyetem és kutatóintézet is segítségükre van. Úgy tűnik azonban, hiába az elhivatottság, a Google-nek ebben komoly előnye lehet. Az óriáscég által ugyanis 2-5 év múlva már tömegesen jelentetheti meg vezető nélküli járműveit.

Szerző