EU;RTL;Orbán Viktor;médiapiac;reklámadó;

2015-02-05 06:03:00

Vihart kavar a reklámadó-módosítás

Nyilvánvaló médiapiaci érdeksérelmeket okoz a kormány a reklámadó egykulcsossá tételével, s mértékének csökkentésével. Orbán Viktor állítja, a különadóból származó költségvetési bevétel nem csökkenhet, így ha azt valóban 5 százalékra szállítják le, a "kicsik fognak többet fizetni". Ezzel a kormányfő beleállt a Simicska Lajossal dúló háború újabb ütközetébe, miközben az továbbra sem egyértelmű, hogy valóban "csak" az uniós eljárás elkerülése lenne a kabinet célja.

"Mindent támogatok, ami elkerüli az uniós eljárást, elfogadható a feleknek, s figyelembe veszi a magyar költségvetés szempontjait is" - mondta Orbán Viktor a Hír Tv-ben.

Az RTL, a TV2 és a SANOMA kivételével mindenki rosszabbul jár a médiapiacon az új, egykulcsos reklámadóval, amennyiben annak mértéke valóban 5 százalékos lesz - írta a VG.hu. A portál számításai szerint egy általános, egykulcsos sarc az RTL terhét negyedeli, a TV2-ét felezi, miközben a költségvetés bevételei enyhén csökkennek. A kisebb kiadóvállalatok így nem mentesülnek a fizetési teher alól, de sokkal többe kerül majd az új adó a közepesen nagy médiacégeknek. A most érvényes sávos rendszernél három médiacég esett a nagyobb kulcs alá: az RTL mintegy 4 milliárdos terhe mellett eltörpül a TV2, illetve a Sanoma 1,5 milliárdos adókötelezettsége. A Lázár János által megszellőztetett, 5 százalékos adóval az RTL terhe azonban 1,2 milliárd alá csökken, míg feleződik a két nagy cég fizetnivalója, így csak ez a három cég 4,6 milliárd forintot spórol, amit a többi magyarországi médiacég fizet majd meg.

Megírtuk: a Miniszterelnökséget vezető miniszter kedden ismerte el, hogy a reklámadó csökkentését és a jelenlegi sávos helyett egykulcsos rendszer bevezetését javasolja, az adónem lehetséges mértékét egyelőre nem kívánta megnevezni, de többször is hivatkozott az osztrák 5 százalékos reklámadóra, mint a legmagasabbra az Európai Unióban. Lázár elismerte, a kormány tavaly augusztus óta folyamatosan kap formális és informális jelzéseket az Európai Bizottságtól, hogy aggályaik vannak a magyar sarccal. A kabinet olyan "tanácsokat" is kapott uniós szinten, hogy ha az RTL Klub tulajdonosa, a luxemburgi székhelyű Bertelsmann-csoport egyeztetés céljából jelentkezik nála, akkor fogadja a megkeresésüket, ellenkező esetben "az elmarasztalás lehetősége áll nyitva" Magyarország előtt. A Bertelsmann tett is mérlegelést érdemlő rendezési javaslatot, amely figyelembe veszi, hogy az uniós tagállamokban a legmagasabb reklámadó - 5 százalék - Ausztriában van - fogalmazott Lázár, megerősítve azt is, hogy a kormány november óta tárgyal Luxemburgban és Budapesten a Bertelsmann-csoporttal a vita peren, vagy európai bizottsági eljáráson kívüli megoldásáról.

Ezek alapján a Miniszterelnökség vezetője tegnap tájékoztatta a kormányjavaslatról a Fidesz-KDNP frakciókat Mezőkövesden, ahol vélhetően már azt a tervezetet ismertette, amely - mint megírtuk - múlt hét óta az RTL Klub jogi osztályán van. Noha Orbán Viktor este a Hír Tv-ben még lebegtette, hogy kész lenne a tervezetük, lényegében támogatásáról biztosította a Lázár által bejelentett módosító javaslatot. Főként, mert - mint a kormányfő is kiemelte - a kabinet abból nem enged, hogy a reklámadó kulcsának csökkentése bevételkiesést jelentsen a költségvetésnek. Orbán szerint "a kicsiknek többet kell majd fizetni", Lázár pedig úgy fogalmazott: bár "kevesebb lesz az adó, de többen fogják fizetni".

A kancelláriaminiszter még kedden azt is kiemelte, hogy a Bertelsmann-csoporttal kötendő esetleges megállapodás jelentős mértékben növelheti Magyarország iránt a befektetői bizalmat, így a reklámadóval kapcsolatos vitát szerinte a következő három hónapban érdemes rendezni. Mindez erősíti korábbi információnkat, hogy a megállapodás Lázár és az RTL Klub anyacége között valójában már a múlt héten megköttetett. Azt azonban az érintettek tagadták, hogy az RTL-kormány tárgyalásokon bárminemű, a csatorna hír- és hírháttér műsorainak tartalmát érintő alku született volna. Korábban lapunk is úgy értesült, az RTL nem teljesíti a kormány várakozásait a politikai műsorok, elsősorban a híradó felpuhítására, ám piaci források itt is több lehetséges forgatókönyvvel számolnak. Az egyik szerint az RTL Klub a médiahatósághoz fordulna, azt kérve, hogy a csatorna kevesebb politikai tartalmat adhasson, ezért cserében az RTL II-n megnövelnék a politikai műsorok arányát. Ám ennek törvényi akadálya lehet, hiszen az országos lefedettségű kereskedelmi adóknak is kötelező politikai (közszolgálati) tartalmat sugározniuk. A másik piaci pletyka szerint az RTL Klub kivárhatja a nyári műsorapályt, amikor kevesebb a politikai téma is, ősszel viszont már kevésbé kormánykritikus, mérsékelt hangvételű politikai műsorokat sugároznának. Ide tartozik, hogy információnk szerint az RTL anyacége úgynevezett programtanácsot hozna létre az RTL Klubnál, amelynek feladata a magyar vállalat műsorai feletti felügyelet lehet. Ennek részletei azonban állítólag még nem körvonalazódtak és ha létre is jön a programtanács, komoly feladata nem lesz.

Az is biztos, hogy a megállapodás valóban mind a kormány, mind az RTL számára fontos, hiszen a kereskedelmi csatornának legalább 4,5 milliárd forint a tét, míg a kabinet számára egy, szinte biztosan elbukott uniós per. Ugyanakkor ez az egyezség tovább tüzelheti az Orbán és Simicska Lajos között hónapok óta éleződő konfliktust. A VG.hu szerint számításai szerint ugyanis - amelyben nincs benne a közmédia reklámadó fizetési kötelezettsége - az új, ötszázalékos adó 4,6 milliárd forintot hoz majd, ám ennek többségét már a közepes és kisebb médiavállalkozások fizetik meg. A vesztesek oldalán áll a Fidesz eddigi gazdasági háttéremberének számító Simicska érdekeltségeibe tartozó közterületi reklámcégek zöme, de a Magyar Nemzet-Hír Tv médiacsoport is, de a sávos rendszer eltörlésével bő 130 millió forinttal emelkedik a Class Fm-et üzemeltető Advenio Zrt, és a Metropolt kiadó cég terhe is.

Nemcsak e cégek miatt aggódik ugyanakkor a Magyar Reklámszövetség (MRSZ), mely párbeszédet sürget a kormánnyal. Közölték: a szervezet továbbra is a reklámadó teljes kivezetése mellett áll, ám arra is figyelmeztettek: a 0 százalékos adózói körbe eső cégek bevonása a reklámadó hatálya alá a kis árbevételű hazai médiavállalkozásokat - például a lapkiadókat - egyértelműen ellehetetleníti, továbbá a saját reklám megadóztatása miatt kiterjeszti az adóalanyi kört minden Magyarországon tevékenykedő vállalkozásra.

Gerkens mégsem menne önszántából?
Ugyan korábban olyan hírek terjedtek el, hogy Dirk Gerkensnek, az RTL Klub vezérigazgatójának rövidesen lejár a szerződése és bár az RTL Group maradásra ösztönözné, a menedzser magánéleti okokra hivatkozva mégis távozna Magyarországról, lapunk most mégis úgy értesült, Gerkens nem szívesen adná fel posztját. Már csak azért sem, mert szerződése valójában még több mint egy évig még a magyar RTL-hez köti. Úgy tudjuk az sem igaz, hogy magánéleti okok miatt távozna, hiszen már korábban kiderült, hogy családját - az őt ért fenyegetések hatására - külföldre költöztette, ő maga pedig hónapok óta szállodában lakik és testőrök kísérik. Vagyis ha akart volna, már korábban távozott volna. Úgy tudjuk azonban, a vezérigazgató esetleges menesztése mégiscsak a magyar kormány és az RTL anyacége közötti megállapodás egyik feltétele lehetett, melytől nyilván a kereskedelmi csatorna ma kormánykritikus műsorainak puhulását is remélik. Az is előfordulhat ugyanakkor, hogy a csatorna a hírműsorok, s Gerkens esetében is "ellenáll" majd, hiszen tudtunkkal az RTL Gruop elégedett a magyarországi vezérigazgató munkájával.