"Mindent támogatok, ami elkerüli az uniós eljárást, elfogadható a feleknek, s figyelembe veszi a magyar költségvetés szempontjait is" - mondta Orbán Viktor a Hír Tv-ben.
Az RTL, a TV2 és a SANOMA kivételével mindenki rosszabbul jár a médiapiacon az új, egykulcsos reklámadóval, amennyiben annak mértéke valóban 5 százalékos lesz - írta a VG.hu. A portál számításai szerint egy általános, egykulcsos sarc az RTL terhét negyedeli, a TV2-ét felezi, miközben a költségvetés bevételei enyhén csökkennek. A kisebb kiadóvállalatok így nem mentesülnek a fizetési teher alól, de sokkal többe kerül majd az új adó a közepesen nagy médiacégeknek. A most érvényes sávos rendszernél három médiacég esett a nagyobb kulcs alá: az RTL mintegy 4 milliárdos terhe mellett eltörpül a TV2, illetve a Sanoma 1,5 milliárdos adókötelezettsége. A Lázár János által megszellőztetett, 5 százalékos adóval az RTL terhe azonban 1,2 milliárd alá csökken, míg feleződik a két nagy cég fizetnivalója, így csak ez a három cég 4,6 milliárd forintot spórol, amit a többi magyarországi médiacég fizet majd meg.
Megírtuk: a Miniszterelnökséget vezető miniszter kedden ismerte el, hogy a reklámadó csökkentését és a jelenlegi sávos helyett egykulcsos rendszer bevezetését javasolja, az adónem lehetséges mértékét egyelőre nem kívánta megnevezni, de többször is hivatkozott az osztrák 5 százalékos reklámadóra, mint a legmagasabbra az Európai Unióban. Lázár elismerte, a kormány tavaly augusztus óta folyamatosan kap formális és informális jelzéseket az Európai Bizottságtól, hogy aggályaik vannak a magyar sarccal. A kabinet olyan "tanácsokat" is kapott uniós szinten, hogy ha az RTL Klub tulajdonosa, a luxemburgi székhelyű Bertelsmann-csoport egyeztetés céljából jelentkezik nála, akkor fogadja a megkeresésüket, ellenkező esetben "az elmarasztalás lehetősége áll nyitva" Magyarország előtt. A Bertelsmann tett is mérlegelést érdemlő rendezési javaslatot, amely figyelembe veszi, hogy az uniós tagállamokban a legmagasabb reklámadó - 5 százalék - Ausztriában van - fogalmazott Lázár, megerősítve azt is, hogy a kormány november óta tárgyal Luxemburgban és Budapesten a Bertelsmann-csoporttal a vita peren, vagy európai bizottsági eljáráson kívüli megoldásáról.
Ezek alapján a Miniszterelnökség vezetője tegnap tájékoztatta a kormányjavaslatról a Fidesz-KDNP frakciókat Mezőkövesden, ahol vélhetően már azt a tervezetet ismertette, amely - mint megírtuk - múlt hét óta az RTL Klub jogi osztályán van. Noha Orbán Viktor este a Hír Tv-ben még lebegtette, hogy kész lenne a tervezetük, lényegében támogatásáról biztosította a Lázár által bejelentett módosító javaslatot. Főként, mert - mint a kormányfő is kiemelte - a kabinet abból nem enged, hogy a reklámadó kulcsának csökkentése bevételkiesést jelentsen a költségvetésnek. Orbán szerint "a kicsiknek többet kell majd fizetni", Lázár pedig úgy fogalmazott: bár "kevesebb lesz az adó, de többen fogják fizetni".
A kancelláriaminiszter még kedden azt is kiemelte, hogy a Bertelsmann-csoporttal kötendő esetleges megállapodás jelentős mértékben növelheti Magyarország iránt a befektetői bizalmat, így a reklámadóval kapcsolatos vitát szerinte a következő három hónapban érdemes rendezni. Mindez erősíti korábbi információnkat, hogy a megállapodás Lázár és az RTL Klub anyacége között valójában már a múlt héten megköttetett. Azt azonban az érintettek tagadták, hogy az RTL-kormány tárgyalásokon bárminemű, a csatorna hír- és hírháttér műsorainak tartalmát érintő alku született volna. Korábban lapunk is úgy értesült, az RTL nem teljesíti a kormány várakozásait a politikai műsorok, elsősorban a híradó felpuhítására, ám piaci források itt is több lehetséges forgatókönyvvel számolnak. Az egyik szerint az RTL Klub a médiahatósághoz fordulna, azt kérve, hogy a csatorna kevesebb politikai tartalmat adhasson, ezért cserében az RTL II-n megnövelnék a politikai műsorok arányát. Ám ennek törvényi akadálya lehet, hiszen az országos lefedettségű kereskedelmi adóknak is kötelező politikai (közszolgálati) tartalmat sugározniuk. A másik piaci pletyka szerint az RTL Klub kivárhatja a nyári műsorapályt, amikor kevesebb a politikai téma is, ősszel viszont már kevésbé kormánykritikus, mérsékelt hangvételű politikai műsorokat sugároznának. Ide tartozik, hogy információnk szerint az RTL anyacége úgynevezett programtanácsot hozna létre az RTL Klubnál, amelynek feladata a magyar vállalat műsorai feletti felügyelet lehet. Ennek részletei azonban állítólag még nem körvonalazódtak és ha létre is jön a programtanács, komoly feladata nem lesz.
Az is biztos, hogy a megállapodás valóban mind a kormány, mind az RTL számára fontos, hiszen a kereskedelmi csatornának legalább 4,5 milliárd forint a tét, míg a kabinet számára egy, szinte biztosan elbukott uniós per. Ugyanakkor ez az egyezség tovább tüzelheti az Orbán és Simicska Lajos között hónapok óta éleződő konfliktust. A VG.hu szerint számításai szerint ugyanis - amelyben nincs benne a közmédia reklámadó fizetési kötelezettsége - az új, ötszázalékos adó 4,6 milliárd forintot hoz majd, ám ennek többségét már a közepes és kisebb médiavállalkozások fizetik meg. A vesztesek oldalán áll a Fidesz eddigi gazdasági háttéremberének számító Simicska érdekeltségeibe tartozó közterületi reklámcégek zöme, de a Magyar Nemzet-Hír Tv médiacsoport is, de a sávos rendszer eltörlésével bő 130 millió forinttal emelkedik a Class Fm-et üzemeltető Advenio Zrt, és a Metropolt kiadó cég terhe is.
Nemcsak e cégek miatt aggódik ugyanakkor a Magyar Reklámszövetség (MRSZ), mely párbeszédet sürget a kormánnyal. Közölték: a szervezet továbbra is a reklámadó teljes kivezetése mellett áll, ám arra is figyelmeztettek: a 0 százalékos adózói körbe eső cégek bevonása a reklámadó hatálya alá a kis árbevételű hazai médiavállalkozásokat - például a lapkiadókat - egyértelműen ellehetetleníti, továbbá a saját reklám megadóztatása miatt kiterjeszti az adóalanyi kört minden Magyarországon tevékenykedő vállalkozásra.