Megszűnik a Szputnyik, Bodó Viktor társulata

Az egyik legfigyelemreméltóbb független színház, a Szputnyik Hajózási Társaság évad közben kényszerül arra, hogy befejezze működését. Bodó Viktor, a társulat vezetője és Tóth Péter ügyvezető hosszas mérlegelés és megoldáskeresés után döntöttek úgy, hogy a társulat életében is ez a legemberségesebb megoldás – adta hírül tegnap az együttes.

A hét éve működő csapat (10 színész, 7 stábtag) azért döntöttek a megszűnés mellett, mert a produkcióik létrehozására két éve nem kaptak hazai pályázati támogatást, ezért azokat a működési támogatásból kellett kigazdálkodni. A költségvetés 1/3-át jelentő működési pályázati támogatás a legjobb esetben is csak az adott év júliusában érkezett meg, minden tavasszal forráshiányt okozva. A Szputnyik 2009 óta tesz eleget külföldi meghívásoknak.

Ezek a koprodukciók ugyan fedezték a költségvetés 2/3 részét, de komoly szervezési nehézségeket okoztak. A Szputnyik Hajózási Társaság saját előadásait (akezdetvége, Baal, Aheilbronni Katica) március 31-ig láthatják még a Jurányi Házban, a Vígszínházzal együttműködésben létrejött két előadás - köztük a most készülő Koldusopera - és Grazban a Motel az évad végéig biztosan műsoron lesznek. A Szputnyik „Mentőcsónak egysége” a tervek szerint önfenntartó módon folytatja színházi nevelési munkáját.

Szerző

Száznál több szeparatistát tartóztattak le Kasmírban

Publikálás dátuma
2019.02.23 15:16

Fotó: NurPhoto/ Faisal Khan
A múltheti merénylet megbosszulását ígérte India, és a jelek szerint így is tesz.
Száznál több szeparatistát fogtak el az indiai hatóságok szombatra virradóra Kasmírban, írja a Reuters. A lépés válasz arra, hogy múlthéten a területen egy öngyilkos merénylő közel 40 indiai fegyveressel végzett. A kormány akkor arra figyelmeztetett, minden rendelkézésére álló eszközzel fellép, hogy elégtételt vegyen a támadókon. A pakisztáni bázisú Jaish-e-Mohammed terrorcsoport vállalta magára a merényletet.
Az újabb katonák érkezése, és a szeparatista csoportok aktivistáinak, illetve vezetőinek őrizetbe vétele aközelgő választás békéjét hvatott biztosítani, nyilatkozta egy rendőrségi tisztviselő. Indiában májusban tartanak választást, a kormánypárt az újraválasztását várhatja a határozott fellépéstől.
A letartóztatásokat demonstrációk követték, ahol kövekkel dobáló tüntetők könygázzal támadó rendőrökkel kerültek szembe. A helyiek Kasmír muszlim lakosságának zaklatásaként élik meg az indiai fellépést.
A múltheti merénylet, illetve hogy India Pakisztánt kéri miatta számon, tovább növelte a feszültséget a két ország amúgy sem felhőtlen kapcsolatában. A két fél osztozik Kasmír területén, de mindkettő igényt tart annak egészére. India ráadásul jövő héten készül feloldani egy korlátozást, ami eddig megakadályozta, hogy az ország más területeiről Kasmírba lehessen költözni, ami szintén hozzájárulhat a békétlenséghez.

Családi kör 2019: az Alvilág inkább családi dráma, mintsem bűnfilm

Publikálás dátuma
2019.02.23 13:45
Úgy alakul, hogy a feleségnek kell a kezébe vennie a gyerekek
Fotó: RTLKLUB.SAJTOKLUB.TV
Látunk biztató jegyeket, de színvonal emelkedés szükséges ahhoz, hogy az Alvilágnak komoly jövője legyen az RTL Klubon.
Egyik szemem sír, a másik nevet. Elvégre, papírforma szerint örülni kell annak, ha egy magyar tévéadó saját sorozatot gyárt, méghozzá van hozzá mersze, hogy kockázatosabb zsánert próbáljon be a mindig kedvelt komédiázás helyett. Az RTL jelen esetben, Alvilág címmel egy igazi bűn-drámát ígér, melynek alapjait a hazai szcénán már lefektette a HBO az Aranyélettel, melyet lehetett kedvelni vagy valóságtól elrugaszkodottnak tartani, mégiscsak volt a három évadnak egy íve: a magyar maffiózó család a nulláról eljut a nullára és boldogok, hogy nem kell korruptnak és gazdagnak lenniük. Az Alvilág hasonló dramaturgia felállással kezd: adott egy nagyon nem átlagos család („apa, léci adj egy húszezrest”), melynek középpontjában Veres Zoltán (Schmied Zoltán) rossz családba házasodott be (és nemzett három gyereket), ám nagyon szeretne nem nagymenő lenni. Sógora, Ervin (Hevér Gábor), azonban most megtette, amit nem kellett volna: bizonyos Schneider nevű rettegett figurától ellopott egy csomó kokaint. A rész végén van egy nagy cliffhanger, melynek kapcsán egyértelművé válik, hogy innentől kezdve a feleségnek, Nórának (Balsai Móni) kell majd a kezébe vennie az irányítást. Ami ezen felül kiderül az első részből, az már sokkal inkább klasszikus szappanopera, van itt lagzi, nagymama, nagypapa, piti gengszterbarát, önértékelési problémákkal küzdő tinik és fiatalemberek. Az, hogy ez a széria sokkal inkább családi dráma lesz, mintsem bűnfilm, arra már az alapokból kiindulva tudok következtetni: az Alvilág ugyanis a holland Penoza című széria (mely Fű és fehér por címmel ment a FilmBox-on) átirata, ez pedig igazi melodramatikus nyavalygás volt. Sőt, a holland eredeti amerikai átirata, a Vörös özvegy is totális középszer volt, így nagyon kíváncsi vagyok, hogy a hazai sztáríróink – Köbli Norbert és Biodzsár Márk – mit kezdenek ezzel a folyamatosan biztonsági játékra hajazó alapokkal. Miképpen az is a képernyő előtt tart egyelőre, hogy egy olyan vizionárius mozifilm rendező, mint Ujj Mészáros Károly mit kezd a sorozatmatériával. A pozitívumok mellé kell még sorolni Balsai Mónit, aki ad absurdum a pestmegyei telefonkönyvet is szenvedéllyel tudná interpretálni. Ahhoz azonban, hogy végig maradjak az évad során, komoly minőségi emelkedésre lenne szükség, mert, ha csak az első részt nézem, akkor ez nemhogy a szegény ember Aranyélete, hanem a koldusok Sopranos-a. Info:  Alvilág S01E01 Bemutatja az RTL Klub
Frissítve: 2019.02.23 13:45