Sebastian Vettel;Forma-1;Ferrari;Kimi Räikkönen;Nico Rosberg;

2015-02-11 06:54:00

Rosbergék több verseny távját teljesítették

Már lezajlott a 2015-ös Forma–1-es idény első téli tesztje Jerezben. Voltak hősei és voltak vesztesei a gyakorlásnak. Noha az időeredmények még talán nem az idei erősorrendről tanúskodnak, az már most is pontosan látszik, hogy tavaly az egyéni és konstruktőri világbajnoki címet megszerző Mercedes nagy fölényben van a többiekhez képest, még annak ellenére is, hogy ezúttal a köridőket tekintve a Ferrari-motorral dolgozó gárdák megelőzték. Rövidesen jön a második, barcelonai teszt, amikor már pontosabb képet kaphatnak a csapatok és a sportág rajongói is, hogy az istállók közül melyik mire jutott a téli felkészülés hetei alatt, és mire számíthatunk a 2015-ös szezon idénynyitóján Melbourne-ben. F1-es bizonyítvány a jerezi teszt után.

Túl van az első, ezúttal Jerezben rendezett teszten a Formula 1 mezőnye. Noha tavaly ilyenkor tíz csapat vett részt az első kollektív gyakorláson a mostani hét istállóval szemben – a Marussia és a Caterham nem is indul idén, míg a Force India anyagi gondokkal küzd, és könnyen előfordulhat, hogy a következő tesztet is kihagyja –, ám ennek ellenére 2015-ben a gárdák előrébb járnak minden tekintetben.  A Pirelli adatai

Idén a tavaly futott 1470 körrel szemben 2294 kört teljesítettek a négy nap alatt, míg a 2014-es jerezi tesztnapok legjobb idejét a mclarenes Kevin Magnussen futotta 1:23,276 mp-cel, míg most Kimi Räikkönen 1:20,841 mp alatt ért körbe. Azaz, szinte mindenben javuló tendencia figyelhető meg a száguldó cirkusz világában. És akkor térjünk rá arra, mi is történt a négy

tesztnap alatt a spanyol pályán.

Ha a köridőket vesszük górcső alá, akkor azt láthatjuk, a Ferrari valamit nagyon eltalált az idei motorjait tekintve. Ugyanis a négy napból három alkalommal egy Ferrari végzett az élen Jerezben, míg a negyedik edzést a Ferrari-motorral hajtott Sauber nyerte. Sőt, ami aztán még hihetetlenebb, hogy valamennyi nap két-két Ferrari-motoros autót láthattunk a tabella első

két helyén. Ráadásul az összesített eredményeket tekintve teljes a Ferrari-uralom: Kimi Räikkönené a hét legjobb ideje, őt pedig Sebastian Vettel követi.

 

Sokan vannak, akik azt állítják, az olaszok lóerők terén nagyobbat is javulhattak a tél folyamán a tavaly verhetetlennek bizonyuló Mercedesnél. Ráadásul lassan örömtáncot is járhatnak, ugyanis a Jégember bejelentette, végre egy olyan autója van, ami „ízlik neki”. És ha Räikkönennek is megfelel az autó, akkor ugye…

Ám a Ferrari és a többiek ne bízhassák el magukat, arról azért a Mercedes gondoskodott. A mindkét vb-címet bezsebelő gárda ugyanis nem a köridőkre ment rá elsősorban, hanem a megbízhatóságra. Nos, félelmetes volt, amit a Lewis Hamilton, Nico Rosberg duó produkált: a négy nap során összesen 2285 kilométert teljesítettek, nem kevesebb, mint két versenytávval többet, mint a listán második Sauber…

Ráadásul a hírek szerint Barcelonában már a gyorsaság is érdekli majd őket. Mindenesetre a német motorral menő többi csapat, a Williams és a Lotus is sokkal jobban szerepelt a vártnál, nem véletlen nyilatkozta utóbbi francia pilótája, Romain Grosjean a teszt zárónapja után, hogy: „Ez egy jó kezdés volt, én pedig egy boldog versenyző vagyok!”

A fentiekből az is kiderülhetett, hogy a motorgyártók között szintén a Mercedes bizonyult a legmegbízhatóbbnak, viszont a visszatérő Honda elképesztően elmaradt a többiektől a maga 350 megtett kilométerével. A McLaren-csapat tagjai ennek ellenére nem pánikolnak, holott nem tagadták, Jerezben az eltervezett munka felét sem tudták elvégezni. Viszont azt

bejelentették, Fernando Alonso és Jenson Button nem azért üldögélt egy-egy napot a bokszban, mert tervezési hibája lenne az autójuknak. Úgy vélik, az MP4-30-as remekül reagál a változtatásokra, stabil a pályán, s azzal is tisztában vannak, mire lehet képes, ha kihozzák belőle a maximumot.

Igaz, ebből Jerezben semmit sem láthattunk. Mindenesetre az első négy nap arra jó volt, hogy a Mercedes alaposan ráijesszen a többiekre. „A legriasztóbb az volt, hogy már az első napon bokszkiállásokat kezdték gyakorolni. Ez azt jelenti, hogy nagyon magabiztosak. 2014-ben nagy előnyük volt. Nem tudom elképzelni, hogy 2015-ben ezt eladják. Mi, a többiek csak abban reménykedhetünk, hogy tudjuk csökkenteni a hátrányunkat” – nyilatkozta Éric Boullier, a McLaren versenyigazgatója.

Márpedig ha ő mondja…

A Pirelli adatai

– összesen 284 garnitúra gumit szállítottak Jerezbe: 5 szuperlágy, 37 lágy, 120 közepes, 57 kemény, 40 köztes esőgumi és 25 normál esőgumi

– a négy nap során összesen 155 szett abroncsot használtak fel: 0 szuperlágy, 21 lágy, 83 közepes, 29 kemény, 16 köztes esőgumi és 6 normál esőgumi

– ezen felül 16 téli kemény prototípusgumit is a csapatok rendelkezésére bocsátottak, amelyből két-két szettet használhatnak a három téli teszt során

A csapatok által megtett körök, kilométerek

Csapat  Kör    Km

1. Mercedes 516  2285

2. Sauber 381  1687

3. Toro Rosso 352  1559

4. Ferrari 347  1537

5. Williams 278  1231

6. Lotus 190  841

7. Red Bull 165  731

8. McLaren 79 350

A motorgyártók által megtett körök, kilométerek

Gyártó  Kör   Km

1. Mercedes 984  4357

2. Ferrari 728  3224

3. Renault 517  2290

4. Honda 79  350

A jerezi teszthét összesített végeredménye
Versenyző   Csapat    Idő      Nap
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:20,841 mp 4.
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:20,984 mp 2.
3. Felipe Nasr Sauber 1:21,545 mp 3.
4. Nico Rosberg Mercedes 1:21,982 mp 3.
5. Marcus Ericsson Sauber 1:22,019 mp 4.
6. Lewis Hamilton Mercedes 1:22,172 mp 4.
7. Felipe Massa Williams 1:22,276 mp 3.
8. Valtteri Bottas Williams 1:22,319 mp 2.
9. Max Verstappen Toro Rosso 1:22,553 mp 4.
10. Pastor Maldonado Lotus 1:22,713 mp 3.
11. Carlos Sainz Toro Rosso 1:23,187 mp 3.
12. Daniel Ricciardo Red Bull 1:23,338 mp 1.
13. Romain Grosjean Lotus 1:23,802 mp 4.
14. Danyiil Kvjat Red Bull 1:23,975 mp 4.
15. Jenson Button McLaren 1:27,660 mp 4.
16. Fernando Alonso McLaren 1:35,553 mp 3.