A megszigorított biztonságtechnikai előírások jelentős terheket rónak a társasházak lakóira, 2018-tól ugyanis minden felvonón el kell végezni az új szabványossági felülvizsgálatokat. Szakemberek szerint a szigorúbb paramétereknek a liftek többsége biztos, hogy nem fog megfelelni.
Apatini Kornél, a Magyar Felvonó szövetség elnöke a Népszabadságnak elmondta: az országban lévő mintegy 37 ezer felvonó harmadát 1990 előtt helyezték üzembe, a legkritikusabb helyzetben minden valószínűség szerint a "százéves" bérházak és a legidősebb panelházak liftjei lesznek. A liftek cseréje - kedvezőbb esetben felújítása - nem lesz olcsó, a szakember szerint egy új lift beépítése 5-10 millió forintba kerül, egy régi teljes felújítása, korszerűsítése pedig ennek az összegnek a 20-25 százaléka.
Szekeres Gizella, egy szegedi társasház közös képviselője a Kossuth Rádió Napközben című műsorában elmondta: szinte elképzelhetetlen, hogy a lakók ilyen rövid idő alatt ennyi pénzt össze tudjanak gyűjteni. A tulajdonosok számára egyelőre még az is kérdés, egyáltalán mit kell majd tenni a régi házak liftjeivel, nem sokat lehet tudni arról, hogy 2020-ban mik lesznek a követelmények. A közös képviselő szerint azonban az már biztosnak látszik, hogy az öreg liftek vezérlőrendszerét cserélni kell majd, javítás esetén többhöz a szakemberek ma már nem is kapnak alkatrészeket.
Nincsenek túl jó állapotban a budapesti belvárosi társasházak liftjei sem, amelyeket még az ötvenes években adtak át - mondta Bék Ágnes, a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesületének elnöke. Hozzátette: sok esetben a lakók ragaszkodnak a régi felvonókhoz, "mert szépek és korhűen vannak kialakítva". Fodor Gusztáv, az ÉMI-TÜV SÜD Kft. Felvonóvizsgáló Állomás állomásvezetője hozzáfűzte: emiatt a lakóknak nem kell aggódniuk, a rendelet figyelembe veszi a műemlék-jelleget.
Mindkét szakember egyetért azonban abban, hogy a 2020-as szabványosítási felülvizsgálat követelményei ma még beláthatatlanok, ezért - leginkább anyagi szempontból - különösen nehéz a felkészülés a társasházak számára. Fodor szerint azonban elképzelhető, hogy a rendelet változni fog, szakemberek már kezdeményezték is annak módosítását: javasolták, hogy legyen elég a ma érvényben lévő szabvány, az elsődleges szempont pedig a biztonságos üzemelés legyen.
Mindezek fényében meglehetősen érdekes, hogy a kormányzat legutóbbi államosítási terve éppen az évi 1,5-3 milliárd forintos forgalmúra becsült rendes éves lift karbantartási és/vagy ellenőrzési üzletágat érintené. Ugyanis az éles szakmai bírálatokat követően kiadott közleményében a szaktárca már csak a liftek évente kötelező felülvizsgálatát említi.