Hozzátette, eddig is hatályban volt egy országos szintű szabályozás, ami minden taxiszolgáltatásra érvényes, abban viszont az alkotók nem tértek ki bizonyos kritériumokra, korábban ugyanis nem volt szükség ezekre. A tervezet most ezt a "hiányt" pótolja, amikor megszabja:
- nem lehet tíz évesnél idősebb járművekkel legálisan utasokat szállítani
- csak Euro4-es vagy ennél korszerűbb motor meglétét
- egyszerre a taxissal együtt hatan ülhetnek egy járműben.
Ez utóbbi olyan „kisbuszok” számára jelentené a véget, ahol ennél többen is elférnek, mégis B kategóriás jogosítvánnyal lehet vezetni.
A budapesti taxisok számára a változások nem jelentenek újdonságot, hiszen 2013-ban életbe lépett egy szigorú szabályozás, amely szerint többek között egységes tarifa alapján, és egyszínű, sárga taxikkal fuvarozhatnak. (Az új taxirendelet szabályozta a járművek életkorára, felszereltségére vonatkozó előírásokat is: minden taxiban kell lennie bankkártya-terminálnak, működő légkondicionáló berendezésnek, és kötelezővé tették az évszaknak megfelelő gumiabroncs használatát is.)
Az új, országos tervezetbe, a vidék sajátosságait figyelembe véve, nem került be az egységes tarifa - hiszen a fuvarok mennyisége töredéke a fővárosiénak - és az egységes sárga szín sem.
Felmerül a kérdés, hogyan alakul a díjszabás, egy vidéki településről a fővárosba történő fuvar esetén? Ezzel kapcsolatban Horváth Csaba, a Budapest Taxi elnöke elmondta: a fuvar ára mindig aszerint alakul, hogy a szolgáltatást igénybe vevő hol kezdi meg útját. Az ott érvényes tarifa a meghatározó. Hozzátette: egy vidéki taxi azonban nem vállalhat fuvart a fővárosban, és a felhozott utas sem kérhet a vidéki szolgáltatótól visszaszállítást.
Az új szabályozásnak a legnagyobb vesztese a nemrégiben hazánkban is megjelent piaci szereplő, az UBER lehet. (Az UBER egy olyan applikáció, amellyel közvetlenül a sofőrnél rendelhető a szolgáltatás, a taxitársaságok megkerülésével.) A szigorú feltételeknek a jövőben nekik is meg kell felelniük, de kétséges, hogy a jelentős anyagi beruházással járó fejlesztést követően tartani tudják-e az alacsony tarifákat.
A taxisok az új jogszabály szerint 2017. december 31-ig tehetnek eleget a követelményeknek, de kérdés, a törvénymódosítással hány taxi marad az országban.