Lengyel Intézet;Platán Galéria;LATARKA kiállítótér;Tomasz Piars;

Tomasz Piars képzőművész, kurátor FORRÁS: PLATÁN GALÉRIA

- Egy haveri galéria

Tavaly vagy 250 művész állított ki a Lengyel Intézethez tartozó Platán Galériában és az alatta található LATARKA kiállítótérben. Pedig a két helység összesen 110 négyzetméter. A tavaly 15 éves Platán Galéria kapcsán az egyik kurátorral, a harminchárom éves Tomasz Piars lengyel képzőművésszel beszélgettünk.

- Hogyan került a Platán Galériába?

- A Platánban 2013 őszén kezdtem el dolgozni, de már gyerekkorom óta ismerem a Lengyel Intézetet, mivel középiskolásként még egy versenyt is nyertem itt. Frédéric Chopinról kellett egy plakátot rajzolni. Az enyém kicsit szürreálisra sikerült: az előtérben a lengyel zeneszerző állt, mögötte kották és egy lángoló zongora. Huszonévesen kerültem még közelebb a galériához. A Képzőművészeti Egyetemen egy osztálykiállítást akartam szervezni a Platán Galéria pincéjében. A barátaimmal kirámoltuk a helyet, kifestettük a falakat, és az új, földalatti Mű-vész Pince nevű galériában elkezdődött a kiállítások sora.

- Milyen sűrűn voltak a tárlatok?

Kéthetente, péntekenként. Az első helységben pultot állítottunk fel, ahol italokat szolgáltunk fel, míg a másikban voltak a kiállított művek. Kicsit romkocsmás hangulatot teremtettünk. Az emberek pedig nemcsak a művek miatt gyűltek össze, hanem, hogy egy jót beszélgessenek. Mi egy személyes galériát, egy baráti találkozóhelyet akartunk magunknak.

Tomasz Piars egyik ceruzarajza

Tomasz Piars egyik ceruzarajza

 

- Kik állítottak ki?

Elsősorban a barátaink. Akkoriban még frissen diplomázott srácok voltunk, még nem gondolkodtunk kurátorként. A Mű-vész Pince viszont csak két évig működött, a csapat utána szétszéledt. Azóta viszont „újjáélesztettük” a Platán Galéria pincéjét, LATARKAnéven, mely lengyelül zseblámpát jelent. A társaim Bársony István építész, a volt Casati Galéria kurátora, valamint Bánki Ákos és Esse Bánki Ákos képzőművészek. Nekünk a kiállításszervezés egyben hobbi és hivatás.

- És miben lett más a LATARKA?

- Sokkal profibb mint a Mű-vész Pince volt. A legfontosabb szempont a minőség.Továbbra is meghívjuk a barátainkat kiállítani, de már számos más művész is megfordul a galériánkban. Számos lengyel művész a budapesti ittléte során maga keres minket fel, hogy a kiállíthasson nálunk. Arra törekszünk, hogy minél több csoportos és nemzetközi kiállítást szervezzünk, így sok magyar és lengyel fiatal művész bemutatkozhat. Ráadásul a kiállítások nagyon különböznek egymástól, a kurátori csapatunk nyitott bármilyen témára. A külföldieknek ösztöndíját is álljuk, mi fizetjük az útiköltséget és a szállást is. Egy kicsit lökünk a fiatalok karrierjén.

- Többen valószínűleg először állítanak ki nemzetközi kiállításon a galériának köszönhetően.

- Tegnap például húsz művész állított ki nálunk először: tizennégy lengyel és hat magyar.

- A híres lengyel-magyar barátság tehát a művészeten keresztül is elmélyíthető?

Szerintem igen. Sőt, a Platán Galériának kifejezett célja, hogy nyitott legyen Magyarország és más országok irányában is. Megmutatjuk, hogy mi lengyelek alapvetően nyitott nemzet vagyunk, és szeretünk másokkal együttműködni, közösen újat teremteni.

- Művészeti vásárt is szervez a LATARKA, amely egyedülálló Budapesten.

Igen, az ötletet mi találtunk ki. Varsóbantélen a galériák rendszeresen szerveznek hasonlóvásárokat. Ilyenkor egyes helyeken a magas piaci árakhoz képest jelentősen olcsóbban juthatnak hozzá a műkedvelők az alkotásokhoz. Persze, míg ez bevett szokás a lengyeleknél, addig Budapesten sokan furcsállották a vásár ötletét. Számos kritikát kaptunk.

- Miket kifogásoltak?

- Kurátorok és galeristák értetlenkedtek, kérdezték is tőlünk, hogy mi értelme van annak, ha levisszük az árakat. Próbáltuk nekik magyarázni, hogy a vásár egy lehetőséget nyújt a művészeknek bemutatkozni.A vásár iránt viszont sok vásárló érdeklődött, ráadásul az első alkalommal ötven művész állított ki, tavaly decemberben hetven.Most már úgy tűnik, a szakma is elfogadta a kezdeményezésünk.

- Mi a következő haditerv?

- A Platán Galéria részt vesz az április 24-én nyíló Off-Biennale nevű független művészeti eseményen. Mint az esemény címe is mutatja, a fesztivál állami támogatás nélkül valósul meg. Hangsúlyozni kell továbbá, hogy az Off-Bienalén nemzetközileg híres művészek is megjelennek. Ketten a Platán Galéria standjánál is lesznek: Sven Johne német képzőművész az egyik leghíresebb lengyel képzőművésszel, Zbigniew Liberával állít ki egy közös projektben.

Névjegy

Tomasz Piars 1981-ben született a észak-lengyelországi Drawsko Pomorskie városában. Tanulmányait 1996-tól háromszáz kilométerrel keletebbre, Bydgoszcz-ban, a Wyczólkowski Leon Lengyel Képzőművészeti Középiskolában végezte. 1998-ban azonban abba kellett hagynia az iskolát. A család Magyarországra költözött, mivel Piars apja katonai attaséként a budapesti Lengyel Nagykövetségen dolgozott. A fiú 1998-ban a Magyar Képzőművészeti Középiskolában folytatta a tanulmányait festő szakon és időközben megtanult magyarul. Miután az apja megbízatása letelt, Piars szülei hazautaztak Lengyelországba, a fiú viszont úgy döntött Budapesten jelentkezik egyetemre.

2001-ben felvették festő szakra a Magyar Képzőművészeti Egyetemre. 2005-ben Erasmus ösztöndíjjal Münchenben tanult egy évet. A budapesti Lengyel Intézethez tartozó Platán Galériához 2013 őszén került, ahol kurátorként dolgozik. Tavalyelőtt három társával, Bársony István építésszel, Bánki Ákossal és Esse Bánki Ákos képzőművészekkel megnyitotta a galéria pincehelyiségében a LATARKA Galériát. Az új kiállítótér a földszinti galériától eltérően az underground vonalat képviseli. Tomasz Piars képzőművészként fest vagy színes ceruzákkal rajzol kifejező portékat gyerekekről, felnőttekről.

Genfben tegnap John Kerry amerikai és Mohammad Dzsavad Zarif iráni külügyminiszter ismét nekirugaszkodott, hogy közelítsék az álláspontokat az iráni nukleáris programról folyó tárgyalások újabb fordulóján.